۱۳۹ ساعت تا موعد انتخاب / چهره استان مرکزی انتخاباتی‌تر شد

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و از روزهای گذشته میتینگ‌های جمع و جور عمومی یا شاید هم شلوغ خصوصی تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شده و تبلیغات شوراهای اسلامی نیز ۲۱ خردادماه شروع شد و شهرها حالا چهره انتخاباتی تری به خود گرفته اند.

در واقع کرونا باعث شده است که چهره ایران ۱۴۰۰ در بحبوهه انتخابات با چهره او در دوره های پیشین انتخابات تفاوت بسیار داشته باشد، هرچند با توجه به ترکیب نامزدها و موضع هایی که جناح های مختلف گرفته اند، حتی بدون وجود کرونا هم نمی شد هیجان و شور دوره های قبل را در این دوره شاهد بود.

فرآیند ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات شوراها در ۳۴ شهر و ۸۴۹ روستای استان مرکزی از ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹ آغاز شد و تا پایان مهلت قانونی بالغ بر ۹۷۲ نفر داوطلب شوراهای شهر ثبت‌نام کردند که در هیئت‌های اجرایی ۳۰ نفر معادل سه درصد رد صلاحیت و ۸۷۲ نفر معادل ۹۰ درصد تایید صلاحیت شدند و از این تعداد ۷۰ نفر معادل ۷ درصد نیز در مرحله رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی انصراف دادند.

پس از آن، از ۹۰۲ نفری که پرونده‌های آنها به هیئت نظارت شهرستان ارسال شد، ۷۳۳ نفر معادل ۸۲ درصد تایید صلاحیت شدند، ۱۱۹ نفر معادل ۱۷.۸ درصد رد صلاحیت شدند و ۲۰ نفر معادل ۲.۲ درصد در این مرحله انصراف دادند.

در مجموع از ۱۴۹ نفر رد صلاحیت شده در هیئت های اجرایی و نظارت استان مرکزی، ۱۲۲ نفر اعتراض داشتند که اعتراض ۱۹ نفر وارد بود و ۱۰۳ نفر رد شد.

مسلما روند تایید صلاحیت و انصراف از حضور در انتخابات تا شب انتخابات ادامه دارد، اما به هرحال روند تبلیغات آغاز شده و در حال حاضر فضای شهر و روستاها به عرصه معرفی کاندیداها تبدیل شده است.

۱۵ هزار متر فضا برای نصب بنر و پوستر

به گفته شهردار اراک، در حال حاضر ۱۴۰ نقطه شهری در اراک همچون میدان شهدا، میدان شورا، میدان هفت‌تیر، میدان ولیعصر، میدان دارایی، میدان شریعتی، میدان انقلاب، سنجان، شهرک‌ها و … برای تبلیغات کاندیداها انتخاب شده است.

سعید بیاتیان به ایسنا گفت: برای نصب پوستر ۷۳۰۰ متر بنر دوطرفه معادل ۱۵ هزار متر در تمامی نقاط شهر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت خاصی که این دوره از انتخابات دارد و به جهت لزوم دعوت مردم به حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات، شهرداری اراک وظیفه فضاسازی انتخاباتی در سطح شهر را عهده‌دار شده است و توصیه می‌شود با توجه به فضاهای در نظر گرفته شده، کاندیداها در این نقاط تعیین شده اقدام به تبلیغات و نصب پوستر کنند.

تبلیغات غیرمتعارف جمع‌آوری می‌شود

بیاتیان با بیان اینکه اگر نامزدی برخلاف قانونی اقدامی کنند، طبق بند ۵۵ قانون شهرداری ها پیگیری لازم جهت پاکسازی و دریافت هزینه این پاکسازی دنبال خواهد شد، گفت: شهرداری به جهت رصد تبلیغات خارج از ضابطه اکیپی را آماده کرده است که با هماهنگی کامل با فرمانداری جمع‌آوری تبلیغات غیرمتعارف را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، آنچه در سطح شهر مشاهده می شود این است که عموم کاندیداهای انتخابات شورای شهر از تبلیغات کاغذی کمتر استفاده کرده اند و اغلب اقدام به نصب بنر کرده اند و البته نقاط تعیین شده توسط شهرداری توسط نامزدها در اولویت نصب بنر و پوستر قرار گرفته و دیوارهای شهر هنوز با تبلیغات کاندیداها پوشیده نشده است.

البته در اوایل مهلت تبلیغات محیطی کاندیداها هستیم و هنوز فرصت برای نصب بنر و پوستر باقی است و باید دید که در این دوره از انتخابات، سرنوشت در و دیوارهای شهر در جریان تبلیغات کاغذی کاندیداها چگونه خواهد شد.

حضور ۷۰۷ نفر در انتخابات شوراها/۶ روستا شورا ندارند

 مدیرکل سیاسی،  انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خوشخبتانه شهرداری ها در سطح استان امکانات خوبی برای کاندیداها در اختیار قرار داده اند، افزود: در بازدیدی که از چندین شهر استان داشتم فضای تبلیغاتی مطلوب است البته انتظار می‌رود که نامزدها مراعات کنند و بنر و پوسترهای تبلیغاتی خود را در اماکن مشخص شده نصب کنند.

عطیه صالحی اضافه کرد: خوشبختانه از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغات در استان به خوبی استفاده می شود و این امر می تواند مقداری آمار مشارکت در انتخابات را جابجا کند. در این خصوص از نظرسنجی ها و تبلیغات محیطی بازخوردهای مثبتی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد معدودی از کاندیداها تخلفاتی مثل تبلیغ خارج از زمان رسمی تبلیغات داشتند که ستاد انتخابات استان و فرمانداری ها به این مسئله رسیدگی می کنند، گفت: تا این لحظه ۷۰۷ نفر برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر در استان فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اند، البته ۶ روستا نیز ثبت نامی برای انتخابات شوراهای روستاها نداشتند و البته پس از بررسی صلاحیت و انصراف برخی از کاندیداها، تعدادی از شوراهای روستاها نیز از نصاب افتاده است.

صالحی بیان کرد: تا شب انتخابات روند انصراف ها ادامه دارد و همین امر باعث می شود که مستمرا تعداد کاندیداها تغییر کند، به عنوان مثال روز گذشته ۳۰ نفر تایید صلاحیت شدند و این امر تا ۲۸ خردادماه ادامه خواهد داشت و بر همین اساس نمی توان رقم اصلی و دقیق کاندیداها را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در هفته پیش رو که به روز انتخابات منتهی می شود، فضای کشور انتخاباتی است و همین شور و تحرک انتخاباتی قطعا در میزان مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رای اثری مثبت خواهد داشت، در و دیوارها با کاغذهای رنگارنگ و چهره‌هایی متفاوت پوشیده می‌شوند و این شهر را برای یک هفته به سمت جوی خاص سوق می‌دهند، البته در شرایط کنونی برنامه ها و اهداف کاندیداها در جلب مشارکت مردم اثربخشی بالایی دارد و لازم است که کاندیداها بر تبیین طرح‌ها و برنامه‌های خود و ترغیب افکار عمومی نسبت به حضور در انتخابات تلاشی مضاعف داشته باشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.