گزارشی از دخل و خرج شهرداری در سه ماهه نخست ۱۴۰۱

سخنگوی شورای اسلامی کلان شهر اراک خبر داد: در سه ماهه اول سال جاری ۶۰ درصد از درآمدهای پیش بینی شده شهرداری به مبلغ حدود ۲۸۷  میلیارد تومان محقق شده است.

به گزارش اخبار روزانه مرکزی به نقل از فارس، عباس خسروانی گفت: بخش عمده این درآمدها را چهار بخش تشکیل می‌دهند که عبارتند از عوارض بر کالا و خدمات حدود ۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، عوارض آلایندگی که ۶۵ میلیارد تومان است و جرائم کمیسیون ماده صد که ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و عوارض صدور پروانه ساختمانی که حدود ۵۶ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه بخش اعظم این درآمدها به خصوص درآمد حاصل از عوارض آلایندگی از نوع درآمدهای ناپایدار است و چشم‌گیر بودن آنها در بودجه شهری برای آینده شهر بسیار آسیب‌زا ست، بیان کرد: متاسفانه این درآمدها برای مدیریت شهری اعتیادآور است و خلاقیت و تلاش برای خلق درآمدهای پایدار را تضعیف کرده است، به همین دلیل از ابتدای شورای ششم تلاش‌های زیادی را برای شناسایی درآمدهای پایدار شهری کرده‌ایم که مهمترین آنها جذب سرمایه گذار در پروژه‌های بزرگ شهری است.

عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک با اشاره به اینکه مولدسازی دارائی‌های اسقاطی و بلا استفاده و فرسوده، سپرده گذاری وجوه شهرداری، تقویت بخش‌های تولیدی شهرداری مثل کارخانه آسفالت، تصویب طرح بازگشت سازمان عمران شهرداری به ماده ۴۸ قانون شهرداری جهت درآمدزائی برای شهرداری از جمله اقدامات شورای ششم دراین راستا بوده است، ادامه داد: در بخش هزینه‌ها نیز شورای ششم به جد بر عدم تخطی شهرداری از بودجه مصوب نظارت می‌کند و هزینه‌ها باید متناسب با درآمدها باشد اما این موضوع در بخش هزینه‌های جاری که همان حقوق و مزایای کارکنان است رعایت نمی‌شود  و با ابلاغ قانون افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران،هزینه سنگینی بر بودجه شهرداری تحمیل شده است.

خسروانی گفت: همچنین به برخی دلایل هزینه‌های قضائی و دادرسی و آرائ محکومیت‌های قضایی طی سه ماهه اول سال رشد چشمگیری داشته است و از سقف بودجه تجاوز کرده است که تذکرات لازم به شهردار جهت پیگیری موضوع داده شده است.

سهم ۷۵ درصدی هزینه‌های جاری شهرداری

در مجموع میزان درآمد و هزینه شهرداری در ۳ ماهه ابتدای سال براساس بودجه مصوب پیش بینی شده، بیش از ۴۷۵ میلیارد تومان است که از لحاظ درآمدی مبلغ ۲۸۷ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد آن محقق و در بخش هزینه‌های جاری و عمرانی جمعا مبلغ ۲۰۲ میلیارد تومان هزینه ثبت شده که سهم هزینه‌های جاری ۷۵ درصد و سهم هزینه‌های عمرانی ۳۰ درصد است.

عدم پیشرفت برخی پروژه‌ها

یک نگرانی جدی وجود دارد و آن عدم پیشرفت برخی پروژه‌های پیش بینی شده در بودجه است که انتظار داریم شهرداری با توجه به فصل کاری در اراک اهتمام بیشتری در اجرای پروژه‌ها داشته باشند و به گونه‌ای نباشد که همچون سال گذشته بسیاری از پروژه‌ها عمرانی شهر پیشرفت صفر یا حداکثر ۱۰ درصدی داشته باشند.

شورا نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حساس باشد

شورای ششم در سال جاری پروژه عمرانی جدیدی را شروع نکرد تا شهرداری بتواند پروژه‌های ناتمام گذشته را به اتمام برسد،  به توجه به نوسانات بازار، پروژه‌های نیمه تمام هزینه‌های گزافی بر دوش شهر می‌گذارد و شورا باید به شدت نسبت به این موضوع حساس بوده و هیچ توجیهی را از شهرداری نپذیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.