رتبه‌بندی نانوایی‌ها کلید رقابت افزایش کیفیت نان در استان مرکزی

کارشناسان و مسئولان نهادهای متولی معتقدند، رتبه‌بندی نانوایی‌ها از نظر رعایت اصول بهداشتی در پخت نان، مشتری مداری، رعایت اصول اولیه تهیه نان و برگزاری آموزش‌های مختلف و افزایش رقابت برای تولید نان باکیفیت را در این استان به همراه دارد.

نان یکی از قدیمی‌ترین غذاهایی است که بشر آن را تولید کرده و تاریخچه آن به اواخر عصر حجر یا عصر نوسنگی بر می‌گردد، در زمان عصر نوسنگی، برای نخستین بار، دانه غلات را با آب مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را می‌پختند.

بر اساس کشفیات باستان‌شناسان، نان از ۱۲ هزار سال قبل در نواحی مختلف دنیا غذای اصلی روزانه مردم بوده و در دوره نوسنگی نیز نان را از دانه‌های ساییده شده از غلات وحشی مخلوط با آب تهیه می‌کردند و آن را روی سنگ‌های داغ در زیر خاکستر می‌پختند.

در آیین کهن ما ایرانیان، گندم نماد روزی و فراوانی و نشانه خیر و برکت، زایش و سرسبزی است و بر اساس گفته‌ها ایرانیان جزو نخستین افرادی هستند که آسیاب‌های بادی را در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد اختراع کردند و آسیاب‌های بادی آن زمان هنوز در روستای کوچکی در نزدیکی مرز ایران و افغانستان وجود دارند.

بنا به گفته محققان، ایرانیان حداقل از ۶ تا هفت هزار سال قبل، گندم را می‌شناختند و به کشت آن روی آورده بودند، شواهد باستان شناسی، وجود گندم‌های ۶ تا هفت هزارساله را در دامغان و تخت جمشید نشان می‌دهد.

در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان از آنجایی که نان غذای اصلی افراد بود، ابتدا در خانه‌ها و به روش‌های مختلف تهیه می‌شد، اما با ازدیاد جمعیت و گسترش یکجانشینی و پس از آنکه مصرف نان به شدت زیاد شد و مشاغل مختلف در جامعه شکل گرفت، نان نیز در مغازه‌های نانوایی توسط نانوا یا شاطر تهیه شد.

به گفته مسئولان استان مرکزی، هم‌اکنون یک‌هزار و ۵۷۲ واحد نانوایی در استان مرکزی وجود دارد که ماهانه حدود ۱۲ هزار تن آرد در این واحدها مصرف می‌شود.

رتبه‌بندی نانوایی‌ها کلید رقابت افزایش کیفیت نان در استان مرکزی

ارایه مجوز پخت نان کامل به نانوایی‌های برتر استان مرکزی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با یادآوری معرفی این اداره‌کل به عنوان دبیرخانه نان کامل در استان، گفت: نهضت نان کامل سبوس‌دار در استان مرکزی از سال گذشته آغاز و مقرر شد بهترین نانوایی‌های استان به این طرح بپیوندند.

«غلامرضا ملکی» افزود: تجهیزات واحدهای نانوایی از جمله ماشین‌آلات پخت، تنور و ابزارهای نانوایی، فضای نانوایی که باید استانداردهای لازم را داشته و بر اساس آیین‌نامه نظام صنفی اتحادیه‌ها فضا و متراژ کافی را داشته باشد، برای افزودن این واحدها به نهضت نان کامل مورد توجه است.

وی، بهداشت محیط و مهارت فردی نانوایی‌ها و ناوایان را از دیگر محورهای انتخاب این واحدها برای پخت نان کامل دانست و ادامه داد: برای پخت نان کامل در نانوایی‌های استان مرکزی، فضای محیطی این واحدها از نظر بهداشتی باید شرایط لازم را داشته باشد و نانوایان از مهارت لازم برای تولید نان با کیفیت برخوردار باشند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: نانوایی‌هایی که در حالت عادی نان خوب و با کیفیت به مردم عرضه نمی‌کنند، نمی‌توانند به نهضت نان کامل سبوس‌دار افزوده شوند و برای آنان آموزش برگزار می‌شود تا توانمندی این افراد افزایش یابد.

ملکی اظهار کرد: نان کامل از مزایای بسیاری برای گوارش و تغذیه برخوردار است و بر این اساس تولید و عرضه نان کامل در استان مرکزی در دستور کار مسئولان استانی قرار دارد و برای اینکه بتوان نانوایی‌های بهتری را برای این طرح انتخاب کرد.

وی افزود: نانوایی‌ها از تیمی متشکل از دستگاه‌های فعال در طرح نهضت نان کامل از جمله اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی، اتحادیه خبازان و مرکز بهداشت استان که در طرح نهضت نان کامل فعال هستند مورد ارزیابی قرار گرفته و واحدهایی که از نظر بهداشتی و فضای محیطی مورد تایید قرار گیرند و در سامانه رتبه‌بندی امتیاز لازم را دریافت کنند، می‌توانند نشان نان کامل را دریافت و به تولید نان کامل اقدام کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: نانوایی‌های فعال در زمینه تولید و پخت نان کامل هر ۲ تا سه ماه یکبار توسط این تیم از نظر مشتری مداری، تولید نان با کیفیت و سالم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت رضایت مردم، امتیاز پخت نان کامل به این واحدها تفویض اختیار می‌شود.

ملکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پخت نان کامل توسط نانوایی‌های استان مرکزی مورد حمایت مسئولان استانی قرار دارد و تقاضای این نان در استان بالا است، سهمیه آرد این نانوایی‌ها نامحدود است و این مهم موجب شده، پخت نان کامل از نظر اقتصادی نیز درآمدزایی بیشتری برای این واحدها به همراه داشته‌باشد.

وی افزایش تولید و پخت نان کامل در استان مرکزی و کشور را از برنامه‌های اولویت‌دار استانداری، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: اکنون ۷۶ نانوایی در زمینه پخت نان کامل در این استان فعال است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه جاری ۲۰ نانوایی به تعداد این نانوایی‌ها اضافه شود.

رتبه‌بندی نانوایی‌ها کلید رقابت افزایش کیفیت نان در استان مرکزی

رتبه‌بندی نانوایی‌ها افزایش کیفیت و کاهش هدر رفت آرد و نان را در استان مرکزی به همراه دارد

متصدی یکی از نانوایی‌های تولید نان کامل سبوس‌دار در اراک نیز در این خصوص گفت: رتبه‌بندی نانوایی‌ها در استان مرکزی افزایش کیفیت نان را به همراه داشته و این مهم موجب می‌شود مردم نان بهتر و کامل‌تری از نظر ارزش غذایی دریافت کنند.

«امید علی جمشیدیان» افزود: افزایش کیفیت نان در استان مرکزی، کاهش دورریز و هدر رفت آرد در استان و صرفه‌جویی در مصرف این نعمت خدادادی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اجرای رتبه‌بندی، نقش موثری در جلوگیری از آرد فروشی و کم فروشی در استان مرکزی دارد و مشخص می‌شود کدام نانوایی در استان اقدام به کم فروشی و آرد فروشی می‌کند.

این متصدی تولید نان کامل در استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین با اجرای طرح رتبه‌بندی نانوایی‌ها، واحدهای فعال در این حوزه تشویق می‌شوند تا نان بهتری را تولید کنند و در اختیار مردم جامعه قرار دهند.

رتبه‌بندی نانوایی‌ها کلید رقابت افزایش کیفیت نان در استان مرکزی

بالا بودن هزینه‌ها مشکل اصلی نانوایی‌های استان مرکزی

یکی دیگر از متصدیان پخت نان کامل در استان مرکزی در این خصوص گفت: نان کامل سبوس دار، از ارزش غذایی بالایی برای مردم برخوردار است و این نان به دلیل دارابودن سبوس از بروز برخی مشکلات و بیماری‌ها در جامعه جلوگیری می‌کند.

«علی اکبر محمدی»، پایین بودن درآمد در نانوایی‌ها را از جمله مشکلات فعالان این بخش عنوان کرد و افزود: بالا بودن هزینه‌ها، دست مزدها، سبوس‌گیری و رطوبت موجود در آرد، کیفیت نان را کاهش داده و برای موفقیت در این طرح، رفع این مشکلات باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی، برگزاری آموزش برای نانوایان و تجربه را ۲ عامل اصلی افزایش کیفیت نان در استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: برای افزایش کیفیت تولید نان نیاز است مجوز ایجاد نانوایی به افراد باتجربه داده شود و برای متصدیان نانوایی آموزش‌های دوره‌ای برگزار شود.

رتبه‌بندی نانوایی‌ها کلید رقابت افزایش کیفیت نان در استان مرکزی

افزایش قیمت نان بر اساس تورم خواسته نانوایان استان مرکزی از مسئولان است

رئیس اداره نانوایان شهرستان اراک نیز گفت: اکنون حامل‌های انرژی، بیمه و حقوق کارگران هر ساله افزایش می‌یابد اما قیمت نان توسط دولت پایین نگه داشته می‌شود.

سید «رضا قادری» افزود: پایین نگه داشتن قیمت نان تعطیلی برخی نانوایی‌ها را به همراه دارد و بستر را برای تخلف در این حوزه فراهم می‌کند.

وی، با یادآوری کاهش سهمیه آرد نانوایی‌های شهرستان اراک گفت: این مهم کاهش ساعت پخت نانوایی‌ها را به همراه دارد و در صورتی‌که این روند ادامه یابد بسیاری از نانوایی فعالیت نخواهند کرد.

رئیس اداره نانوایان شهرستان اراک خاطرنشان کرد: مشکل نانوایی‌های این شهرستان بحث رتبه بندی نیست و نیاز است اقتصاد و معیشت نانوایان مورد توجه مسئولان استان مرکزی قرار گیرد تا در زمینه تولید و پخت نان با مشکل مواجه نشوند.

قادری ادامه داد: نانوایان استان مرکزی و شهرستان اراک اکنون در زمینه اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند و تا زمانی‌که نرخ نان به روز نباشد، مشکلات این واحدها برطرف نمی‌شود.

رئیس اداره نانوایان شهرستان اراک گفت: شاخص تورم هرسال توسط دولت اعلام می‌شود و نیاز است نرخ نان نیز بر اساس نرخ تورم در کشور افزایش یابد، تا از افزایش یکباره قیمت این محصول جلوگیری شود.

قادری پایین نگه داشتن قیمت نان را عامل بروز تخلف عنوان کرد و افزود: این واحدها زمانی که با مشکل معیشت و اقتصادی مواجه شوند به سمت تخلف کشیده می‌شود.

رتبه‌بندی نانوایی‌ها کلید رقابت افزایش کیفیت نان در استان مرکزی

زمینه ملی شدن نهضت تولید نان کامل فراهم شود

استاندار مرکزی نیز در این خصوص گفت: نان سفید برای مصرف مفید نیست و نان کامل سبوس‌دار در راستای افزایش سلامت جامعه و سیاست‌های نظام در استان تولید می‌شود.

«فرزاد مخلص الائمه» با بیان اینکه نهضت احیای نان کامل باید به نهضت ملی تبدیل شود، بیان کرد: مزایای نان کامل باید از سوی رسانه ها در جامعه تشریح شود.

مخلص‌الائمه، ضعف در حوزه رسانه‌ای را عامل بی‌اطلاعی مردم از مزایای نان کامل دانست و افزود: در خصوص این نهضت باید حرکت جدی و کار رسانه‌ای قوی صورت گیرد تا مردم متوجه مضرات نان سفید شوند.

وی اضافه کرد: پوسترها در این خصوص باید با هماهنگی دبیرخانه نهضت احیای نان کامل طراحی و چاپ شود.

استاندار مرکزی گفت: اگر طرح رتبه‌بندی نانوایی‌های استان اجرا شود باید نانوایی‌ها به گونه‌ای عمل کنند که کسی که نان کامل تولید می‌کند نانوایی برتر باشد.

استاندار مرکزی تاکید کرد: در گفتمان‌سازی باید از نان کامل سبوس‌دار استفاده شود تا مردم بهتر آن را درک کنند.

معاون امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز گفت: با توجه به اینکه سایر استان‌ها خواهان خرید آرد کامل از این استان هستند نیاز است سایر کارخانه‌های آرد استان نیز به خط تولید آرد کامل تجهیز شوند.

«حسن میرزاخانی» افزود: پنج درصد نانوایی‌های استان مرکزی به طرح نهضت نان کامل پیوسته و با توجه به اینکه این نان در بین درصد بیشتری از مردم استان استفاده می‌شود، نیاز است شرایط برای افزایش تعداد نانوایی‌ها در این طرح فراهم شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از نارضایتی مردم به کیفیت نان سایر نانوایی توجه شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.