پیکِ شیوع؛ فتح الفتوحِ کرونا در بلندترین شب سال

اکنون کمتر از چند روز به شب یلدا باقی مانده، شبی که در تاریخ کهن ایران با دورهمی‌های خانوادگی شکل می‌گیرد اما امسال با وجود میهمانی ناخوانده باید به شیوه‌ای دیگر و در فضای مجازی برای در امان بودن از کووید ۱۹ بلندترین شب سال را گذراند.

به کزارش اخبار روزانه استان مرکزی، مجموعه مسئولان به ویژه کادر درمان از مردم درخواست که نه، خواهش دارند تا شب یلدا امسال را به گونه‌ای دیگر به دور از دورهمی‌های خانوادگی برگزار کنند تا غفلتی کوچک سبب حسرتی بزرگ در بلندترین شب سال نشود.

 اکنون پس از چند ماه قرنطینه خانگی، محدودیت‌ها و تلاش جهادگران عرصه سلامت وقت آن است که شب یلدا را متفاوت تر از سال‌های پیشین برگزار کنیم و اجازه ندهیم حلاوت کاهش جانباختگان و مبتلایان با یک دورهمی ساده به تلخی گراید.

دغدغه‌ای که از مدت‌ها پیش توسط مسئولان و کادر درمان مطرح شد، افزایش مجدد پیک شیوع در یک دورهمی به ظاهر کوچک به نام شب یلدا بود که برهم زننده بسیاری از معادلات تلقی می‌شود.

در خبرها آمده است که «شهرام شریفی» معاون وزیر بهداشت پیشنهاد تعطیلی دو روز آخر آذرماه را مطرح کرده تا فرصت اوج گیری بیماری از بین برود زیرا اجرای طرح تشدید محدودیت‌ها بر کاهش شیوع کرونا و آمار مبتلایان تاثیر چشمگیری داشته است.

استان مرکزی با اجرای طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی آذرماه، کاهش ۵۰ درصدی جانباختگان را تجربه کرد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه ماسک زدن به بیش از ۸۰ درصد رسید بنابراین نباید از کمین بیماری در دورهمی شب یلدا غافل شد و با هوشیاری راه را بر مهمان ناخوانده سد کرد.

 یلدای امسال، یلد ای مجازی

استاندار مرکزی معتقد است: دورهمی‌های شب یلدای امسال باید به صورت مجازی باشد و مردم این شب را در کنار خانواده خود و نه به صورت چند خانوادگی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جشن بگیرند.

سید«علی آقازاده» می‌گوید: شب یلدای امسال یکی از تهدیدهای مهم پیش رو در مقابل وضعیت کنترل شده کرونا در کشور و استان مرکزی است و بیم آن می‌رود که تلاش کادر درمان و همه کسانی که به محدودیت پایبند بودند، یک شبه بر باد رود.

وی اظهار داشت: مردم باید علاوه بر حفظ جان و سلامت خود و عزیزانشان، زحمت و خستگی بیش از پیش برای کارکنان بهداشت و درمان ایجاد نکنند و شب یلدای امسال را با رعایت پروتکل‌ها و به دور از جمع شلوغ برگزار کنند.

استاندار مرکزی گفت: کاهش آمار به منزله تمام شدن ویروس کرونا نیست و کرونا هنوز در کمین ماست و نباید با عادی انگاری شرایط را دوباره به حالت غیرعادی و قرمز برگرداند.

آقازاده از تشدید محدودیت‌های یلدایی نیز گفت و ادامه داد: در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی ( ۲۹ و ۳۰ اذرماه جاری) فعالیت تمام ادارات با یک سوم نیرو است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: محدودیت تردد با قاطعیت بیشتر در روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذرماه در تمام شهرهای استان اعمال خواهد شد.

آقازاده گفت: فعالیت اصناف از ۲۸ تا ۳۰ آذرماه نیز با کاهش همراه است و انتظار داریم شهروندان فهیم نیز این شب کهن را با سلامتی بگذرانند.


چند ساعت دورهمی خانوادگی و پشیمانی برای یک عمر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز معتقد است: چند ساعت دورهمی خانوادگی، ارزش پر شدن تخت‌های درمانی، فشار مضاعف بر کارکنان بهداشت و درمان و داغدار شدن شمار بسیاری از مردم را ندارد.

«بهروز اکرمی» افزود: دغدغه امروز مسئولان و کادر درمان دورهمی شب یلداست و باید با یک تفکر منطقی هم این شب کهن را پاس داشت و هم به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بود .

وی اظهار داشت: بزرگترهای فامیل را در این شب به یاد ماندنی به صورت مجازی اکرام کنیم و از دیگران نیز بخواهیم که ترویج دهنده یلدایی متفاوت باشند.

هراس کادر درمان از دورهمی‌های بلندترین شب سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک نیز معتقد است: کادر درمان نگران جشنی است که با برگزاری آن به طور حتم خانواده‌های زیادی عزادار خواهند شد.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: باید برای قطع زنجیره انتقال کرونا امسال یلدا را مجازی برگزار کرد و اجازه نداد یک مهمانی موجب شود تا عزیزی برای همیشه از بین ما برود.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود با آغاز فصل زمستان آمار ابتلا به کرونا افزایش یابد، بر اساس مطالعات منتشر شده، بزرگ‌ترین سهم در انتقال این بیماری را دورهمی‌های کوچک خانوادگی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: چون محیط‌های بسته همچون خانه با جمعیت زیاد خود عاملی برای انتقال ویروس کرونا است، بیایید یلدا را همانند عید نوروز تنها برگزار کنیم و با دورهمی‌ها؛ یلدای ۹۹ را به آخرین یلدای عزیزانمان تبدیل نکنیم.

دکتر جمالیان افزود: با رعایت و همکاری مردم است که می‌توان بیماری کرونا را به تدریج کاهش داد و به طور حتم اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است دوباره در زمستان مشکلات بسیاری اتفاق افتد.

دورهمی‌های شب یلدا اصلی‌ترین دغدغه

فرماندار اراک با بیان اینکه هم اکنون تنها دغدغه و نگرانی پیش رو، دورهمی‌های شب یلدایی است که انتظار است مردم امسال این جشن را به صورت مجازی و بدون دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی برگزار کنند.

«حسین بختیاری» گفت: مردم شهرستان اراک به ویژه اصناف در طول سه هفته گذشته همکاری مناسبی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی داشتند که منجر به کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها و در نهایت کاسته شدن از خستگی کادر بهداشت و درمان شد.

وی افزود: به طور قطع با ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت در شهرستان اراک روز به روز بهبود می‌یابد، اما اگر دورهمی‌ها در شب یلدا رخ دهد سرریز بیمارستان‌ها دوباره افزایش پیدا می‌کند و شرایط سخت می‌شود.

فرماندار اراک تاکید کرد: نظارت بخش‌های مختلف شهرستان اراک در راستای مقابله با ویروس کرونا با جدیت و به صورت شبانه روزی ادامه دارد و در مجموع در شرایط فعلی خوب و رضایت بخش است.

بختیاری بیان کرد: موارد فوت، بستری و ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی نسبت به سه هفته گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته و این نشان از تاثیر زیاد و مستقیم محدودیت ها بر کاهش اثرات مخرب این بیماری دارد

پویش نه به دورهمی‌های یلدایی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پویش “نه به دورهمی یلدا” با هدف آگاهی بخشی در خصوص خطرات دورهمی‌های یلدا و عواقب آن است و هموطنان با درک شرایط موجود همراهی لازم را با حوزه سلامت داشته باشند.

یاسر قربانی افزود: امسال باید به‌خاطر شیوع بالای کرونا، شب یلدا دور هم جمع نشویم، حتی در قالب جمع خانوادگی کوچک چون هر لحظه امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، البته که دیگر نباید خبری از دورهمی های بزرگ با بزرگان فامیل باشد و یلدای امسال هم مانند عید باید همه چیز حتی دورهمی کوچک، تعطیل شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: دورهمی‌های خانوادگی یکی از کانون‌های اصلی انتشار بیماری کرونا است و در آستانه شب یلدا باید بیش از پیش نسبت به خطرات این دورهمی‌ها آگاهی‌بخشی صورت گیرد تا این سنت زیبا و کهن به خاطره‌ای تلخ و دردناک تبدیل نشود.

قربانی، عبور از بحران کرونا را مستلزم همراهی آحاد جامعه دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با همراهی مردم شاهد فروکش کردن موج سنگین بیماری کرونا بودیم اما این به معنای پایان کار نیست و در صورت سهل‌انگاری دوباره با شرایط فوق بحرانی مواجه خواهیم شد. 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.