اظهارات معاون وزیر نفت در اراک

خبرگزاری فارس: سرمایه‌گذاری 14 هزار میلیارد تومانی در صنعت پالایشگاهی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک علیرضا ضیغمی دقایقی پیش در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اظهار داشت: این میزان سرمایه‌گذاری در پالایشگاه آناهیتا فارس شیراز، فاز دو آبادان و پالایشگاه شهریار تبریز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پالایشگاه اصفهان، ستاره خلیج فارس و بندرعباس انجام شده که این طرح‌‌ها در خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

ضیغمی ادامه داد: تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های موجود در کشور نظیر پالایشگاه تهران و طرح توسعه امام خمینی(ره) شازند با نرخ دلاری هزار تومان انجام شده است.

وی بیان داشت: از شروع دولت نهم تا انتهای دولت دهم طرح‌های بسیار خوبی در بخش پالایشگاهی به انجام رسیده است میزان تولید گاز مایع قبل از دولت نهم ۷.۹ میلیون لیتر بود که در حال حاضر به ۱۲.۵ میلیون لیتر و با اتمام برنامه‌های دولت به ۳۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

معاون وزیر نفت ادامه داد: میزان تولید بنزین از ۴۱.۵ میلیون لیتر به ۶۷ میلیون لیتر در حال حاضر و به ۱۴۴ میلیون لیتر تا اتمام طرح‌های دولت خواهد رسید.

ضیغمی افزود: همچنین میزان تولید نفت سفید ۸.۴ میلیون لیتر بوده که به ۱۸.۴ میلیون لیتر و به سقف ۴۲.۵ میلیون لیتر خواهد رسید.

معاون وزیر نفت در ادامه افزود: طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند یکی از بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که در طول تاریخ صنعت نفت کشور به همت متخصصان داخلی اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.وی گفت: با بهره‌برداری از این پروژه عظیم نفتی روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ و۵ در این پالایشگاه تولید و روانه بازار می‌شود.

ضیغمی افزود: بهره‌برداری از این طرح بزرگ به همت متخصصان داخلی و در شرایطی که کشور تحریم‌های شدیدی را پشت سر می‌گذراند افتخار بسیار بزرگی برای صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح با امضایِ قرارداد EPC در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ آغاز شد و پس از انجام سه فاز عملیاتی هم اکنون در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون وزیر نفت گفت: طرح توسعه پالایشگاه شازند با هدف افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه امام خمینی(ره) از ۱۷۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه در روز در ازای کاهش تولید نفت کوره از ۳۸ هزار بشکه به ۱۵ هزار بشکه در روز و استحصال روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین به اجرا در آمده است.

وی افزود: جایگزینی و تغییر در ترکیب خوراک پالایشگاه با کسر ۴۵ درصدی از حجم خوراک پیشین که تماما از حوزه اهواز آسماری تامین می‌شد و جایگزینی آن با نفت‏ خام سنگین حوزه‌های دزفول شمالی در کنار رعایت الزامات زیست محیطی و کاهش انتشار مواد آلاینده محیطی و تولید محصولات پالایشی با مشخصات استاندارد ۲۰۰۵ اروپا از دیگر اهداف اجرای طرح توسعه پالایشگاه بوده است.

ضیغمی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را ۴ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است اعلام کرد که هزار میلیارد تومان آن از صندوق ذخیره ارزی، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت انرژی قاند و مابقی از منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش و انتشار اوراق مشارکت تامین شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.