ساخت شهرک ۵۰۰ هکتاری در شمال شهر اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ‘علی اکبر شعبانی فرد’ روز شنبه در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی در اراک افزود: توسعه کلانشهر اراک در نواحی شرق، غرب و جنوب با محدودیت مواجه است و با مطالعات انجام شده کانون گسترش این شهر در منطقه شمالی تعریف شده است.

وی اظهار کرد: نقشه شهرک ۵۰۰ هکتاری با اشکال هندسی قالی ساروق طرح ریزی شده که حواشی بیرونی آن ویلاسازی گستره و در هسته مرکزی تراکم پیش بینی شده است.

استاندار استان مرکزی اظهار کرد: استقرار جمعیت سرریز کلان شهر اراک در قالب ۳۰ هزار نفر و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار در این شهرک دیده شده و در طراحی های اولیه سه هزار واحد ویلایی یک طبقه با معماری زیبا جانمایی شده است.

شعبانی فرد بیان کرد: پیش بینی زیربنای مفید این ویلاها ۱۵ درصد و مابقی فضای سبز با مشارکت تملک کننده خواهد بود که به این ترتیب ۲۰۰ هکتار به فضای سبز شهری اراک افزوده می شود.

وی یادآور شد: اراضی این منطقه در حد فاصل کوی الهیه، جوادیه، هجرت و کمربند شمالی اوقافی با کاربری مذهبی است و در توافق انجام شده ۶۲ درصد درآمد آن پس از تبدیل به شهرک در اختیار شهرداری و خدمات شهری و ۳۸ درصد برای مصارف اوقافی خواهد بود.

استاندار استان مرکزی توضیح داد: زیرساخت های دسترسی و تقاطع های زیرگذر برای اتصال و پیوست شهرک مذکور به بافت شهری اراک در دست انجام است و بستر سازی لازم برای افق بیست ساله شهر اراک در این ناحیه دیده شده است.

شعبانی فرد عنوان کرد: کمبود اراضی با کاربری مسکونی در اراک مشکلات متعددی را ایجاد می کرد که شهرک جدید با امکان وسیع ویلاسازی علاوه بر تامین نیاز اقشار متقاضی منازل بزرگ ویلایی در مهار حاشیه نشینی نیز موثر است.

وی خاطر نشان کرد: با تصویب کلیات شهرک اوقافی شمال اراک در شورای توسعه و برنامه ریزی این طرح باید به تصویب کمیسیون ماده پنج شهرداری برسد و مجوز لازم را از شورای اسلامی شهر اراک و ماده یک تبصره یک سازمان جهاد کشاورزی بگیرد.

استاندار استان مرکزی اظهار کرد: در این طرح جامع و تفصیلی یکصد هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری نیز پیش بینی شده که در زیباسازی شهری و نشاط اجتماعی اثرگذاری مستقیم دارد.

در این نشست طرح جامع شهرهای توره شازند و قورچی باشی خمین به تصویب رسید.

مشاور طرح جامع شهر توره شهرستان شازند در این نشست گفت: محدوده مصوب این شهر ۷۲ هکتار است که ۳۵ در ۳۵ هکتار آن ساخت و ساز شده است.

‘ناصر جلالی’ افزود: جمعیت فعلی این شهر دو هزار و ۵۳۵ نفر است که در افق ۱۰ ساله جمعیت سه هزار و ۱۲۱ نفری برای آن پیش بینی شده و با احتساب شرایط اقلیمی و توسعه ای در طرح جامع جدید، ۹ هکتار به محدوده شهری اضافه شده است.

محدوده فعلی شهر قورچی باشی خمین نیز ۱۱۸ هکتار است که با توجه به استقرار واحد پتروشیمی در نزدیکی آن مقرر شد در طرح جامع جدید این شهر با وجود نرخ رشد جمعیت منفی محدوده فعلی باقی بماند.

تعیین مهلت یک هفته ای برای تعیین تکلیف کارشناسی استفرار ناحیه صنعتی نیم ور از دیگر مصوبات این نشست بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.