بهره برداری از شش طرح زیربنایی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، ˈعلی اکبر شعبانی فردˈ روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: یکی از این طرح های مهم واحد نورد پروفیل و آرماتور در شهرستان شازند است که برای ساخت و بهره برداری از آن چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

وی توضیح داد: با راه اندازی این واحد که ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن پروفیل و یک میلیون تن آرماتور را دارد برای سه هزار نفر زمینه شغلی فراهم می شود.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: بهره برداری از پنج تقاطع غیرهمسطح در کلانشهر اراک نیز از دیگر پروژه های زیربنایی و مهم است که در مجموع برای آنها یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

شعبانی فرد توضیح داد: زیر بار ترافیک رفتن این تقاطع های غیرهمسطح به همراه دو خیابان جدید در حل گره های کور ترافیکی کلانشهر اراک نقش مهمی دارد و بستر بهبود شرایط ترافیکی و کاهش آلودگی هوا را فراهم می کند.

وی عنوان کرد: دو تقاطع غیرعمسطح کلیدی دیگر در خیابان های علم الهدی و ورودی سنجان به زودی آغاز می شود که این مهم در راستای برنامه های ضربتی بهبود مدیریت شهری و ترافیکی کلانشهر اراک است.

استاندار استان مرکزی بهره برداری از طرح عملیاتی انتقال پساب فاضلاب به دشت اراک را یکی دیگر از طرح های مهم در دو ماه آتی عنوان کرد.

شعبانی فرد توضیح داد: در مرحله نخست این طرح یکهزار لیتر در ثانیه پساب فاضلاب تصفیه شده به دشت میقان اراک منتقل می شود که قرار است برای آبیاری یکهزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت پاییزه مصرف شود.

وی عنوان کرد: برای ایجاد و راه اندازی این طرح مهم که در مدیریت ریزگردها و کاهش آلودگی هوا، ترمیم و احیای ذخایر آب زیرزمینی و بهبود معیشت بهره برداران این حوزه نقش مستقیم دارد در مجموع ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: تجهیزات تصفیه پساب فاضلاب اراک با آخرین فناوری روز دنیا است و تایید محیط زیست بر سلامت این پساب در مصارف کشاورزی وجود دارد.

شعبانی فرد ادامه داد: مطالعات ذخایر و منابع آبی استان مرکزی در لایه های آهک انجام شده و نتایج بیانگر وضعیت مناسب آب در افق ۳۰ ساله برای این منطقه است اما مدیریت آب از طریق صرفه جویی، استفاده بهینه از پساب ها و استفاده از روش های مناسب الگوی کشت تکمیل کننده آن می باشد.

وی یادآور شد: از مجموع پساب تصفیه شده کلانشهر اراک ۲۰۰ لیتر درثانیه برای مصارف صنعتی در شهرک خیرآباد، یکصد لیتر در ثانیه برای مزارع کمیته امداد امام (ره) و یکهزار لیتر در ثانیه نیز برای احیای دشت میقان اراک تخصیص شده است.

استاندار مرکزی گفت: با توجه به ساختار و بافت مارن در بستر دشت میقان اراک پیش بینی می شود که عملیات انتقال پساب به این حوزه در چند سال آتی علاوه بر سبز کردن این منطقه و احیای چاه ها و قنات های خشک شده ، سطح آب سفره های زیرزمینی را نیز بهبود دهد.

شعبانی فرد بهره برداری از کارخانه ذوب آهن امیرکبیر خیرآباد را یکی دیگر از طرح های مهم صنعتی استان ظرف دو ماه آتی عنوان کرد.

وی افزود: مرحله اول این واحد با برآورد سرمایه کلی شش هزار میلیارد ریال ، برای تولید ۶۰۰ هزار تن بیلت هدفگذاری شده که در مرحله بعدی میزان تولید تا یک میلیون تن می رسد.

استاندار مرکزی عنوان کرد: با بهره برداری فاز اول این طرح برای ۴۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می شود و در فاز دوم نیز اشتغالزایی این شرکت به یکهزار و ۲۰۰ نفر می رسد.

شعبانی فرد خاطرنشان کرد: تبدیل شهرک صنعتی خیرآباد اراک به منطقه ویژه اقتصادی در دولت مصوب شده و برای تصویب نهایی به مجلس ارسال می شود و در ماه های آتی این حوزه به عنوان سومین منطقه ویژه اقتصادی استان مرکزی بعد از ˈشهرک سرزمین ایرانیانˈ و ˈشهرک صنعتی کاوهˈ به ناحیه امن سرمایه گذاری اقتصادی تبدیل می شود.

وی توضیح داد: منطقه ویژه اقتصادی خیرآباد محدوده یکهزار و ۳۰۰ هکتاری است که صنایع مهمی از جمله آلومرول و آندسازی شرکت ایرالکو در آن مستقر می شود.

استاندار استان مرکزی اضافه کرد: واحد یخچال سازی زرندیه نیز از دیگر طرح های مهم آماده بهره برداری در دو ماه آتی در استان مرکزی است که با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و سرمایه گذاران ترک آماده شده و یکهزار فرصت شغلی برای استان ایجاد می کند.

شعبانی فرد توضیح داد: برای ساخت و تجهیز این واحد که ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار یخچال ویترینی را دارد چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه کشاورزی یکی از بخش های مهم زیربنایی است گفت: نیمی از ۳۰۰ هکتار اراضی زیر کشت استان مرکزی آبی است که تاکنون ۵۰ هزار هکتار آن به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است .

استاندار استان مرکزی ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه پرداخت تسهیلات برای ادامه این روند در استان ادامه دارد و ۸۵ درصد هزینه ها توسط دولت و تنها ۱۵ درصد توسط بهره برداران تامین می شود.

شعبانی فرد گفت: پرداخت هزینه آبیاری نوین در اراضی مناطق محروم صددرصد با دولت است و این مهم در اقتصادی کردن حوزه کشاورزی موثراست.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. حیدری گفت:

    انتقال آنودسازی آلومینیم به شهرک صنعتی خیرآباد نه تنها مشکل آلودگی اراک راحل نمی نمایدبلکه وضعییت را بدتر از گذشته مینماید به دلیل آنکه ۹۰% ایام بادهایی که در این منطقه می وزد از جهت شرق به غرب می باشد واز طرف دیگر فاصله هوائی مکان مورد نظر تاشهراراک حدود۱۵ کیلومتر می باشد که بدین ترتیب همواره شاهد استقرار توده هوای آلوده بر آسمان اراک خواهیم بود بنا بر این لازم است قبل از هر گونه هزینه هنگفت به این موضوع توجه شود امروز این موضوع را به عنوان یک سند من اعلام می نمایم ودر آینده مسلما بعنوان بی تفاوتی مسئولین پیگیری خواهم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.