حل ۷۰ درصد مشکل آرد نانوانی های اراک با ورود گندم خارجی

به گزارش مرکزی دیلی، مسلم روشنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، با بیان این مطلب در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نان در اراک افزایش خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: اتحادیه خبازان قیمت پیشنهادی خود را به اداره غله جهت افزایش قیمت نان داده است و طبق گفته سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره غله در دستور کار کارگروه قرار گرفته و با افزایش قیمت موافقت شده است، اما طبق شعار دولت جدید، این دولت موافق با افزایش قیمت در ادامه سال جاری نیست.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه، حمل و نقل، بیمه مغازه و کارگر، کارفرما و آب‌بها و دستمزد کارگران افزایش داشته است، اما در قیمت نان افزایشی نداشته‌ایم که نیازمند بازنگری مجدد است.

 

ریس اتحادیه خبازان اراک خاطرنشان ساخت: البته قول افزایش قیمت نان توسط سازمان مربوطه در مهرماه یا آبان ماه داده شده است.

 

روشنی عدم حمایت مسوولین از نانواها را دلیل پایین بودن قیمت نان در استان مرکزی از ۳۲ استان دیگر عنوان کرد و گفت: با رایزنی‌های انجام شده تنها جلوی برخوردهای بد بازرسان با حیثیت نانوا‌ها را گرفته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ واحد نانوایی به دلیل ضرر و زیانی که از جهت کیفیت بد آرد متحمل شدند در سه ماهه اخیر تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: استان مرکزی در زمره استان‌هایی است که برای تولید آرد از تولید داخل استفاده می‌کند و تولید داخل استان به تنهایی برای پخت نان کفایت نمی‌کند.

 

گندم استان مرکزی بیمار و سن زده است و کیفیت لازم برای تولید آرد و پخت نان را ندارد.

 

رییس اتحادیه خبازان اراک اظهار کرد: چون سم گران است کشاوزان نه تنها سم پاشی نمی‌کنند بلکه از کودهای استاندارد هم استفاده نمی‌کنند در نتیجه گندم مزارع استان بیمار است.

 

روشنی آلودگی‌های زیست محیطی استان مرکزی را از جمله دلایل عمده زمین‌های کشاورزی بیمار عنوان کرد و گفت: زمین‌های کشاورزی در این استان بیمار هستند و کشاورزان نیز خواهان کشت و برداشت کودهای شیمیایی و تقویت کننده‌ها گندم هستند در صورتی که زمین کشاورزی باید در یک دوره یک ساله یا دو ساله به خواب رود و بعد کشت شود، اما متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه بیشتر بیماری‌های گندم در استان مرکزی رواج دارد، خاطرنشان کرد: باید بذر مناسب جهت کاشت گندم در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

 

رییس اتحادیه خبازان اراک در پایان به درآمد ناچیز نانوایی‌ها و ضرری که این قشر بابت هر کیسه آرد به صورت ماهیانه  ۳۰۰ هزارتومان متحمل می‌شوند اشاره کرد و گفت: اگر قیمت‌ها به این شکل باشد و با این روند ادامه یابد نانوایی‌ها در این شهر دوام نخواهند داشت و یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.