ضرورت تشکیل کارگروه ملی مدیریت تالاب میقان اراک

به گزارش مرکزی دیلی، امیر انصاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تالاب میقان اراک یکی از تالاب های مهم کشور است که در سالهای اخیر دستخوش آسیب های متعدد شده و آثار سوء آن در روند بیابانی شدن ، افزایش میزان ریزگردها و تهدید چرخه جانوری و گیاهی شتاب گرفته است.
وی توضیح داد: پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی مدیریت تالاب کویری میقان اراک به کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و سازمان محیط زیست کشور داده شده و در این پیشنهاد مطالعات و اجرای برنامه های کارآمد ترمیمی در احیای گونه ها، تقویت سهم حق آبه تالاب ، نظارت بر تغییر کاربری های هدفمند و ایجاد درآمدزایی برای مردم روستاهای حاشیه تالاب دیده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: روند رو به رشد روزهای آلوده در اراک زنگ هشدار جدی برای مسوولان است و می طلبد که هرچه سریعتر با تشکیل کارگروه مدیریت تالاب میقان اراک، در سطح ملی برنامه جامع مدیریتی نظیر دریاچه ارومیه برای این سرمایه ارزشمند طبیعی تشکیل شود.
انصاری اظهار کرد: هم اینک بیش از ۵۰ هزار هکتار عرصه های حاشیه دریاچه میقان بیابانی است و با کوچکترین وزش باد ریزگردهای تولیدی آن به روی شهر اراک هدایت می شود و اثر مستقیم بر آلودگی هوای این شهر دارد.
وی ادامه داد: درحال حاضر تنها آب ورودی به تالاب ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که با رژیم طبیعی این منطقه همخوانی ندارد و افزایش سهم حق آبه تالاب به سالانه بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب امری حیاتی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: وجود ۴۰ سد خاکی در مناطق بالادست تالاب، چاه های غیرمجاز، برداشت های غیراصولی ماده معدنی سولفات سدیم و برخی مشکلات که بر اثر احداث جاده در انتقال آب به دوسوی تالاب ایجاد شده از مهمترین مسایلی است که باید در سایه مطالعات علمی تاثیرات دقیق آن ارزیابی شود.
انصاری خاطرنشان کرد: برنامه های مدیریت تالاب میقان اراک در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه حداقل به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با توجه به تصویب طرح مدیریت زیست بومی این تالاب در کشور هماهنگی های ویژه و تشکیل کارگروه ملی برای اجرایی کردن برنامه ها ضروری است.
وی عنوان کرد: هم اینک وضعیت خشکی اقلیم درحوزه شمالی تالاب کویری میقان حادتر از سایر مناطق است و اقدام ضروری و اولویت دار تعیین حق آبه مناسب برای تالاب و اجرای طرح انتقال آب به حوزه شمالی آن و تامین رطوبت کافی در خاک است.
تالاب کویری میقان اراک با کارکردهای متعدد اقلیمی، طبیعی و زیستگاهی یکی از ۱۰ تالاب ارزشمند کشور است که دارای ۲۵ هزار و وسعت محدوده و ده هزار هکتار مساحت آبگیر است و در ۱۵ کیلومتری شرق اراک واقع شده است.
این تالاب در لیست ۱۰۵ منطقه مهم زیست پرندگان کشور قرار دارد و در ایام سال پذیرای ۶۸ درصد پرندگان استان و ۲۷ درصد پرندگان کشور است.
تاکنون زیست ۱۴۰ گونه پرنده در تالاب میقان اراک به ثبت رسیده که ۹۰ گونه آن آبزی و کنار آبزی است و درحال حاضر نیز مطالعات پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسردر دست بررسی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.