صادرات ۸۰ درصد ماهیان زینتی کشور از استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی،و به نقل ازخبرنگار مهر، ماهیان زینتی این مخلوقات عجیب و ساکت خداوند در زندگی امروز طرفداران زیادی پیدا کرده چراکه انسان برای لحظاتی هم که شده با نگاه به این گونه های مختلف آرامش طبیعت را احساس می کند و این علاقه سبب شده است که استان مرکزی به قطب پرورش ماهیان زینتی کشور تبدیل شود و اشتغالزایی که این ماهیان ایجاد می کنند در خور توجه است.

استان مرکزی با داشتن بیش از سه هزار محیط آبی طبیعی و مصنوعی دومین استان تولید و صادرکننده ماهیان زینتی است و از ابتدای سال جاری نیزبیش از نه میلیون قطعه بچه ماهی در این استان به اصطلاح صنعتی تولید شده است.

معاون بهبود امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، طی سه ماهه نخست امسال ۹ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۴۰۰ قطعه بچه ‌ماهی و ۲۱۳ هزار و ۸۸۰ قطعه ماهی زینتی در استان تولید و روانه بازار شده است افزود: میزان تولید ماهی سردآبی نیز در این مدت در استان ۲۰ تن بوده است.


علی ابراهیمی از پیش‌بینی تولید ۱۲ میلیون ماهی زینتی طی سال‌جاری در استان خبر داد و گفت: میزان تولید ماهی زینتی در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۳۷۸ هزار قطعه بوده که امسال این میزان به ۱۲ میلیون افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، میزان پیش‌بینی تولید بچه ماهی نیز امسال ۳۳ میلیون قطعه است.

۸۵درصد صادرات ماهیان زینتی کشور متعلق به استان مرکزی است

ابراهیمی ادامه داد: میزان پیش‌بینی تولید ماهی سردآبی نیز در سال‌جاری دو هزار و ۲۳۶ تن، ماهیان گرم‌آبی ۳۰۵ تن و ماهیان پرورشی نیز دو هزار و ۵۲۱ تن است.

مدیر امور شیلات و ماهیان زینتی استان مرکزی هم با بیان اینکه، ۸۵ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور متعلق به استان مرکزی است گفت: استان مرکری در صادرات ماهیان زینتی کشور سهم عمده ای دارد.

حسین اکبری نگهداری ماهیان زینتی را سبب ایجاد آرامش روحی و روانی دانست افزود: میزان صادرات کل کشور حدود ۲۰۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی است که از این میزان ۱۷۰ هزار قطعه (معادل ۸۵ درصد) متعلق به استان مرکزی است.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه نخست امسال تعداد ۷۷ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی به ارزش ۹۰ هزار دلار از استان مرکزی به کشور عراق صادر شده است اظهارداشت: استان مرکزی با تولید ۷۰ گونه ماهی زینتی از نظر تنوع تولید رتبه اول و از نظر میزان تولید رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

اکبری با بیان اینکه شهرستان محلات قطب تولید و پرورش ماهی زینتی در استان به شمار می رود تصریح کرد: این شهرستان بیشترین تولید ماهی را به خود اختصاص داده است.

تولید ماهیان زینتی از مرز ۱۲ میلیون قطعه فراتر می رود

مدیرامورشیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه تولید ماهیان زینتی در سال‌جاری از مرز۱۲ میلیون قطعه فراتر می رود افزود: میزان تولید ماهی زینتی در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۳۷۸ هزار قطعه بوده که امسال این میزان به ۱۲ میلیون افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید ماهیان پرورشی نیز امسال به دو هزار و ۵۲۱ تن خواهد رسید.

اکبری، تعداد واحدهای تولیدی ماهیان زینتی در استان را بیش از ۴۰ واحد اعلام کرد و افزود: شهرستانهای محلات، اراک، ساوه و شازند مهمترین مراکز تولید ماهی زینتی در استان مرکزی هستند.

پیش بینی افزایش صادرات تا ۱۰۰ هزار دلاربه یک کشور

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه گفت: در شش ماهه نخست امسال ۵۶ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی به ارزش ۵۵ هزار دلار از استان به کشور عراق صادر شده که پیش بینی می شود این میزان صادرات تا پایان سال به ۱۲۰ هزار قطعه  و ۱۰۰ هزار دلار تنها به یک کشور برسد.

اکبری با اشاره به اینکه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی اشتغالزایی زیادی دارد تصریح کرد: استان مرکزی با تولید ۷۰ گونه ماهی زینتی از نظر تنوع تولید رتبه اول و از نظر میزان تولید رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی بعد از استان اصفهان دومین تولیدکننده ماهیان زینتی است و پس از استان مرکزی، استان فارس در رتبه سوم تولید وصاردات ماهی زینتی قرار دارد.

ماهی زینتی؛ فرصتی که این روزها تزئین خانه ها به مدد آن آمده است تا  با خرید کالایی ایرانی در راستای توسعه اقتصادی و نشاط بازار آن را برای تبدیل شدن به کالایی صادراتی یاری دهد. ماهیان کوچکی که می توانند صادرات و اشتغال را برای کشور به همراه بیاورند اما همچنان از نظر دور مانده اند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.