افزایش ۱۰۴ درصدی جرایم رایانه‌ای در استان مرکزی

رئیس پلیس فتا استان مرکزی از افزایش ۱۰۴ درصدی جرایم رایانه‌ای در سال ۹۹ در استان مرکزی خبر داد و گفت: ۵۰ درصد این جرایم سایبری مربوط به سایت دیوار بوده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ “احسان آنقی” اظهار کرد: با توجه به رشد روز افزون استفاده کاربران از فضای مجازی و عدم داشتن اطلاعات کافی از مخاطرات این فضا، شرایط را برای سو استفاده مجرمان و افراد سودجو بیش از پیش فراهم ساخته است.

وی با تحلیل آماری جرایم به وقوع پیوسته اینترنتی و اشاره به روند افزایشی ۱۰۴ درصدی این جرایم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ادامه داد: ۴۲ درصد از کل جرایم به وقوع پیوسته در این بازه زمانی مربوط به کلاهبرداری اینترنتی ،۲۶ درصد مربوط به برداشت غیر مجاز، ۲۰ درصد جرایم مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب و ۱۲ درصد از این جرایم نیز مربوط به سایر جرایم از قبیل دسترسی غیر مجاز، تهدید، اخاذی و غیره است.

۵۰ درصد از جرایم کلاهبرداری رایانه‌ای مربوط به سایت دیوار است

رئیس پلیس فتا استان مرکزی با اشاره به اینکه در این مدت زمانی ۵۰ درصد از جرایم رایانه‌ای استان مرکزی مربوط به سایت دیوار بوده است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته با راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف از سوی بانک مرکزی، جرم برداشت غیر مجاز از حساب افراد در استان مرکزی که بیش از این در حدود ۷۰ درصد از جرایم سایبری را به خود اختصاص داده بود، روند کاهشی به خود گرفته است.

آنقی با بیان افزایش جرایم سایبری مربوط به سایت دیوار در استان مرکزی ادامه داد: عدم احراز هویت در سایت دیوار، مهمترین دلیل تبدیل این سایت به بستر وقوع اغلب جرایم رایانه‌ای در استان بوده و تحقیقات کارشناسان این پلیس نیز گواه آن است که برخی از آگهی‌های درج شده در سایت دیوار، بدون هیچ پشتوانه بوده و تنها به قصد کلاهبرداری از سوی افراد سودجو در آن به ثبت می‌رسد.

وی تصریح کرد: در بیشتر معاملات صورت گرفته در سایت دیوار، افراد کلاهبردار پس از درج آگهی و گرفتن مبلغی به عنوان بیعانه از طعمه‌های خود، هیچ گونه کالایی به مقصد آنان ارسال نمی‌کنند و در برخی مواردی هم، مشاهد شده که اجناس ارسال شده، با کالای تبلیغ شده در آگهی تفاوت داشته و کالای تقلبی یا معیوب به خریداران تحویل داده شده است.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی یادآور شد: اگرچه، فضای سایبری استان مرکزی به دقت زیر نظر چشمان تیز بین کارشناسان پلیس فتا است و پیوسته کنترل می‌شود ولی بی تردید تنها راه غلبه بر کلاهبرداری‌های اینترنتی، افزایش روز افزون مهارت اینترنتی شهروندان است.

آنقی در پایان با اشاره به اینکه مهمترین عامل کلاهبرداری‌های اینترنتی، اعتماد نابجای خریداران به افراد ناشناس در فضای مجازی است، افزود: کارشناسان پلیس فتا در نیروی انتظامی، عیب مهم و اساسی عدم احراز هویت افراد در سایت دیوار و نیز دیگر راهکارهای اساسی برای پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای را به مسئولان دستگاه قضائی انعکاس داده اند و امیدواریم که با تعامل و همفکری مشترک، پلیس و دستگاه قضا، بتوانیم از روند افزایشی جرایم رایانه‌ای در سایت دیوار پیشگیری کنیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.