افزایش ۶۶ درصدی صادرات استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، آمار گمرکات استان مرکزی از صادرات چهار ماهه اول سال حکایت از افزایش ۶۶ درصدی صادرات استان مرکزی از گمرک اراک وساوه دار، آماری که البته بخشی از صادرات استان است چرا که بخشی دیگر از صادرات استان، از مبادی گمرکی سایر استان ها صورت می گیرد.

کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، و فرش، و کالاهای صنعتی مهمترین کالاهای صادراتی استان را شامل می شود که البته کالاهای صنعتی حرف زیادی در این زمینه برای صادرات دارد، گرچه توحه به بخش کشاورزی نیز می تواند به بازوی صادراتی استان تبدیل شود.

صادرات حدود ۳۰۰ هزار تن کالا از استان

مدیر کل گمرکات استان مرکزی از صادرات حدود ۳۰۰ هزار تنی استان مرکزی به سایر کشورها خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: این میزان صاردات نشان از افزایش ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته دارد که به حدود ۳۰۰ هزار دلار ارزش صادراتی می رسد.

مهدی میراشرفی با بیان اینکه، این کالاها به بیش از ۲۸ کشور آسیایی، اروپایی و خاورمیانه صادر شده است افزود: شمش آلومینیوم وروی، انواع محصولات شیمیایی، شیشه و آینه، کاشی و سرامیک، انواع دکل انرژی و مخابراتی، گل، ماهیان زینتی وکیسه فریزر عمده ترین کالاهای صادراتی استان است.

صادرات صنعتی، پیشگام

حدود ۶۰ درصد صادرات استان صادرات کالاهای صنعتی است که البته می تواند به چندین برابر بیش از این نیز افزیاش یابد.

اکنون صاردات صنعتی استان مختص حدود ۵ درصد واحدهای صنعتی است در حالیکه استان مرکزی با داشتن بیش از دوهزار و۷۰۰ واحد صنعتی باید عملکرد بالاتری در حوزه صادرات داشته باشد.

زاوشی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه ۱۵۰ شرکت و واحد صنعتی استان صادرات محور هستند گفت: با توجه به قابلیتهای صنعتی استان مرکزی انتظار می رود با برنامه ریزی دقیق پس از تلفیق سازمان های صنایع و معادن و بازرگانی، تجارت خارجی این استان جهش بزرگی داشته باشد.

تولیدات رتبه دار، صنعتی استان مرکزی در کشور

اکنون در استان بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی با بیش از ۸۴ هزار میلیارد ریال سرمایه و ۷۰هزار شاغل در استان فعال است.

بر اساس آخرین ارزیابیها، اکنون تولید سیمان در استان ۳ میلیون تن درسال، شیشه ۴۸۰ هزارتن، آلومینیوم ۱۲۰ هزارتن، انواع محصولات پتروشیمی ۱.۵میلیون تن، کمباین وتراکتور هزارو ۷۵۰ دستگاه، اتوبوس برون شهری هزار و ۷۰۰ دستگاه و تجهیزات فلزی ۱۵۰هزارتن در سال است.

توانمندیهای استان درحدی است که ۶۰ درصداتوبوسهای بین شهری، بیش از ۶۰ درصد آلومینیوم ۶۵ درصد شیشه جام، ۷۰ درصدعایقهای رطوبتی، یک چهارم ظرفیت خودروسازی وحجم عظیمی شیرهای سرچاهی کشور در صنایع بزرگ و مادراستان مرکزی تولید می شود.

برخی از موانع توسعه تولید و صادرات صنعتی استان

قدیمی بودن تکنولوژی تولید برخی واحدها، بالا بودن هزنیه تولید، مشکلات بانکی، آشنا بنودن مدیران واحد های صنعتی با بازارهای هدف،کوچک بودن ساختار گمرک استان در اراک و ساوه، پایین بودن فرهنگ بازاریابی، نبود تشکلی قوی برای بازاریابی، ونبود کمبود تشکل صادراتی از جمله مشکلات حوزه صادرات استان است.

در زمینه تولید، صنعتگران علاوه بر بالا بودن هزنیه تولید با کم توجهی برای تولید با کیفیت نیز روبرو هستند.

ظرفیت تولید و صادرات استان باید دو برابر شود

بر اساس سند توسعه صنعت و معدن استان مرکزی، ظرفیت تولیدات بخش صنعت و معدن استان طی پنج سال آینده باید به دو و نیم برابرافزایش یابد و صادرات صنعتی استان نیز که هم اکنون ۴.۷ دهم درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود به هفت درصد برسد.

در بخش واحدهای صنعتی صادر کننده نیز، رقم سه درصدی واحد های صادر کننده در استان با دو نیم برابر رشد به پنج و نیم درصد برسد که همه اینها در صورت برنامه ریزی دقیق و هدفمند قابل تحقق است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.