نبود زیرساخت های مناسب، سد بزرگی در مسیر درآمدزایی جاذبه های بکر استان مرکزی

از جمله NGO های فعال در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در سطح استان مرکزی، موسسه جوانان آرتا می باشد.

به گزارش مرکزی دیلی، عباس احمدی، قائم مقام موسسه آرتا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه مرکزی، اهداف این موسسه را برگزاری تورهای مسافرتی، انجام کارهای علمی و تحقیقاتی و چاپ بروشور جهت معرفی جاذبه های گردشگری استان عنوان کرد و افزود: این موسسه در سال ۱۳۸۶ توسط دانشجویان رشته جهانگردی دانشگاه پیام نور فرمهین زیر نظر سازمان ملی جوانان، تشکیل شد.

وی در ادامه از برگزاری ۱۰۰ تور تخصصی شامل بازدید از آثار باستانی و طبیعت گردی در مدت ۲ سال و نیم خبر داد و اظهار کرد: بیشتر تورهای مسافرتی که در سطح استان برگزار می شود مربوط به شهرستان محلات، غار چهارنخجیر و بیت امام راحل است.

احمدی، به مشکلات جاده ای و مسیری غار کیخسرو و غار دوخواهران اشاره کرد و گفت: اگر برای این دو جاذبه ارزشمند در زمینه جاده ای و امکانات، قوی تر عمل شده بود؛ امکان برگزاری تور در این دو منطقه نیز و جود داشت.

به گفته وی بسیاری از جاذبه های گردشگری استان برای هم استانی ها ناشناخته باقی مانده است و بسیاری از جاذبه های بکر به علت کمبود امکانات و عدم ایجاد زیرساخت های مناسب برای جذب توریست، قابلیت درآمد زایی ندارند.

وی، به برگزاری ۴۰ نشست تخصصی و همایش علمی با حضور اساتید، علاقه مندان، نمایندگانی از آژانس های مسافرتی، مسوولان و کارگروه های میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: پیگیری اجرا در خصوص مرمت سر در بازار اراک و انتخاب دره گردو بعنوان منطقه نمونه گردشگری از جمله تلاش های موسسه آرتا بوده است.

قائم مقام موسسه آرتا، برنامه های امسال این موسسه را اینگونه تشریح کرد: تدوین تقویم برگزاری تورها تا آخر سال ۹۲ که در اختیار علاقه مندان، واسط های تبلیغاتی و آژانس های مسافرتی قرار می گیرد.

وی همچنین از برگزاری دوره آموزشی با همکاری آموزش سیمرغ ( وابسته به سازمان میراث فرهنگی) با نام “کارمندان مجازی دفاتر مسافرتی” خبر داد و افزود: به منظور آموزش نیروهای متخصص برای همکاری با آژانس ها به صورت مستقل و پورسانتی، یک دوره آموزش ۱۶ ساعته شامل چهار ساعت تئوری و ۱۲ ساعت کار عملی در آژانس ها در حال برگزاری است.

احمدی، پخش بروشور هنگام تعطیلات در سطح شهر را از دیگر فعالیت های عمده موسسه عنوان کرد و گفت: از آنجا که اطلاع رسانی یکی از برجسته ترین اقدامات در زمینه گردشگری محسوب می شود؛ تهیه و پخش بروشور معرفی آثار باستانی، میراث فرهنگی و معنوی فعالیت مثبتی به حساب می آید که نیازمند بودجه است.

وی، جمعیت کم، محدودیت های قانونی، عدم آزادی عمل و کمبود بودجه را از جمله عوامل فعال نبودن NGOها در شهرستان های کوچک استان، عنوان کرد.

قائم مقام موسسه آرتا، در پایان، اساسی ترین چالش پیش روی NGO ها را کمبود بودجه و برنامه ریزی دقیق اعلام کرد و افزود: در گذشته که سازمان ملی جوانان زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری بود تشکل ها از برنامه ریزی دقیق تر و بودجه بیشتری بهره مند بودند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.