گفتگو با یک عکاس خبری اراکی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری موج، شاید کمتر کسی در حوزه مطبوعات استان مرکزی باشد که مجید نوری را نشناسد. وی متولد فروردین ۱۳۴۵است. فعالیت مطبوعاتی اش با نشریه سرچشمه آغاز شد؛ سپس به دلیل علاقه به ورزش عکاس حرفه ای ورزش می گردد.
البته فعالیت وی محدود به ورزش نیست و در دیگر زمینه ها نیز شاهد عکسهای خبری منحصر به فردی از او هستیم. نوری هم اکنون عکاس خبرگزاری ایسنا است؛ این عکاس خبری، در گفتگوی دوساعته با خبرگزاری موج استان مرکزی از درد و دل ها و حرفهایی که داشت می گوید که از نظر می گذرد.

* جایگاه نداشتن خبرنگار در استان، خیلی سخت و دردناک است.
نوری مهمترین مشکل یک خبرنگار و مطبوعاتی را بی توجهی می داند و می گوید: یک مطبوعاتی مجبور است همه کار را خود انجام دهد و جایگاه خبرنگار گم شده است و سطح توقع از خبرنگار بالاست همه در حرف خود را خدمت گزار و دوست خبرنگار می دانند ولی در عمل این خبرنگار است که خدمتگزار است.خبرنگار حمایت نمی شود آنهایی که باید حامی باشند خودشان خبرنگار را می کوبند.
خبرنگار یکسال خالصانه با وجود هزاران هزار مشکل در هر شرایط ِآب و هوایی کار اطلاع رسانی خود را برای همه دستگاه های اجرایی به نحو احسن انجام می دهد ولی هیچ کدام از آنها روز خبرنگار یادشان نمی آید که تبریک بگویند حتی در حد یک پیامک؛
نوری با اشاره به اینکه امسال کسی یاد روز خبرنگار نبود و تنها کسانی که امسال به او تبریک گفته اند را تدارکاتی تیم شهرداری اراک ، معاون اسبق اجتماعی انتظامی استان و یکی از دوستان دیرینه برمی شمارد .

* خبرنگار مورد کم لطفی و ناملایمت های بسیاری قرار می گیرد.
وی ناملایمات و کم لطفی ها در قبال خبرنگار گله مند است و بیان می دارد: افرادی خواسته یا ناخواسته به خبرنگار توهین می کنند و باتحقیر و اهانت سعی در تخریب شخصیت وی دارند، آنان ارزش کار یک خبرنگار را نمی دانند و به خبرنگار به چشم یک انسان علاف و بیهوده نگاه می کنند. خبرنگار این روزها احترامی ندارد؛چرا اینگونه است؟پاسخ را از کسانی باید پرسید که مسوولیت گرفته اند اما جایگاه کار خبرنگار را هنوز درک نکرده اند.

* مسوولین برگزاری جشنواره فصلی مطبوعات به سوالات پاسخ دهد
وی ناخرسندی از نتیجه جشنواره فصلی مطبوعات را با یک سوال از رئیس سرای روزنامه نگاران استان مرکزی این گونه بیان می دارد: چرا وقتی یک نفر خود را خبرنگار یک خبرگزاری همچون ایسنا معرفی می کند پیگری نمی کنید تا بفهمید که حرف هایش صحت دارد یا نه؟ آیا مدیر سرا و مسوولان ارشاد سایت های خبری را نگاه می کنند که ببینند کدام خبرنگار و عکاس خبری عکسهایش روی خروجی استانی خبرگزاری قرار می گیرد؟ شاید هیچ عکاسی قصد شرکت در جشنواره را نداشته باشد و کس دیگری از این فرصت سوء استفاده کرده و با استفاده از یک برند در جشنواره شرکت کند آیا این کاوش و تحقیق بیشتر را نمی طلبد؟

*مجموعه سرای روزنامه نکاران نیاز به حمایت دارد اما خود این مجموعه هم باید سریعتر حرکت کند
مجید نوری از برخی مشکلات در راه اجرایی کار سرای روزنامه نگار انتقاد دارد و می گوید: روزی که خبر تشکیل سرای روزنامه نگاران اعلام شد بین خبرنگاران مسرت و شادی موج می زد و همین امر باعث شد اغلب خبرنگاران در آن ثبت نام نمودند اما جای تاسف بسیار است که با وجود ارسال مدارک تاکنون کارت های خبرنگاران ارسال نشد؛ مگر صدور کارت ها چقدر زمان می خواهد که کارت ها آماده نشدند و باز هم یک سوال از رئیس سرای روزنامه نگاران چرا تشکیلات باید اینقدر پیچیده باشد که با وجود گذشت زمانی طولاتی مجوزها صادر نشود و کار برای شناسایی خبرنگار واقعی از خبرنگار نما سخت شود؟

* ورود بسیار زیاد افراد بدون تخصص کافی باعث تنزل مقام خبرنگار است
وی وجود تعداد زیاد خبرنگاران را دلیل غیر حرفه ای شدن کار خبرنگاری و تنزل مقام خبرنگار می داند و می گوید: متاسفانه عده زیادی تنها برای گذران اوقات خود خبرنگار شده اند و همین باعث می شود برخی ای هر طور تمایل دارند با این ها برخورد کنند زیرا اینان به هر قیمتی راضی می شوند و کار می کنند. این افراد هویت مطبوعاتی ندارند و باعث خراب شدن حوزه فعالیت رسانه ای می شوند و زمینه توهین به افراد متخصص و خبرنگاران واقعی را ایجاد می کنند.

* معضل امروز مطبوعات فراموشی پیش کسوت ها و طرد حرفه ای هاست
وی درخصوص معضل مطبوعات امروز بیان می دارد: فراموش کردن پیش کسوت ها و طرد کردن بخشی ازژورنالیست های حرفه ای معضل مطبوعات امروز است بطوری که از تخصص های این افراد هیچ استفاده ای نمی کنند فقط به دنبال یک نقطه منفی در این افرادند تا با بزرگنمایی و پررنگ کردن آن او را برای همیشه از صحنه بیرون کنند.

* کار خبرنگار کنجکاوی و یافتن حقیقت است
وی با اشاره به وظایف خبرنگار می افزاید: خبرنگار نماینده مردم است گوش و چشم و زبان آنهاست آنهایی که خود نمی توانند حرفشان را به گوش مسوولین برسانند وظیفه خبرنگار سنگین است. سرک کشیدن و سر درآوردن یا همان حس کنجکاوی و ولع آگاه شدن جزو اصول اولیه و حتمی یک خبرنگار است و یک خبرنگار برای موفق شدن باید این حس را تقویت کند.

* مدیران ظرفیت نقد پذیری خود را بالا ببرند
این عکاس خبری استان مرکزی با اشاره به ضرورت و اهمیت نقد و نقدپذیری در جامعه خاطر نشان می سازد: انتقاد پذیری اصلی مهم در جامعه است که خوشبختانه مردم تحمل انتقاد را دارند، چیزی که در بین مدیران ما دیده نمی شود یا کمتر دیده می شود. مدیران انتقاد پذیر نیستند و عادت دارند که خبرنگار را نقطه مقابل ببینند، در حالیکه خبرنگار یار و یاور و همدوش یک مدیر است نه دشمن وی . البته شاید بعضی ها بد انتقاد می کنند؛ که البته منظور از انتقاد در اینجا انتقاد سازنده و کمک کننده است.

* خبرنگار دستور پذیر نیست
خبرنگار نباید از کسی دستور بگیرد. یک خبرنگار مدیر مسوول و سردبیر دارد که آنها باید بگویند چه باید کرد چه نباید کرد . خبرنگار نباید از هیچ رئیس یا مسوولی دستور بگیرد.
مطبوعات باید دستشان در دست هم باشد.البته امروزه می بینیم برعکس عمل می شود و جایی که قصوری در حق خبرنگاری رخ می دهد به جای اینکه دست هم را بگیرند سر برمی گردانند و می گویند به ما که نگفتند؛ نمی گویند به یک خبرنگار گفته شد.
یک خبرنگار دوست دارد علاوه بر خود به خانواده اش نیز احترام بگذارند و وقتی به مناسبت روز خبرنگار مراسمی برگزار می شود خانواده وی نیز در کنارش باشند.همه جا مرسوم است در روز بزرگداشت حرفه ای خاص و خطیر این جشن بصورت عمومی با حضور خانواده وی انجام می شود؛ خبرنگار یک سال تلاش می کند تا در روز خودش دیده شود؛ هم خود خبرنگار و هم افراد مهم زندگی وی و وقتی به شکل دیگری رفتار می شود خستگی کار بر تن می خشکد و خبرنگار سرد می شود هرچند یک خبرنگار واقعی نه برای این چیزها که برای رسالتی بزرگ بنام آگاهی بخشی به افکار عمومی فعالیت می کند.

* نمره ۱۸ مجید نوری به عکاس خبری خبرگزاری ایسنا
نوری در پایان می گوید: در این سالها آنقدر عاشق حرفه ام شدم که برای بروز بودن ، هرروز سعی کردم ابزار کارم را به روز کنم؛ خیلی کارها انجام دادم هرچند برخی کارها را نتوانستم به انجام برسانم اما درکل به خودم نمره ۱۸ می دهم.

ممکن است بپسندید...

۲ دیدگاه

  1. اشجاری گفت:

    سلام
    نمره شما ۲۰ است آقا مجید

  2. صادق گفت:

    نمره شما از سوی پاچه خوارانی مثل خودتان ۲۰ است آقای نوری!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.