درهای تئاتر استان‌مرکزی به روی جشنواره بیست و پنجم بازمی شود

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی در حالی به روی اهالی هنر باز می شود که هنوز پیشکسوتانی چون حجت الله سبزی، قدرت الله فتحی، حجت طاهری، جلال ابوالمعصومی و محسن عسگری در ذهن ها تداعی می شود. کارگردانانی که برای اولین بار در جشنواره تئاتر استان حضور داشتند.

از شروع اولین جشنواره تئاتر استان مرکزی در مهرماه سال ۱۳۶۸ تا سال ۹۲ که پرونده بیست و پنجمین تئاتر استان باز می شود تئاتر استانی فراز و نشیبهای زیادی طی کرده است و با همه مشکلات و موانع خود هنرمندانی را تقدیم ساحت هنر کرده تا بار دیگر نام این خطه به پرورش مردان بزرگ به یادگار بماند.

دومین جشنواره تئاتر استان عرصه بالندگی مردان هنر با حضور پیشکسوتانی چون عباس سلطانی در سال ۱۳۶۹ بود که پس از آن این جشنواره همه ساله برگزار و پیشکسوتانی چون حسین اقبالیان، وحید فارسی، مهدی شالی بیگ، یدالله  کریمی، حمیدرضا زارع محلاتی، سوسن پرور و خیلی ها که شاید این روزها باز هم نامشان تداعی شود نام آوران عرصه هنر شدند.

تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر استان حجت الله سبزی در سال ۶۴ و ۶۷ در بخش مهمان چهارمین و هفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر با نمایش های “اسپه شینه” و ” نمایش برای دنیا” حضور داشته است.

اما اولین حضور تئاتر استان پس از برگزاری جشنواره استانی در سال ۱۳۷۲ با نمایش ” نمایش نگار” کاری از ” امیر صادقی” بوده است و پس از آن در سیزدهمین، پانزدهمین، شانزدهمین، هجدهمین، نوزدهمین،بیستمین، بیست و یکمین، بیست و دومین، بیست و سومین، بیست و چهارمین، بیست و پنجمین، بیست و هفتمین، بیست و نهمین، سی امین و سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته است. در دو سال گذشته نمایش ” مکبث به روایت مردم کوچه و بازار” به کارگردانی افق ایرجی و نمایش ” وقتی از بریدگی های خونبار عصب می گذرد” به کارگردانی مهدی محمدی، منتخبین استان مرکزی و حاضر در جشنواره فجر بودند.

حالا این روزها برای اهالی نمایش استان مرکزی، روزهای پر هیجانی است. روزهایی که به بیست و پنجیمین جشنواره تئاتر استان نزدیک می شود و گرو های نمایش در حال طی کردن مرحله بازبینی برای حضور در جشنواره هستند تا بار دیگر هنر انسانهای تئاتر به روی صحنه خود نمایی کند.

برای اولین بار در تاریخ این جشنواره تمامی داوران بخش بازبینی از استان انتخاب شده اند

تمامی پلاتوهای ساختمان دوطبقه و نقلی  انجمن هنرهای نمایشی استان واقع در حیاط فرهنگسرای آئینه اراک شلوغ ترین روزهای سال خود را می گذراند. از هر پلاتو صدایی می آید و گاهی صدای موسیقی بالا می رود. بازبین ها هم به نوبت به پلاتویبزرگ که بین بچه های نمایش شهر معروف است، می روند تا طبق دول زمان بندی کارها را دیده و امتیاز دهند.

به گفته مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی امسال ۲۷ گروه نمایشی از سراسر استان برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که بازبینی این آثار از روز پنج شنبه ۱۴ شهریور آغاز و تا پایان روز شنبه ۱۶شهریور ادامه دارد و از میان این تعداد، هشت نمایش برای شرکت در جشنواره انتخاب می شوند.

گلستانی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ این جشنواره تمامی داروان بخش بازبینی از استان انتخاب شده اند و رضا مهدوی هزاوه از اراک، یدالله کریمی از خمین و مهدی ذره از ساوه داورهای بخش بازبینی جشنواره هستند که نتایج آرا خود را برای روز یک شنبه ۱۷ شهریور اعلام خواهند کرد.

هیچ شهرستانی سهمیه ویژه ای برای جشنواره ندارد

وی با بیان اینکه هیچ شهرستانی سهمیه ویژه ای برای جشنواره ندارد، اظهارکرد: ملاک ارزیابی داوران در این جشنواره تنها  کیفیت آثار ارائه شده است.

گلستانی ادامه داد: بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر از ۲۷ تا ۲۹ شهریور برگزار و آثار برگزیده در این بخش به جشنواه منطقه ای خواهند رفت که امیدواریم همچون سال های گذشته  با موفقیت در جشنواره منطقه ای حضور در فجر را امسال نیز تجربه کنیم.

مروری بر آثار بازبینی شده در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان گفت: در بخش بازبینی جشنواره ۱۵ نمایش از اراک، دو نمایش از شازند، یک نمایش از خمین، پنج نمایش از ساوه، دو نمایش از دلیجان و سه نمایش از تفرش شرکت کردند.

حمیدرضا صالحی افزود: نمایش های ” آپارتمان” به کارگردانی امید عباسی، “آوازی که خدا می خواند” به کارگردانی سعید کمانی، ” جناب آمفتامین” به کارگردانی ناصر کریمی نیک، ” خیال خم آب”  به کارگردانی حبیب پارسا، ” کی؟”  به کارگردانی شهرام سلطانی، ” ژ۳″ به کارگردانی بابک روزبه، “زندگی زیر سوزن چرخ ” به کارگردانی رضا مظفری، ” رنجنامه ننه مونس” به کارگردانی بهمن پارساآرا، ” رختشویخانه” خلیل الله خسروبیگی، ” زنی پشت درحمیدرضا صالحی ، “همه چیز در مورد خانم شین” به کارگردانی اعظم سلیمانی، “یاهو پرپا” به کارگردانی حسین اقبالیان، “هملتک” به کارگردانی افق ایرجیا، : دلقک” و ” قهوه خانه چهل کلاغ” به کارگردانی رضا یونسفرد از اراک بازبینی های خود را در روزهای پنج شنبه و جمعه به پایان رساندند.

بازبینی های شهرستان های تفرش، ساوه، خمین و دلیجان در روز شنبه صورت می گیرد

وی ادامه داد: دو نمایش ” جایی که زعفران می روید” به کارگردانی خداد خدام و ” خداحافظ” به کارگردانی مهدی روزبهانی از شازند نیز در روز جمعه بازبینی های خود را ارائه دادند.

صالحی با اشاره به اینکه بازبینی های شهرستان های تفرش، ساوه، خمین و دلیجان در روز شنبه صورت می گیرد، اظهار کرد: نمایش ” فلان و چنان حکومت خان جان…” به کارگردانی مهدی محمدی از خمین، ” بچه سارافینا” به
کارگردانی وحید رفیعی و ” عصب کشی” به کارگردانی علی رحیمی و احمد اعتمادی از دلیجان دیگر نمایش های بخش بازبینی هستند.

وی گفت: ۵ نمایش” آقای مجنون و خانم لیلی” به کارگردانی حجت رحیمی،” سوت عروسک” و ” زیرگذر لوتی ها” به کارگردانی داود فضل اللهی، “قطعات جدا مانده یک جنایت معمولی” به کارگردانی جواد روستایی و ” نگین” به کارگردانی اصغر سعادت پور” از ساوه و ۳ نمایش “یک سبد فحش برای شمسی خانم” به کار گردانی میثم سرآبادانی، ” شرنگستان” به کارگردانی علی قنبری و ” صورتک” به کارگردانی علیرضا مرتضوی از دیگر نمایش های بخش بازبینی جشنواره هستند.

صالحی بیان کرد: آراء داوران روز یکشنبه هشت نمایش را برای حضور در جشنواره معرفی خواهد کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.