عقب ماندگی صنعت استان مرکزی از گردشگری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، استان مرکزی یکی از استان های صنعتی کشور است که صنایع مادر و کارخانه های بسیاری در آن فعال هستند، شرکتهای تولیدی که با داشتن تجهیزات و صنعت متنوع می تواند پای گردشگر را علاوه بر بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی بیشتر و بیشتر به استان باز کند.

استان مرکزی به عنوان شاهراه ارتباطی کشور از اهمیت جغرافیایی خاصی برخوردار است که شرایط  مناسبی را برای بازدید مسافران تابستانی و نوروزی فراهم کرده و باعث شده تا بسیاری از گردشگران ضمن عبور از جاده های این استان از جاذبه های فرهنگی، آثار باستانی و مناطق نمونه گردشگری این استان بازدید کنند، البته توسعه این بخش نیاز به تلاش بیشتر برای شناسایی و معرفی جاذبه های گردشگری استان دارد.

 جاذبه های گردشگری استان مرکزی

استان مرکزی دارای ۸ شهرستان است. اراک ، آشتیان ، دلیجان ،‌خمین ، محلات ، سربند ،‌ساوه ، تفرش  شهرستان های استان مرکزی هستند که هرکدام دارای جاذبه های گردشگری از جمله بناهای یادبود تاریخی، بناهای یادبود مذهبی و جاذبه های طبیعی هستند.

آتشکده آتشکوه و آتشکده خورهه در محلات، بازار تاریخی  و حمام چهار فصل اراک، گلستان‌های محلات، تپه تاریخی آوه، خانه سید روح‌الله خمینی در خمین، روستای هزاوه، غار چال نخچیر دلیجان، کاروانسرای دودهک، مسجد جامع نراق، آب گرم محلات، مسجد جامع ساوه، تالاب میقان، کلیسای مسروب اراک، سراب عباس آباد، آرامگاه دکتر حسابی، سنگ  نگاره های تیمره، خانه عبدالعظیم غریب، بقعه آقا نورلدین، بقعه امامزاده محمد عابد و سراب عمارت، غار آزادخان، قلعه مستوفی‌الممالک، قلعه بابا خان، تکیه زاغرم  از جمله جاذبه های دیدنی این استان است.

 آئین های سنتی و خرده فرهنگ های خاص

استان مرکزی دارای خرده فرهنگ ها و آئین های سنتی بسیاری است که آشنایی با آن و اطلاع رسانی برگزاری آن ها فرصت مناسبی برای جذب گردشگر به مناطق مختلف استان است. بسیاری از این آئین ها ثبت ملی شده اند

آیین سنتی نخل‌گردانی خمین ، آیین نخل‌گردانی نراق دلیجان ، آیین نخل‌گردانی تفرش علم‌ بران تفرش، مراسم تعزیه گرکان و علم گردانی روستای هزاوه ، آئین بیل گردانی و الم ترانی از جمله این آئین ها هستند که علاوه بر آثار معنوی بخش مهمی از ظرفیت جذب گردشگر به استان را بهمراه دارند.

موزه ها سفر به تاریخ

موزه ها یکی از ظرفیت های مهم گردشگری هر منطقه است. موزه های استان مرکزی شامل موزه های باستان شناسی و مردم شناسی، موزه های خط و کتابت، صنایع دستی و هنرهای سنتی، مفاخر، تنوع زیستی و سنگ هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: موزه جایگاه حفظ و ثبت هویت تاریخی و فرهنگی و تمدن  یک قوم و ملت برای آیندگان و دیگر اقوام  می باشد  و مظاهر تمدن هر ملتی در آن ثبت و حفظ می شود.

دبیر ستاد تسهیلات سفر استان، حفظ و معرفی موزه ها را در توسعه فرهنگی موثر دانست و افزود: این امر موجب ترغیب به دیدن از جاذبه های تاریخی فرهنگی و  توسعه گردشگری داخلی می شود.

مجتبی رضوانی اظهار داشت:  کلیه موزه های تحت پوشش میراث فرهنگی استان مرکزی همه روزه به جز دوشنبه ها جهت بازدید علاقمندان دایر می باشند.

موزه مردم شناسی آشتیان ( خانه میرزا هدایت الله متین دفتری )، موزه نسخ خطی و مرکز اسناد آشتیان ( خانه معتمدالایاله )،موزه چهارفصل اراک، موزه خصوصی سلطان آباد ( اراک )، موزه صنایع دستی حسن پور ( اراک ) ، موزه مفاخر استان، موزه سالار محتشم خمین، موزه مشارکتی میراث کشاورزی ساروق، موزه گنبد چهارسوق ساوه، موزه مجموعه مسجد جامع ساوه،  موزه مشارکتی فرهنگ و هنر تفرش، موزه مردم شناسی فرمهین، موزه مشارکتی سنگ و گوهر و موزه تنوع زیستی(موزه حیات وحش) اراک واقع در دانشگاه اراک نیز از جمله اماکن دیدنی استان مرکزی هستند.

 امامزاده ها ظرفیت ویژه گردشگری

اماکن مذهبی نیز یکی دیگر ازظرفیت های جذب مسافر به استان مرکزی است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: استان مرکزی دارای ۲۶۲ امامزاده است که در توسعه بخش گردشگری استان موثر هستند.

حجت الاسلام آیت الله عباسیان افزود: در جهت معرفی امامزاده های استان تاکنون ضعیف عمل شده است، در صورتی که اگر زیرساخت های مناسب برای امکانات مسافران و بازدیدکنندگان فرهم شود، این بخش ظرفیت ویژه ای در جذب گردشگر به استان را دارد.

امامزاده محمد عابد در مشهد میقان، امامزادگان آستانه و ساروق از جمله امامزاده های معروف استان مرکزی هستند.

تابستان فصل مسافرت ها

فصل تابستان به دلیل فراغت بیشترخانواده ها ، فرصت مناسبی برای مسافرت است که می تواند از طرفی با تدبیرهای لازم شرایط جذب گردشگر به استان را نیز افزایش دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اعلام آمادگی برای استقبال ازمسافران تابستانی به استان گفت: آمارگیری از تعداد مسافران ورودی و اقامت مسافران و گردشگران، بازدیدهای نظارتی و بازدید از موزه ها، اماکن و ابنیه های تاریخی از برنامه های مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در تابستان امسال است.

رضوانی ادامه داد: نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری، برگزاری جشنواره های گردشگری، فرهنگی و هنری و نظرسنجی از مسافران و گردشگران از دیگر برنامه های این نهاد است.

وی افزود: اجرای تورهای استانگردی و تورهای خاص، اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران و گردشگران و هماهنگی با سایر سازمان ها و نهادها از دیگر برنامه های این نهاد در تابستان امسال است.

دبیر ستاد تسهیلات سفر استان بیان کرد: تجهیز و آماده سازی نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی و سکوی های نماز، استفاده از نیروهای تشکل های گردشگری برای اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران، تجهیز و آماده سازی موزه ها و مکان های تاریخی برای بازدید گردشگران از دیگر برنامه های ستاد تسهیلات سفر این استان است.


استان مرکزی آماده برای استقبال از دور دوم مسافران تابستانی

فرمانده پلیس راه استان مرکزی گفت: با توجه به قرار گرفتن استان مرکزی در مسیر مواصلاتی کشور، در این دور سفرها ۲۵۰ تیم عملیاتی پلیس راه، پلیس راهور، راهداری، هلال احمر و اورژانس این استان در جاده های استان مرکزی مستقرند و کنترل ترافیک و امدادرسانی به مسافران در حوادث احتمالی را به عهده دارند.

استان مرکزی با بیش از ۷۰۰ جاذبه گردشگری در بخش های مختلف و صنایع دستی چون قالیچه، جاجیم، گیوه، صنایع مسی و منبت روزهای خوش و خاطره های ماندگاری را برای مسافران فراهم می اورد اما ظرفیتهای صنعتی آن از جمله کارخانه ها و شرکتهای بزرگی چون شرکت ماشین سازی از مهمترین کارخانه های پل سازی کشور، واگن پارس به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کننده قطارها و ترن ست و مترو و…. از دید توریسم داخلی پنهان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.