احزاب استان مرکزی از چه نامزدهایی حمایت می‌کنند؟

همواره نام احزاب و جریان های سیاسی در برهه انتخابات بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد و در واقع این گروه ها در چنین بزنگاه هایی بیش از زمان های دیگر فعال می شوند و تاثیرگذاری آنها در این مقاطع نشان می دهد که آنها فی الذات می توانند در سوق دادن تفکرات و عقاید جامعه به سمت خاصی اثربخش باشند و بر این اساس فعالیت های آنها نباید مقطعی و محدود به انتخابات باشد.

در دوره های مختلف برگزاری انتخابات، یکی از اقدامات احزاب و جریان های سیاسی معرفی کاندیدای مورد حمایت شان یا ارائه لیست های انتخاباتی مورد حمایت شان است.

در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در اغلب شهرهای کشور شاهد پیروزی لیست های انتخاباتی بودیم که از سوی احزاب به مردم معرفی شده بودند و این تجربه در اراک نیز مشاهده شد و از لیست ۱۱ نفره امید برای شورای شهر اراک ۸ نفر راهی ساختمان خاکستری رنگ شورای شهر شدند.

در انتخابات ششمین دوره شورای شهر نیز شاهد دست به دست شدن لیست هایی هستیم که احزاب و گروه های سیاسی مختلف تهیه کرده اند. آنها مدعی هستند که با طی کردن پروسه هایی بهترین و کارآمدترین گزینه ها و نامزدها را برگزیده اند، البته بیشتر احزاب نیز بواسطه شرکت در ائتلاف با دیگر احزاب، لیستی مشترک با چند حزب دیگر را حمایت می کنند و برخی کلا به حوزه حمایت از فرد یا گروهی وارد نشده اند.

بر اساس لیست احزاب استان مرکزی که توسط دفتر سیاسی و انتخابات استانداری در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفت، از احزاب پرسیدیم که آیا در انتخابات ۱۴۰۰ از لیست، گروه یا نامزد خاصی حمایت می کنند یا خیر؟

حزب جامعه اسلامی کارگران

حجت اله محمدنیکو، دبیر حزب جامعه اسلامی کارگران در استان مرکزی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: به دلیل مسائل مختلف به حمایت از کاندیداهای شورای شهر ورود جدی نداشتیم، اما در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری، این حزب از آیت الله رئیسی حمایت می‌کنند.

وی در خصوص چرایی این حمایت گفت: فرهیختگی، کاردانی، کارنامه درخشان در فقاهت، عملکرد خوب در آستان قدس و قوه قضاییه، حمایت از جامعه کارگری و احیای حدود دو هزار کارخانه از جمله تراکتورسازی، ماشین سازی، نیشکر هفت تپه و خارج کردن آنها از دست افراد غیرمتخصص و.. از جمله دلایل حمایت از این نامزد برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

محمدنیکو گفت: آیت الله رئیسی دارای سلامت نفس و فردی عملیاتی و اجرایی است و تنها به وعده و وعید اکتفا نمی کند و در اجرا نیز اثبات کرده است که نیروی انقلابی، ولایی و پای کار است و به دنبال رانت بازی و لابی گری نیست و تا کنون نیز کسی نتوانسته ایرادی از وی بگیرد.

حزب جامعه زینب

در ادامه معصومه رضایی، دبیر حزب جامعه زینب استان مرکزی نیز به لیست مورد حمایت این حزب در انتخابات شورای شهر اشاره کرد و گفت: این حزب از اشرف بهادری، فائزه بهادر، سمانه مقیمی، فرزانه آریایی مقدم، زهره بیات، الهام اسدنیا، شیوا خورشیدی و فرخنده حسینخانی، که جمعی از بانوان نامزد شده برای انتخابات شورای شهر اراک هستند حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: بانوان در طول تاریخ اقدامات خارق العاده ای در جامعه انجام داده اند و بار سنگین تربیت فرزندان و مدیریت امور خانه بر عهده بانوان قرار دارد، از طرفی بانوان همواره در دوره های مختلف دوشادوش مردان در جامعه حضور داشته و اقدامات متفاوتی را انجام داده اند.

رضایی با اشاره به اینکه اگر حضرت زینب در کربلا نبود، کربلا در کربلا می ماند، اضافه کرد: اعتقاد بر این است که کلانشهر باید به بانوان سپرده شود، زنان معتقد هستند اگر اراک به بانوان سپرده شود در پایان ۱۴۰۴ شهری زیبا با فرهنگ ایرانی اسلامی تحویل مردم داده خواهد شد، همچنین آنها بر این باورند که برای یک دوره هم که شده شهردار باید از جامعه بانوان انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در میان کاندیداهای ریاست جمهوری از آیت الله رئیسی حمایت می کنیم، گفت: با توجه به عملکرد آیت الله ریسی در گذشته و تحولی که وی در قوه قضائیه به وجود آورده و همچنین تصمیم نیروهای انقلابی و ارزشی از جمله دبیرکل و اعضای شورای مرکزی جامعه زینب در تهران، در میان نامزدهای ریاست جمهوری از این نامزد حمایت می کنیم.

جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

حبیب احتشام نیا، دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز گفت: این جمعیت درخصوص حمایت از یک کاندیدای ریاست جمهوری تابع تهران است و بر این اساس منتظر تصمیم گیری از سوی تهران هستیم، اما از میان  کاندیداهای شورای شهر، لیست شورای ائتلاف را تایید می کنیم که این لیست شامل محمدرضایی، پیمان عین القضاتی، علی اصغر غفاری، عباس خسروانی، داوود قربانی، علی چگینی، حسین امینی، سیدوحید میرنظامی، محمد عسگری، حامد آجرلو و غزاله رضایی استو این حزب در انتخابات مجلس در حوزه آشتیان، فراهان و تفرش نیز از مهدی شهبازی حمایت می کند.

وی به عنوان سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در استان مرکزی اضافه کرد: شورای ائتلاف از میان کاندیداهای ریاست جمهوری آیت الله رئیسی را مورد حمایت قرار داده است چراکه عملکرد قوی آیت الله رئیسی در حوزه های مختلف بسیار مشهود است، و آیت الله رئیسی همکاری خوبی با شورای ائتلاف اراک در خصوص مشکلات هپکو داشت.

حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

سعید خسروی دبیر حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در استان مرکزی نیز اظهار کرد: این حزب زیر مجموعه شورای ائتلاف کشور است و مسلما تابع تصمیمات این شوراست. در بحث انتخابات شورای شهر نیز تابع تصمیم شورای ائتلاف استان مرکزی هستیم و از لیست ۱۱ نفره تهیه شده این شورا تحت عنوان لیست ایران سربلند حمایت خواهیم کرد.

جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی

ناصر طلابی دبیر جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نیز بیان کرد: این حزب عضوی از شورای ائتلاف است و از کاندیدای معرفی شده توسط شورا (لیست ۱۱ نفره) حمایت خواهیم کرد و در بحث ریاست جمهوری نیز با توجه به تصمیم شورا، از آیت الله رییسی حمایت می کنیم.

کانون تربیت اسلامی

اسماعیل جیریایی دبیر کانون تربیت اسلامی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا بیان کرد: کانون در واقع ساختاری فرهنگی دارد و بیشتر در حوزه آموزش و پرورش فعالیت دارد و در واقع وارد فعالیت های سیاسی نمی شویم، اما با توجه به موضوع و مباحث موجود در آموزش و پرورش و مطالبه گری به برخی فعالیت ها ورود می کنیم. در موضوع انتخابات شورای شهر نظر بر این بود که از فرهنگیان حمایت شود و گزینه های مناسب را به مردم معرفی کنیم، اما شورای مرکزی بر این نظر داشت که با توجه به اینکه چند لیست متعدد از جریان انقلابی منتشر شده است، انتشار لیست دیگر سردرگمی مردم را به دنبال دارد به همین دلیل به صورت تشکیلاتی از ارائه لیست و ورود به موضوع انتخابات شورای شهر خودداری شد.

وی افزود: در بحث ریاست جمهوری موضع مشخصی داریم و از آیت الله رییسی حمایت خواهیم کرد.

مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

عباس همتی دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز اظهار کرد: این مجمع جزو احزاب و تشکیلات اصلاحات است، تابع تصمیمات تشکیلات است و از زمانی که جبهه اصلاحات اعلام کرد که حامی کاندیدای خاصی نخواهیم بود، مجمع نیز همان سیاست جبهه را دنبال می کند. در بحث انتخابات شورای شهر اراک نیز تابع جبهه اصلاحات استان هستیم که هنوز گزینه یا لیستی اعلام نکرده اند و در صورت اعلام هر گزینه قطعا تابع تصمیم جبهه اصلاحات استان خواهیم بود.

حزب جوانان ایران اسلامی

گلسا بهاروندی دبیر حزب جوانان ایران اسلامی، نیز گفت: به عنوان عضوی از جبهه اصلاحات استان مرکزی و بر اساس تصمیم اتخاذ شده این جبهه، به صورت حزبی و تشکیلاتی از گزینه ای در انتخابات شورای شهر اراک حمایت نمی کنیم و برای گزینه های ریاست جمهوری هنوز تصمیم نهایی از سوی جبهه اصلاحات کشور اتخاذ نشده است.

وی گفت: متاسفانه انتخابات ۱۴۰۰ به قدری محدود شده است که افراد را بر سر دو راهی قرار می دهد که آیا به این عرصه ورود کنیم یا خیر؟

جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان

مریم بهادری دبیر کمیسیون آموزشی در استان مرکزی نیز گفت: متاسفانه در بستن لیست ها و حضور زنان در انتخابات، بانوانی که کاندیدا شدند با جمعیت مشورت نکردند، اگر بانوان رزومه خود را ارسال می کردند پس از بررسی، این جمعیت نیز از نامزد خاصی حمایت خود را اعلام می کرد، اما چنین اتفاقی در اراک رقم نخورد در حالی که در اصفهان سه نفر کاندیدا مورد حمایت جمعیت هستند البته شاید تصور بانوان بر این است که به صورت مستقل می توانند آرای بیشتری داشته باشند که این نگاه قابل احترام است.

به گزارش ایسنا، احزاب و گروه های اصلاح طلب استان مرکزی همچون “حزب توسعه ملی ایران اسلامی”، “جمعیت ایثارگران”، “اعتماد ملی”، “وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی”، “اتحاد ملت ایران اسلامی”، “مجمع اسلامی کارمندان خط امام(ره)”، “حزب اسلامی کار”، “همبستگی دانش آموختگان ایران”، همگی تابع تصمیم جبهه اصلاحات هستند که تا این لحظه اعلام کرده است از کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی کند و درخصوص انتخابات شورای شهر اراک نیز هنوز تصمیم نهایی نیز از سوی جبهه اصلاحات استان اتخاذ نشده است. در مقابل، احزاب انقلابی و اصولگرای دیگری غیر از آنچه در این گزارش اشاره شد شامل “جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازاریان”، “جمعیت پیروان زینب”، “جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی”، “جمعیت وفاداران به آرمان شهیدان” از آیت الله رئیسی حمایت می کنند.

گفتنی است از لیست احزاب استان مرکزی که دفتر سیاسی استانداری در اختیار ایسنا قرار داد، موفق به گفتگو با مسئولان چند حزب و جمعیت شامل “جمهوریت ایران اسلامی”، “جمعیت اسلامی فرهنگیان”، “اصولگرایان تحول خواه”، “ثقلین”، “حزب پیشرو اصلاحات” و “اندیشه و وحدت اسلامی” نشدیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.