ریزگردهای وارداتی بلای جان مردم…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، مدیر کل محیط زیست استان مرکزی علت آلایندگی کنونی این کلانشهر را نفوذ ریزگردهای وارداتی برشمرد و گفت: علاوه بر این انتقال ذرات معلق از کویرمیقان به سمت اراک این آلودگی را پایدار کرده است.

امیر انصاری با تاکید بر اینکه خشکسالی های چند سال اخیر باعث افزایش ریزگردهای کویر میقان شده است تصریح کرد: اراک امسال ۶۰ روز ناسالم را تجربه کرده درحالیکه ایام ناسالم در مدت مشابه پارسال در این شهر ۵۰ روز بوده است.

وی شاخص سنجش استاندارد کیفیت هوا برای آلاینده ذرات معلق با قطر ۱۰ میکرون ۹۰ میکروگرم بر متر مکعب و برای ریزگرد با قطر دو و نیم میکرون ۳۰ واحد عنوان کرد و افزود: میانگین غلظت ذرات معلق ۱۰ میکرون در هوای کلانشهر اراک در ۲۴ ساعت اخیر ۱۳۷ و ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون نیز ۴۸ واحد بوده که هر دو وضعیت هشدار را نشان می دهد.

احتمال تشدید آلایندگی هوا

انصاری از تشدید آلایندگی ها خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی وزش باد در عصر روز جاری، احتمال تشدید آلایندگی هوا و نفوذ مقادیر بیشتری ذرات معلق به هوای این شهر وجود دارد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی نیز بر ضرورت تحقیقات علمی در شناخت جنس و منشاء ریزگردها و سایر آلاینده های هوا تاکید کرد و گفت: افزایش غلظت ریزگردها در هوا و استنشاق آن به صورت مستمر با بروز بیماری های حاد و مزمن تنفسی، سقط جنین و مرده زایی، بیماری های پوستی و چشمی، تغییرات رفتاری و بسیاری از امراض دیگر در ارتباط است و شناخت جنس و ماهیت این آلاینده ها بستر پیگیری علمی عوارض ناشی از ریزگردها را تسهیل می کند.

 

دکتر بابک عشرتی با بیان اینکه آثار زیانبار ریزگردها حداقل دردوره پنج تا ۱۰ ساله بر سلامت شهروندان ظاهر می شود گفت: شرایط آلودگی هوای اراک با منشاء ریزگردها نگران کننده است و باید به عنوان یک برنامه اولویتدار و مهم استانی با استفاده از ظرفیت های بین دستگاهی برای آن چاره سازی اساسی شود.

کارشناس دفتر پایش آلودگی هوا ی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه میزان اشعه فرابنفش خورشیدی در آسمان اراک به حد خطرناک رسیده است اظهارداشت: اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد ، این پرتو نامرئی است و قرار گرفتن در معرض آن بشدت برای پوست و چشم زیانبار است.

تابش اشعه فرابنفش می تواند آسیب جدی به بافت چشمی وارد کند

علیرضا محرابیان با بیان اینکه میزان و زاویه تابش اشعه فرابنفش می تواند آسیب جدی به بافت چشمی وارد و سوختگی شدید در پوست ایجاد کند گفت: بیشترین آثار منفی اشعه یووی در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر است بنابراین شهروندان باید در این ساعات از تماس مستقیم با نور خورشید بپرهیزند.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از آسیب اشعه فرابنفش به چشم باید از عینک های آفتابی با قدرت حذف ۹۹ تا صددرصدی اشعه یووی استفاده شود و شهروندان حدالامکان فعالیت های ورزشی و باغبانی و شغلی را در زیر نور مستقیم خورشید متوقف کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.