هجدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: هشت درصد اقتصاد این استان در بستر بخش تعاون فعالیت دارد که نشان از نقش پررنگ مردم در فعالیت اقتصادی است.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در هجدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان مرکزی افزود: با این وجود جای تعاونی‌های فراگیر در استان مرکزی خالی است‌ و باید این نوع از تعاونی‌های در استان توسعه یابند.
وی تصریح کرد: سهم تعاونی در قانون اساسی، اسناد بالا دستی جدی دیده شده اما در عمل به این جایگاه پرداخته نشده است.
وی بیان کرد: علاج مشکلات کشور، در اقتصاد مقاومتی قابل حل است که باید به این راه حل بیشتر توجه شود.
استاندار مرکزی، اقتصاد را در دو رکن شامل، اقتصاد دانش بنیان و دیگری اقتصاد مردمی برشمرد و گفت: وقتی سخن از اقتصادی نرم است تعاون نقش پررنگ و اثر گذاری از خود آشکار می‌کند.
مخلص‌الائمه افزود: در اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد کشور به سه بخش، دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده و بخش تعاونی، جلوتر از سایر بخش‌های دیگر دیده شده است.
وی بیان کرد: بخش خصوصی به دو قسمت واقعی و تقلبی تفکیک شده که در سال های گذشته، بخش تقلبی، عرصه را بر تعاونی واقعی تنگ کرده و محدودیت را به این بخش تحمیل کرده است.
استاندار مرکزی گفت: بخش تعاونی باید با هم افزایی به جایگاه خود یعنی ۲۰ درصد در اقتصاد کشور دست پیدا کند هرچند در مقاطعی این جایگاه را داشته است.
وی بیان کرد: لازم است از ابزارهای مالی برای حمایت بخش تعاون استفاده شود و توسعه فعالیت صندوق ضمانت بخش تعاون و بانک تعاون برای کمک به تشکل‌های تعاونی ضروری است.
استاندار مرکزی گفت: تا زمانی که مردم در کنار مسولان و دولت قرار نگیرند گام‌های کوچک به گام های بزرگ و موثر تبدیل نمی‌شود.
مخلص‌الائمه به جایگاه شرکت‌های توسعه و عمران اشاره کرد و تاکید کرد: باید شمار این شرکت‌ها در استان افزایش یابد و شرکت‌هایی که تاکنون راندمان مورد قبولی در استان نداشته‌اند، تعیین تکلیف شوند و موانع پیش روی آنها رفع شود.
استاندار مرکزی گفت: این استان در حوزه گردشگری، ظرفیت زیادی دارد و تشکل‌های تعاونی می‌تواند در این بخش به شکل گسترده فعالیت کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: ۵۸۷۱ شرکت تعاونی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۹۴۸ تعاونی فعال هستند و بقیه تعاونی‌ها راکد یا غیر فعالند.
« جمشید امیدی » افزود: ۹۹۸ هزار و ۲۵۳ نفر عضو فعال تعانی‌های استان مرکزی هستند.
وی بیان کرد: ۴۵ تعاونی در این استان به عنوان تعاونی برتر و هشت تعاونی نیز در بخش ملی برتر شناخته شده‌اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سرمایه ثبت این تعاونی‌ها ۱۵۸ هزار میلیارد است که برای ۱۹ هزار و ۹۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است، تصریح کرد: بیشترین، تعاونی‌ها در شهرستان اراک و محلات و کمترین تعاونی‌ها در شهرستان خنداب و فراهان است.
امیدی، تعداد طرح‌های افتتاحی در هفته تعاون را هشت طرح با سرمایه‌گذاری ۲۰۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سال گذشته از محل خط اعتباری۲هزار میلیاری، اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال برای استان مرکزی تخصیص پیدا کرد که تسهیلات مصوب پرداخت شده به تعاونی‌ها یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال بود.

در این مراسم از ۱۷ شرکت تعاونی برتر استان مرکزی تجلیل شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.