جذب ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه خارجی در استان مرکزی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سرمایه خارجی در زیربخش‌های مختلف اقتصادی این استان امسال جذب شد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، «حسن میرزاخانی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان سرمایه گذاری خارجی در زمینه تولید شمش فولادی، تولید مکمل‌های غذایی و انواع ظروف در شهرستان‌های ساوه و زرندیه بوده است.

وی ادامه داد: این منابع مالی از کشورهای هند، امارات متحده عربی و چین در شهرستان‌های استان مرکزی جذب شده‌ است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیون و ۷۵ هزار دلار این سرمایه گذاری خارجی برای تولید شمش فولاد به استان وارد شده‌است.

میرزاخانی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در سال جاری نسبت به پارسال ۲ برابر افزایش یافته‌ است.

وی یادآور شد: ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۶ طرح شامل تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید انواع دارو، تولید مکمل‌های غذایی و ایجاد نیروگاه برق سال گذشته در استان مرکزی جلب و جذب شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی افزود: این میزان سرمایه گذاری خارجی از کشورهای چین، عراق، قبرس، افغانستان و ایرانیان مقیم خارج مصوب و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار این منابع مالی به استان وارد شد.

میرزاخانی گفت: استان مرکزی همواره با وجود ظرفیت‌های گسترده در بخش‌های مختلف اقتصادی میزبان سرمایه گذاری‌های خارجی بوده و تاکنون ۶۶ طرح به ارزش سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلار در استان موفق به اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی از وزارت امور اقتصادی و دارایی شده‌است.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهایی شامل ترکیه، انگلیس، فرانسه، افغانستان، آلمان، هند، اسپانیا، ایتالیا، سوییس، هلند، اتریش، کره جنوبی، دانمارک، امارات، عربستان، بحرین، چین، ایرلند، عراق، قبرس و ایرانیان مقیم خارج در بخش‌های صنعت، ساختمان، کشاورزی و انرژی استان مرکزی جذب شده‌است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۳۹۴ میلیون دلار این سرمایه‌گذاری خارجی به استان وارد و در بخش‌های مختلف به‌کارگیری شده‌است.

میرزاخانی افزود: ۳۵ طرح از مجموع این سرمایه‌گذاری‌های استان  از کشورهای آسیایی، ۲۶ طرح سرمایه گذاران کشورهای اروپایی و پنج طرح متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده‌است.

وی ادامه داد: بخش انرژی با جلب سرمایه‌گذاری مصوب یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار بالاترین و بخش گردشگری با جلب سرمایه مصوب ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار پایین ترین رتبه را در بین سایر بخش‌های اقتصادی استان مرکزی به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی اظهار داشت: عمده طرح های سرمایه‌گذاری خارجی استان در شهرستان‌های آشتیان، اراک، زرندیه، دلیجان، ساوه، محلات، خمین، زاویه و شازند  جذب شده‌است.

میرزاخانی گفت: شهرستان ساوه با ۲۹ طرح و جلب و جذب ۲ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی بیشترین و شهرستان زاویه با یک طرح و ۳۰۰ هزار دلار کمترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرستان اراک نیز به‌عنوان مرکز استان مرکزی در مجموع با ۱۱ طرح و جلب ۳۲۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی رتبه دوم در بین سایر شهرستان‌های استان مرکزی به خود اختصاص داده‌ است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و از شمال به تهران و قزوین، از غرب به همدان، از جنوب به اصفهان و لرستان و از شرق به قم و اصفهان محدود است.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب‌ های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی‌های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری برخوردار است.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از زمان تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی تا کنون ) همواره یکی از مقاصد سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.