انتظارات فرهنگی از رییس جمهور آینده چیست؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، پیمان عین القضاتی در این نشست با بیان اینکه حوزه فرهنگ یکی از حوزه‌هایی است که در دهه پیشرفت و عدالت می بایست مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: برای اینکه با زمینه های پیشرفت در این حوزه آشنا شویم می بایست شاخص های فرهنگی استانداردسازی شده برای آنها تعریف کنیم، این طراحی ها باید طبق استانداردهای ایرانی اسلامی و بر اساس برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت انجام شوند.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه به تمام شاخص های فرهنگی اشاره شده است، گفت: اینکه این برنامه ها تا چه حد مطابق با نیازمندی های واقعی کشور بوده و آیا واقعا مدیران استانی و شهرستانی با این شاخص ها آشنایی دارند و اینکه تا به حال درباره این شاخص های فرهنگی و کمیت و کیفیتشان بررسی و مداقه داشته اند، می بایست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: باید دید که آیا فرد یا گروهی به غیر از جریان رسانه ها که به عنوان رکن چهارم حوزه دموکراسی بر حسن اجرای قوانین نظارت می کنند، دستگاههای نظارتی ما هم توانسته اند به خوبی به نظارت بپردازند و میزان انحراف و یا نزدیک شدن به هدف را پایش و نتیجه آن را به مردم اعلام کنند.

وی افزود: ممکن است خیلی از دستگاه‌ها شاخص های فرهنگی را اجرا کرده باشند اما اینکه تا چه اندازه اثربخشی داشته اند نکته ای است که می بایست خیلی در مورد آن دقت شود.

عین القضاتی خاطرنشان کرد: در بخش کالا و خدمات فرهنگی شاید نتوانسته ایم آنچه را که در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام و کشوری که می خواهد انقلابش را به جهان صادر کند پیشرو و پیشقدم باشیم.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف فرهنگی داریم اما ساختارهای قانونی و نظام هایی که باید از اینگونه فعالیت ها حمایت کنند خیلی کمرنگ است، گفت: به طور مثال ظرفیت های مختلفی در عرصه های هنر و در تولید فیلم، نمایش، کتاب، رسانه های مکتوب و غیرمکتوب و دیجیتال وجود دارد اما آیا اینکه این عناصر در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت می کنند یا نه مباحثی است که می بایست توسط افراد صاحب نظر بررسی شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه کلیات شاخص های فرهنگی مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است و به جزئیات نیز اشاره شده است، تصریح کرد: دستگاهها می بایست طبق نظام برنامه ریزی کشور از قوانینی که به این حوزه اشاره دارد خصوصا برنامه پنجم توسعه تبعیت کند اما مشکل این است که مسوولین فرهنگی ما که در این حوزه فعالیت می کنند چقدر با این موضوع و روح حاکم بر این برنامه ها آشنایی دارند.

عین القضاتی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی احتیاج به یک بازنگری جدی دارند، تمام دستگاه‌های نظارتی به امور فرهنگی به صورت شکلی نگاه می کنند و اینکه تا چه حد به محتوا وارد شده اند باید بررسی شود گفت: اگر قرار است بدنه دولت کوچک شود و بخش نظارتی آن تقویت شود دستگاههای دولتی که عهده دار کار نظارتی هستند نباید در شکال و فرم باقی بمانند بلکه باید به محتوا ورود پیدا کنند.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: موضوعات فرهنگی به دلیل کیفی بودن نیازمند سنجش هستند و این سنجش کار پیچیده و هزینه بری است.

عین القضاتی گفت: می توان از دانشگاهها به عنوان بازوان فکری در نظام ارزشیابی و ارزیابی شاخص های فرهنگی استفاده کرد.

وی افزایش سرمایه های اجتماعی را از جمله شاخص های فرهنگی دانسته و گفت: میزان مشارکت مردم در اجرای برنامه ها اعم از انتخابات، تشکیل سازمان های مردم نهاد، شرکت در راهپیمایی ها و آگاهی های سیاسی مردم به عنوان سرمایه های اجتماعی در نظر گرفته می شوند.

عین القضاتی ایجاد یک شورای هماهنگی برای اجرای برنامه ها با یک نگاه شاخص‌محور را امری مهم در کم شدن فاصله بین برنامه ریزان، مجریان و نظام ارزش یابی در پیاده کردن درست شاخص های فرهنگی عنوان کرد و گفت: شاخص های فرهنگی در قالب سند آمده است به عنوان مثال سند تحول آموزش و پرورش و سند جامع قرآنی تدوین شده است اما دستگاهها به طوری جدی به این قضیه نگاه نمی کنند و می بایست قانونگذاران ما در بخش دولتی، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سه حوزه که می توانند قانون گذاری کنند ضمانت اجرایی نقشه ها و اسناد را ذیل آن بیاورند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نظام ارزشیابی ما نباید مجرم محور بوده و باید مشاور محور باشد، گفت: سازمانهای مردم نهاد بهترین مدل توسعه مشارکت های مدنی و بهترین حالت افزایش سرمایه اجتماعی در کشورهای توسعه یافته هستند.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد سازمانهای مردم نهاد نشان دهنده میزان رغبت و میل مردم به حکومت جمهوری اسلامی است.

عین القضاتی ایجاد انگیزه برای افزایش سازمانهای مردم نهاد بین آحاد جامعه، تسهیل قوانین برای متقاضیان تاسیس سازمانهای مردم نهاد و حمایت های مادی و معنوی از این سازمانها را در افزایش سرمایه های اجتماعی موثر داسته و گفت: اغلب اوقات سازمانهای مردم نهاد توانمندی های لازم را برای اجرای برنامه های واگذار شده از سمت دستگاههای دولتی را ندارند که می بایست در راستای افزایش توانمندی های آنها تدابیری اندیشیده شود.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سیاست ها و برنامه های کلان راهبردی و استراتژیک در حوزه فرهنگ باید روشن باشد، گفت: اگر بنای نظام جمهوری اسلامی ایران در نقشه مهندسی فرهنگی بر استفاده از سرمایه های اجتماعی با محوریت توسعه مشارکت های مدنی با ساختار و شکل سازمانهای مردم نهاد گذاشته شده است بنابراین با تغییر دولت ها نباید این موضوع دستخوش تغییرات شود.

عین القضاتی ضمن تاکید بر رعایت عدالت فرهنگی در سازمانهای مردم نهاد و موسسات غیردولتی عنوان کرد: می بایست امکانات برابر برای بهره مندی از فضای فرهنگی را برای همه این سازمان ها ایجاد کنیم که البته این اقدام تا به حال به دلیل تجمع این سازمانها در مراکز استانها و عدم وجود این سازمانها در مناطق محروم آنچنان که باید عملیاتی نشده است.

وی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مراجع قانون گذاری ماست و طبیعتا می بایست در موضوعات فرهنگی ورود پیدا کنند. موضوعات بسیار خوبی در دستور کار این شورا قرار گرفته و با توان کارشناسی بالایی که داشته توانسته برنامه های خوبی را اجرا کند اما گاهی اجرای برخی سندها از جمله نقشه جامع علمی کشور آنقدر زمان می برد که رهبر معظم انقلاب از این موضوع انتقاد می کنند.

عین القضاتی در اینخصوص که برخی فضای حاکم بر فرهنگ جامعه را مصداق محدودیت فرهنگی و برخی مصونیت فرهنگی تعبیر می کنند تصریح کرد: افرادی که به وجود محدودیت فرهنگی در ایران قائل هستند یا قوانین را خوب نمی شناسند و یا با نگاه جمهوری اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی آشنایی ندارند تا از پتانسیل های موجود در این زمینه بتوانند بهره‌برداری کنند.

وی با بیان اینکه اغلب اوقات حوزه امنیت و فرهنگ با یکدیگر ترکیب می شوند، افزود: ما باید بین امنیت فرهنگی، فرهنگ امنیتی و امنیتی شدن موضوعات فرهنگی مرز قائل شویم.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرهنگ ما سیر تحولی خود را طی می کند اما توجه به این مهم در رفتار برخی مدیران فرهنگی دیده نمی شود پس مشکل از نگاه حاکمیتی نیست بلکه مشکل از اعمال سلیقه های مدیریتی است که ناشی از عدم اشرافیت برخی مدیران میانی و مدیران اجرایی به موضوعات فرهنگی است.

عین القضاتی در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی شما به رییس جمهور آینده در خصوص مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی چیست، گفت: توجه به نظام خانواده و سبک زندگی از مهمترین موضوعات در مقابله با جنگ نرم است. رسانه ها و تکنولوژی های مختلف مجازی خواه یا ناخواه بنیان خانواده های ما را نشانه رفته است و در مبارزه با این اقدامات، اولین خاکریز جنگ نرم خانواده است.

وی ضمن تاکید بر ایجاد بسته سبک زندگی جهت مقابله با جنگ نرم، عنوان کرد: عمده برنامه های ماهواره ای در راستای از بین بردن ارزش های خانواده شکل گرفته است.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دولت آینده باید دقیقا به موضوعاتی که مورد تهاجم جنگ نرم است بپردازد و از این مسیر منحرف نشود زیرا از هم پاشیده شدن خانواده ای که مولد، ناظر و مشارکت کننده در جامعه است قطعا به بخش های مختلف کشور آسیب خواهد رساند.

عین القضاتی ضمن تاکید به توجه دولت آتی به مبانی ازدواج و طلاق، اعتیاد و اوقات فراغت، گفت: برای غنی سازی اوقات فراغت دولت باید مهندسی گذران اوقات فراغت را راه اندازی کند تا برنامه های اوقات فراغت تبدیل به غنی سازی اوقات فراغت شود.

معاون فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی توجه به رشد عقلانیت در جامعه، افزایش بصیرت و آینده نگری را امری ضروری در دولت آینده دانسته و گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم اگر قرار است گفتمان انقلاب اسلامی تداوم یابد می بایست کادر سازی نیروهای انقلاب اسلامی شکل گیرد.

به گزارش ایسنا، محسن مرادی سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه در کشور مبنای اساسی برای ارزیابی شاخص های فرهنگی وجود ندارد، گفت: سالهاست که مهندسی فرهنگی در کشور شکل گرفته است، اما شورای انقلاب فرهنگی در ابتدا می بایست مهندسی فرهنگی را تبیین و نقش ارگان ها را نیز در این راستا مشخص کند.

وی عنوان کرد: براساس تعریف شورای فرهنگ عمومی از شاخص های فرهنگی، مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در اردیبهشت ماه موظف شد تا این شاخص ها را در کل کشور بررسی کند.

مرادی کمی بودن شاخص های فرهنگی را از جمله اشکالات جدی حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: در این بخش هنوز وارد محتوا نشده ایم و شاخص های فرهنگی ما هنوز محتوا سنجی نشده اند. می بایست نهادی به عنوان متولی این حوزه وارد شده و شاخص ها را سالیانه مورد بررسی قرار دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی اصلی فرهنگ در کشور می بایست یک ساختار چابک و سریع بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه ایجاد کند و قطعات پازل فرهنگی را در کنار یکدیگر بچیند و در نتیجه یک شکل اساسی از این ساختار تعریف و به جامعه ارائه دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر آن چیزی که در بخش فرهنگی خوب طراحی می شود به خوبی اجرا نمی شود، در نتیجه نظارت درستی نیز انجام نمی شود.

مرادی خاطرنشان کرد: مصوبات بسیاری در این زمینه به تصویب رسیده است اما نتیجه آنها به شکل عملیاتی در جامعه به چشم نمی خورد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه دیدگاه ما به مصونیت و محدودیت های فرهنگی جامعه به مانند دیدگاهی است که به جاذبه و دافعه داریم، گفت: ما در ابتدا می بایست یک مصونیت فرهنگی جدی ایجاد کنیم.

وی افزود: در حوزه های مختلف فرهنگی از جمله رسانه ها، ماهواره ها، اینترنت و تکنولوژی های مختلف به طور کامل نمی توان محدودیت ایجاد کرد، بنابراین می بایست بر روی مصونیت های فرهنگی بیشتر کار شود.

وی افزود: از آنجاکه در این راستا مصونیت های فرهنگی به درستی اعمال نشده است و اعتقاد به مصونیت ها در باور برخی ها شکل نگرفته است بنابراین، محدودیت های فرهنگی بیشتر به چشم می خورد.

مردای پیرامون راهکارهای پیشنهادی خود به دولت آینده در حوزه فرهنگ، اظهار کرد: رییس جمهور آینده در وهله اول می بایست متولی فرهنگی جامعه را مشخص کند، ساختار دولت را در این راستا تبیین و شکل و محتوا را نیز تعریف کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ‌راه ما در حوزه فرهنگ مشخص است اما در شکل اجرا باید تدابیری اندیشیده شود.

ممکن است بپسندید...