اراکی‌ها سهمی از مدیریت شهر خود ندارند…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایلنا، هیچکس تا امروز نگفته همین که هستی خیلی خوبه. ما مردمی هستیم که از اول مرغ همسایه برایمان غاز بوده. وقتی در جامعه‌ای بچه همسایه از بچه ما قادرتر و تواناتر باشه؛ می‌شه حدس زد مردم این جامعه همه جا دنبال آن هستند که آنچه خود دارند را از بیگانه تمنا کنند. این می‌شود که در نگاه کلان تصمیم‌گیری‌ها هم تصور مرغوبیت کالای همسایه؛ خانگی‌ها را از میدان خارج می‌کند.

در اراک خودمان؛ نماد اسطوره‌ای میدان شهدا با لودر صاف می‌شود و به جایش قالب پیش ساخته توسط یک اصفهانی ساخته می‌شود. سفارش ساخت هزاران تابلوی فلزی منقش به آیات قرآنی و احادیث نصب شده بر دیوار ادارات و بانک‌ها را مسوولان ارشد اجرایی به اصفهانی‌ها می‌سپارند. شورای شهر و شهرداری هم که خود اراکی‌اند، گودبرداری زمین و نرخ املاک و خدمات شهری و طرح‌های عمرانی را به شرکت‌های اصفهانی و قمی می‌سپارند و از همه مهمتر مسوولیت عمرانی استان سال‌هاست در اختیار یک مدیر غیربومی است. یا واگذاری اینترنت پرسرعت و خدمات مشترکین در سرویس ADSL در اراک باز به اصفهانی‌ها سپرده شده و اراکی‌ها خود کمترین مشارکتی در امور اجرایی و سرمایه‌گذاری در شهر خودشان دارند.

مردم ناراضی از خدمات شرکت پشتیبانی ADSL و نیروهای کم‌مهارت
از سفارش‌های خرد و کلان مسوولان استانی به شرکت‌های غیربومی ازجمله اصفهان هر چند به سادگی نمی‌شود، گذشت اما آنچه این روزها سبب نارضایتی شهروندان شده؛ بحث خدمات‌رسانی ضعیف شرکت خدمات رسان ADSL مرکز ۲۰۲۰ است که مدتی است به شرکت آریا گستر اسپادانا واگذار شده است.
احمد امیدی که به گفته خودش برای اتصال به ADSL با ۲۰۲۰ تماس گرفته و در کمتر از ۲۴ ساعت پذیرای نماینده شرکت مخابرات مرکز ۲۰۲۰ در منزلش بوده، گلایه‌مند از خدمات‌رسانی ضعیف این شرکت می‌گوید: نماینده این شرکت که فاقد مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی و نصب رایانه ADSL بود بیش از دو ساعت وقت صرف کرد و در این مدت با چند نفر تلفنی تماس گرفت و دستورالعمل گرفت اما درنهایت ناموفق از اجرای کار، درمقابل اعتراض ما با عصبانیت لپ تاپ را روی میز کوبید و منزل را ترک گفت.
این شهروند که از خدمات‌رسانی مخابرات ناراضی است، می‌افزاید: دوباره با مرکز ۲۰۲ تماس گرفتم و با اعتراض اعلام کردم از مخابرات شکایت می‌کنم. درنهایت در ظرف کمتر از یک ساعت فرد دیگری که به گفته خودش با یک شرکت دیگر همکاری داشت، به سرعت و در کمتر از ۵ دقیقه کار را با موفقیت انجام داد که این تناقض کاری جای تامل داشت.

شرکت‌های بومی گلایه‌مند از شیوه واگذاری خدمات ADSL در مخابرات
بحث چگونگی واگذاری خدمات سرویس ADSL از شرکت مخابرات استان مرکزی به یک شرکت اصفهانی موضوع اصلی گلایه شرکت‌های فعال خدمات اینترنتی در استان است.
رازمیت هاکوپیان(مدیرعامل شرکت گذرگاه جهانی اراک) که به گفته خودش به بیش از ۳ هزار مشترک خدمات می‌رساند؛ امکان ارائه خدمات بهینه توسط نیروهای بومی و زبده را از طریق شرکت‌های بومی و داخلی امری بدیهی دانسته و می‌گوید: این کاری نیست که از عهده شرکت‌های اراکی برنیاید و واگذاری خدمات از شرکت مخابرات به شرکت‌های دیگر از طریق انجام مناقصه صورت گرفته اما عملا با گذاشتن یک شرط راه ورود را برای شرکت‌های بومی بسته است.
شرط مخابرات برای حضور در مناقصه لغو قراردادهای قبلی با شرکت‌هایی که سابقه همکاری داشتند؛ بود که ریسک عمل بالایی داشت، چراکه در صورت برنده نشدن در مناقصه عملا شرکت‌ها با لغو قرارداد با شرکت‌های پشتیبانیشان از فعالیت ساقط می‌شدند. به همین دلیل شرکت‌های بومی تن به این ریسک ندادند و با حضور چند شرکت غیراینترنتی و کامپیوتری که در نگهداری و تعمیرات فعالند، شرکت غیربومی با بالاترین شانس برنده مناقصه را یافت.

او می‌گوید: این در حالی است که با هزینه کمتر شرکت‌های اراکی می‌توانستند خدمات بهتر ارائه کنند و در کنار چند هزار پورت خدمات جدید را با سپردن تعهد خدمت به مخابرات انجام دهند.
اما فراهانی یکی از فعالان در یک شرکت تعمیراتی رایانه که در مناقصه حضور داشته؛ مدعی است که شرکت برنده شده در مناقصه حضور نداشته و صرفا به دلیل سابقه فعالیت قبلی با مخابرات در مرکز ۷۰۷۰ شرکت مخابرات ترجیح داده با یک همکار قدیمی قرارداد را منعقد کند.
او می‌گوید: نیروهایی که توسط شرکت غیربومی جذب کار شده‌اند غالبا تحصیلاتی غیرمرتبط با رایانه دارند و تنها با چند ساعت آموزش با قرارداد کار معین بدون آنکه بیمه شوند جذب شده‌اند. بنابراین تقصیری از نظر خدمات‌رسانی ضعیف متوجه آنها نیست.
او می گوید: اتحادیه رایانه نظارتی بر فعالیت شرکت‌های خدمات‌رسان اینترنت ندارد و فقط بر گیم نیت و کافی نت‌ها نظارت می‌کند.

نصاب‌های ADSL امنیت شغلی ندارند
رضایی، یکی از نصابان ADSL که مدت چهار ماه است در مرکز ۲۰۲۰ فعال شده و تحصیلات مرتبط با رایانه دارد و مدعی است که در مناقصه تقلب شده؛ می‌گوید: با چند نفر از دوستان شرکتی را به ثبت رسانده و در مناقصه شرکت کردیم اما شرکت مخابرات با این ادعا که پیمانکار اصفهانی کمتر می‌گیرد او را برنده مناقصه اعلام کرد، درحالی‌که پیشنهاد شرکت ما بسیار پایین و تعهد به ارائه خدمات با کیفیت بالا را تضمین کرده بودیم.
او می‌گوید: سال گذشته اوایل مهر ماه مناقصه برگزار شده و اسپادانا چون از قبل قراردادهای دیگری با مخابرات داشت به راحتی جای رقبای اراکی را گرفت.
رضایی به اعتراض مشتریان اشاره کرده و می‌افزاید: اگر شرکت کارش را خوب انجام می‌داد حرفی نبود اما شرکت مخابرات که به دنبال جذب مشتری‌های بیشتر است با تبلیغات ۲۰۲۰ را در جامعه جاانداخته بنابراین شرکت به نصاب‌های بیشتری نیازمند است.
پیمانکار اصفهانی به همکاران خود برای نصب ۲ هزار تومان می‌دهد و از جوانان اراکی که توانایی اداره سیستم داشتند؛ به عنوان کارگر استفاده می‌کند. که دستمزد پایین و نبود امنیت شغلی از یک سو و استفاده از نیروهای غیرمتخصص باعث پایین آمدن کیفیت کار و اجبار به ترک کار در افراد به کار گمارده شده می‌شود.
او می‌گوید: مردم به مخابرات اعتماد می‌کنند تا از خدمات ۲۰۲۰ استفاده نمایند ولی متاسفانه شرکت فقط به سرمایه فکر می‌کند و در این میان نیروهای بومی و مردم که از خدمات نامطلوب و اینترنت کم سرعت استفاده می‌کنند، ناراضیند.

شرکت پیمانکار قرارداد حق‌الزحمه‌ای با نیروهایش دارد
اما مدیر پروژه شرکت آریا گستر اسپادانا که بر ارائه خدمات بهینه شرکتش با توجه به سوابق کاری گسترده تاکید دارد و مناقصه را کاملا قانونی می‌داند و می‌گوید: نیروهایی که از طریق شرکت به کار گمارده می‌شوند لزوما از افراد با تحصیلات مرتبط نیستند اما مهارت آنها کفایت می‌کند. به این افراد آموزش کوتاه مدت داده می‌شود. آنها با عقد قرارداد و کار معین به صورت دریافت دستمزد حق الزحمه‌ای به کار گرفته می‌شوند.
مجتبی غلامیان در رابطه با امنیت شغلی این افراد و میزان مهارت و دستمزدشان می‌گوید: هیچیک از افرادی که در این مرکز جذب می‌شوند بیمه نیستند. همانطور که ما به عنوان پیمانکار بیمه شرکت مخابرات نیستیم و به صورت دستمزدی حقوق می‌گیریم. نیروهای این شرکت هم از همین قانون تبعیت می‌کنند و قراردادی با آنها منعقد می‌شود و برای هر کار سفارشی ۲ هزار تومان حق‌الزحمه تعریف شده آنهاست. این افراد مهارت را نیز در حین کار می‌آموزند.
او می‌گوید: کار چندان سختی نیست سریع یاد می‌گیرند و تاکنون نیز شکایتی نداشته‌ایم، چراکه پس از هر نصب فرم نظرسنجی از افراد گرفته می‌شود که تاکنون رضایت مردم صددرصد بوده است.
غلامیان، خدمات شرکت اسپادانا را با توجه به اینکه یک شرکت خدمات مهندسی مشاوره‌ای ارتباطات مخابراتی است در سراسر کشور شناخته شده می‌داند و می‌گوید: شرکت در زمینه ADSL با استان‌های بسیاری ازجمله مرکزی همکاری دارد و در یک رقابت قانونی برنده مناقصه شده است.
او می‌گوید: چنانچه مشتری از خدمات شرکت ناراضی باشد و مراجعه کند؛ خسارتش پرداخت می‌شود.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. ایرج گفت:

    مثلث شوم مدیران غیر بومی+ انتصاب مدیران بومی ناتوان + بی هویتی نام استان مرکزی استان ما را نابود کرده است. اصفهان٬ قم٬ لرستان٬ همدان٬ کرمانشاه و تهران بهره بردار اصلی از تلاشهای مردم اراک ااستان بی اسم ما هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.