امکان سنجی ایجاد دریاچه‌های مصنوعی در حاشیه شهر اراک

شهردار اراک گفت:اگر بتوانیم در مناطق حاشیه شهر از آب قنات‌هایی که در شهر جاری هستند چند دریاچه مصونی را ایجاد کنیم حتی می‌تواند در کنترل ریز گردها هم کمک‌کننده باشد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، علیرضا کریمی با بیان اینکه به نظر می‌رسید باید روی ایجاد چند دریاچه مصنوعی در اراک هم مطالعاتی صورت گیرد افزود: اگر بتوانیم در مناطق حاشیه شهر از آب قنات‌هایی که در شهر جاری هستند چند دریاچه مصونی را ایجاد کنیم حتی می‌تواند در کنترل ریز گردها هم کمک‌کننده باشد.
کریمی تصریح کرد: در سال گذشته اراک ۱۳۸ روز ناسالم و فقط ۴ روز هوای پاک داشته که اگر به همین منوال پیش برویم، اراک تبدیل به شهری زیست ناپذیر تبدیل خواهد شد و این بسیار خطرناک است لذا در این شرایط تمام دستگاه‌ها باید پای‌کار بیایند.

لزوم توجه به اقتصاد آب و تحول در رفتارها

وی با تأکید بر لزوم حفاظت از منابع آب خاطرنشان کرد: در این رابطه سه مؤلفه باید مدنظر قرار بگیرد که تا حل نشود همچنان با سیاست‌گذاری‌های موردی روبه‌رو خواهیم بود که قطعاً با توجه به کاهش نزولات اسمانی ما را به بن‌بست می‌کشاند.
کریمی اضافه کرد: اقتصاد آب از سرفصل‌های مهمی است که متأسفانه در این حوزه کار نکرده‌ایم که بدانیم یک لیتر یا یک مترمکعب آب چقدر می‌ارزد و این مسئله دقیقاً برای ما مشخص نشده است.
وی تحول در رفتارها دیگر مؤلفه حفاظت از منابع آب دانست و گفت: تا منابع مصرفی خودمان را با اصلاح رفتارها کنترل نکنیم و فرهنگ‌سازی اتفاق نیفتد به چیزی نمی‌رسیم که این موضوع بیشتر در حوزه کشاورزی حائز اهمیت است و اولویت در بهینه یازی ابتدا با بخش کشاورزی بعد صنعت و درنهایت با بخش شرب است اگرچه در زنده ماندن اولویت اول آب شرب و کشاورزی صنعت است.
شهردار اراک افزود: هنوز برنامه مشخصی برای تحول در رفتارها نداریم و باید فرهنگ ساختاری را درست کنیم چراکه با گفتاردرمانی نمی‌توانیم مردم را به سمت مصرف بهینه تشویق کنیم.
کریمی فناوری دیگر مؤلفه در حوزه حفاظت از منابع آب عنوان کرد و گفت: چه در حوزه صنعت و چه در بخش کشاورزی باید این فناوری را متحول کنیم و با زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده برخی صنایع در مصرف آب تغییر چندانی نخواهیم داشت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.