ارائه و تدوین برنامه ستاد مهندسی فرهنگی کشور در سال آینده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  برنامه ستاد مهندسی فرهنگی کشور سال آینده تدوین و ارائه می‌گردد .

به گزارش اخبار روزانه مرکزی، محمد مهدی اسماعیلی در سفر به شهرستان های دلیجان و محلات و در دیدار با امام جمعه دلیجان افزود: ستاد مهندسی فرهنگی از بازوان اصلی شورای فرهنگی است و گام مهمی برای نقش آفرینی شورای فرهنگی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های مد نظر برای وضعیت فرهنگسرای دلیجان بیان کرد: برای خروج فرهنگسرای دلیجان از وضعیت کنونی راهکارهایی با حضور مسئولان استانی در این سفر تصمیم گیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: حمایت از انجمن‌های فرهنگی و هنری نیز در دستور کار قرار دارد و این مهم از سوی مدیر کل فرهنگ و  ارشاد استان نیز پیگیری می‌شود‌.
وی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی از مباحث مهم و جدی است و یکسال اخیر در ستاد شورای فرهنگ عمومی تحولات بسیار خوبی رخ داده است .
حجت‌الاسلام ابوالقاسم غفوری نیز در این دیدار با اشاره به اینکه فرهنگ و ارشاد  نقش مهم و اساسی در ساماندهی امور و مسائل فرهنگی کشور داشته باشد گفت: انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها با تهاجمات عجیب و قریب دشمنان و استکبار جهانی بسیاری مواجه شده است و صدمات زیادی از سوی دشمن به انقلاب اسلامی وارد شده به گونه‌ای که این تهاجمات آنها به جنگ فرهنگی تبدیل شده است.

وی افزود: اکنون دشمن با جنگ ترکیبی که علیه انقلاب ما شروع کرده و دشمنان اسلام دست به دست هم دادند و به اسلام با تمام توان ضربه وارد می‌کنند یک جنگ ترکیبی فرهنگی هم علیه انقلاب شروع کرده است‌.

امام جمعه دلیجان اظهار داشت: امروز  وظیفه فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در دو جبهه کار کند یکی در جبهه کار فرهنگی، مهندسی فرهنگی و جبران کم کاری گذشته و دیگری کار در مقابل مهاجمات  فرهنگی است که هر دو کار بسیار سختی است که یکی از اقدامات در این راستا مهندسی فرهنگی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده است.

غفوری تصریح کرد: ساماندهی به اوضاع و احوال فرهنگی کشور باید مورد توجه ویژه باشد چراکه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌طلبد دولت و مجلس در این زمینه با اقدام مناسب یک وحدت رویه بین نهادهای فرهنگی ایجاد کنند تا از موازی کاری و کم کاری بین این نهادها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اولویت سنجی و وحدت رویه در انجام امور فرهنگی از مهمترین کارها است ادامه داد: برخی از مسائل که هم اکنون نمود پیدا کرده به جهت عدم وحدت و موازی کاری و کم کاری است و نی‌دانند در زمان حساس اولویت با چه اقدامی است بنابراین وحدت از جمله اقدامات مهم در این زمان است.

امام جمعه دلیجان اضافه کرد: امروز مهمترین کار فرهنگی کشور اقامه نماز است اما متاسفانه در انقلاب اسلامی، نهادهای فرهنگی به نحو احسن به بحث نماز اهمیت نمی‌دهند و مساجد و ائمه جماعات به نحو مطلوب حمایت نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: کانون‌های مساجد نقش بسیار مهمی در رونق مساجد، اقامه نماز و دعوت جوانان به نماز و حضور در مساجد دارند بنابراین امروز باید تمام توان برای رونق مساجد به کار گرفته شود.

 امام جمعه دلیجان بیان کرد: مساجد باید محور قرار گیرند چراکه یکی از دلایل عقب ماندگی در امور فرهنگی عدم حضور نهادها و پایگاه‌های فرهنگی است و مقام معظم رهبری فرمودند نماز جمعه در راس امور قرار دارد و باید به نحو مطلوب مورد توجه قرار گیرد.

 در ادامه این سفر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حل مشکل فرهنگسرای دلیجان اظهار داشت: در خصوص فرهنگسرای شهرستان دلیجان، تدییری اتخاذ می‌شود تا موضوع حقوقی این فرهنگسرا حل شود و بتوان با همکاری نهادهای شهرستانی این مهم را در اسرع وقت در اختیار اهالی فرهنگ و هنر و رسانه قرار دهیم، در وزارتخانه این آمادگی وجود دارد که با تمهیدات اندیشیده شده بتوان این مشکل را یکبار برای همیشه حل کرد.

وی افزود: در خصوص پخش بازی‌های جام جهانی فعالیت‌های متعددی در وزارت‌خانه‌ها وجود دارد، در کشور یک قرارگاه نشاط اجتماعی به بهانه جام جهانی فوتبال راه‌اندازی شده و با محوریت همه نهادهای فرهنگی برنامه‌های گسترده ای پیش بینی شده است، فوتبال به عنوان یک رخداد مهم ورزشی می‌تواند انسجام ملی و عمومی جامعه را افزایش دهد و سبب نشاط و ایجاد فضای شادی در کشور می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: به موضوع جام‌جهانی به عنوان یک رویداد فرهنگی اجتماعی مهم در کنار موضوع ورزش نگاه می‌کنیم چراکه میلیون‌ها جوان با شادی‌ها و ناراحتی‌های بازیکنان شاد و ناراحت می‌شوند در این راستا تمهیدات گسترده‌ای در قطر و محل رایزنی فرهنگی با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه پیش بینی شده و همچنین برنامه‌های متنوعی برای معرفی فرهنگ و اصیل ایرانی نیز پیش‌بینی شده و در داخل کشور نیز از همه ظرفیت‌‌ها برای ایجاد شور و نشاط و حس انسجام و وحدت ملی استفاده می‌شود.

اسماعیلی در ارتباط با مسکن خبرنگاران گفت: در این خصوص تفاهم نامه با وزیر راه و شهرسازی منعقد شده و با همکاری بخش‌های مختلف وزارتخانه و وزارت راه این اقدام در حال انجام است و تلاش می‌شود با همت بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها پیش برود.

وی افزود: ظرفیت مسکن خبرنگاران از ۱۲ هزار نفر به ۲۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و ریاست جمهوری دستور ویژه برای مسکن هنرمندان پیشکسوت در نظر گرفته‌اند و به دنبال این هستیم از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه و سایر مجموعه‌ها استفاده شود تا در کنار رفع دغدغه مسکن برای کشور، دغدغه مسکن اهالی فرهیخته فرهنگ و هنر نیز برطرف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تسهیلات صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: در سال گذشته با دستور رئیس جمهوری و همکاری بخش‌ها به صورت ویژه در سه بخش در خارج از نوبت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار اهالی فرهنگ و هنر و رسانه قرار گرفت همچنین برای سایر مباحث از جمله بیمه هنرمندان نیز امسال گام‌های خوبی برداشته شده است وتسهیلات برقراراست اهالی فرهنگ و رسانه که عضو صندوق هنر هستند می‌توانند نیازهای خود را ازطریق صندوق برطرف کنند.

استاندار مرکزی نیز در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان فرهنگی، هنری و رسانه شهرستان محلات اظهار کرد: تاکنون هشت شهرستان، اراک تفرش، آشتیان، فراهان، ساوه، زرندیه، محلات و دلیجان میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اند و این سومین سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی است که نماد ظرفیت های فرهنگی استان است.

وی افزود: در استان مرکزی طرحی تحت عنوان رایحه خدمت تعریف شده که در این طرح حضور بی‌واسطه و بی‌تکلف در میان مردم دیده شده و برای همه مسئولان استانی در این طرح چارچوبی تدوین شده و بزودی گزارش آن ارائه می‌شود. در این طرح تفاوت حرکت چه برای مدیرانی که از دولت قبل همکاری می‌کنند و چه برای مدیران فعلی در لایه‌های مختلف دیده شده است. مسئولان باید در بدنه محروم جامعه حضور داشته و پاسخگو باشند، طرح رایحه خدمت هم اکنون در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم آن را توسعه دهیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: دولت سیزدهم نهضت اتمام طرح های نیمه تمام را آغاز کرده و طرح های که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشند جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی قرار گرفته اند.

مخلص الائمه بیان کرد: حجم پروژه‌های ناتمام و نیمه تمام در کشور بالغ بر ۸۰ هزار پروژه است و اتمام این پروژه‌ها معادل ۳۰ سال بودجه کشور را نیاز دارد، رئیس جمهور در یکی از سفرهای خود اشاره کرد که اتمام پروژه ‌ها نیازمند ۵۰ سال زمان است و از زاویه‌های مختلف زمانی که نگاه می‌شود تقریبا یک کار غیرممکن است، ولی با اینهمه دولت سیزدهم نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام را آغاز کرده است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم برخلاف دولت های سابق هیچ مصوبه سنگینی را برای اجرا در دولت بعد مصوب نکرده است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه کلنگ زنی نمایشی در دولت سیزدهم تمام شده است، اضافه کرد: کلنگ زنی‌های نمایشی در این دولت پایان پیدا کرده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.