۱۲ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان، درآمد مصوب استان مرکزی در سال جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی گفت: درآمد مصوب استان در سال جاری ۱۲ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته هرچند ظرفیت استان بیش از این است.

نوربخش عسگری ۱۶ مرداد در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه یک سازمان فرابخشی است اظهار کرد: این سازمان نماینده سازمان نقشه برداری نیز هست و ۲۳ طرح در حوزه مرکز آمار به صورت مستمر توسط این سازمان اجرا می شود.

وی افزود: توجه به آمایش سرزمین به عنوان یک سند بالادستی برای جلوگیری از تبعات زیست محیطی در آینده در این سازمان مطرح شده و اهداف آرمانی در افق ۱۴۱۴ در این طرح پیش بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی علیرغم ظرفیت های فرهنگی و گردشگری و میراث فرهنگی یکی از ضعیف ترین استان ها در شناساندن ظرفیت های خود است و نتوانسته به خوبی خود را معرفی کند که این مهم در آمایش سرزمینی مورد توجه قرار دارد. در این آمایش کریدورهای گردشگری نیز معرفی شده و بسته هایی در این رابطه به گردشگران معرفی شود.

عسگری خاطرنشان کرد: استان مرکزی سومین استان سالمند کشور و جزو استان های با آمار مهاجرت بالاست که بر این اساس، حفظ نخبگان باید مورد توجه ویژه باشد.

وی در ادامه گفت: شورای برنامه ریزی و توسعه استان بالاترین نهاد تصمیم گیر برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و … است و با ۴ کارگروه ذیل خود می تواند نقش توسعه ای خوبی را در استان ایفا کند. در برنامه ششم در استان ۵۹۰ هدف در بخش های مختلف پیش بینی شده بود که ۳۸۷ هدف معادل ۶۶ درصد محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم هدف بر این است که برنامه هدفگذاری شده و عملیاتی در شهرستان ها نیز مورد توجه باشد. برنامه هفتم در ۲۴ فصل و ۱۱۸ ماده توسط دولت پیشنهاد شده است.

عسگری با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد دریامحور علیرغم مرز آبی ویژه در کشور، کار ویژه و خاصی انجام نشده است، گفت: در سال گذشته صنایع عمده استان را به بنادر جاسک و بندرعباس بردیم و در آنجا نیروی دریایی با قابلیت استان آشنا شد و صنایع، فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی کردند. اگر اقتصاد دریا محور محقق شود دیگر نیازی به سایر درآمدها نیست.

وی ادامه داد: در ۳۱ تیرماه سال گذشته در سفر ریاست جمهوری به استان قرار بر این بود که پروژه جدیدی شروع نشود که پیش از سفر جلسات مختلفی برگزار شد؛ در مجموع ۱۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر برای ۳ سال و در بخش تسهیلات نیز ۱۷ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و در مجموع ۲۸ هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات در قالب ۲۲۵ مصوبه در سفر ریاست جمهوری برای استان مصوب شد که با گذشت یکسال از سفر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در همه مصوبات ایجاد شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: مصوبات حوزه راه، راهداری و راه آهن میانگین پیشرفت ۴۸ درصد است و در حوزه پروژه های وزارت نیرو ۵۵ درصد، بهداشت و درمان ۶۱ درصد، آموزش و پرورش ۶۳ درصد، آموزش عالی ۵۰ درصد، فرهنگ و هنر ۶۱ درصد و ورزش و جوانان ۴۷ درصد محقق شده است.

وی افزود: ۲۴ مصوبه از مجموع ۲۲۵ مصوبه با ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا و از سال گذشته تاکنون ۴۳ پروژه افتتاح شده است، همچنین ۱۸۲ پروژه در حال اجراست و ۳۹ پروژه اجرا نشده یا متوقف شده است.

عسگری ادامه داد: در حوزه جذب و تبدیل وضعیت ایثارگری در استان ۱۸۶۵ نفر جذب شدند که ۸۱ درصد آن در دولت سیزدهم صورت گرفته است؛ همچنین ۱۵۸۳ نفر در استان نیز در آزمون های استخدامی پذیرفته شده اند.

وی در خصوص هزینه درآمد خانوار شهری و روستایی بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ هزینه درآمد خانوار شهری سالانه ۶۲ میلیون تومان و در استان ۵۹ میلیون تومان بوده که این ارقام در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ میلیون تومان برای خانوار شهری و ۹۵ میلیون تومان برای خانوار استان رسیده که نشان از بهبود وضعیت اقتصادی و درآمد هزینه حوزه شهری استان دارد.

عسگری اضافه کرد: در حوزه روستایی نیز این هزینه درآمد در استان در سال ۹۹ بالغ بر ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده که سال بعد به ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ضریب جینی به منظور سنجش نابرابری درآمد جامعه محاسبه می شود که در خانوارهای شهری این ضریب در استان در سال ۹۹ معادل ۲۹ صدم درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ صدم رسیده است و در حوزه روستایی نیز این رقم به ترتیب ۳۳ صدم و ۳۲ صدم درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم استان ۴۱.۸ درصد و در سال گذشته ۴۹.۳ درصد بوده است. نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶.۶ درصد و امسال ۵.۸ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: نرخ مشارکت در استان ۳۶.۶ درصد است که البته این آمار مطلوب نیست.

عسگری اضافه کرد: درآمد مصوب استان در سال جاری ۱۲ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته که البته ظرفیت استان بیش از این است.

وی افزود: استان مرکزی سال گذشته رتبه نخست راه اندازی واحدهای راکد را داشته و تراز تجاری استان مثبت بوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.