صنعت برق و روشنای امید در استان مرکزی

استان مرکزی با ۲۹ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۷۶۰ هزار مشترک برق از جمله مناطق صنعتی کشور محسوب می‌شود و از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون خدمات مختلفی در راستای توسعه صنعت برق این استان صورت گرفته است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، برق یکی از مهمترین نیازهای جامع بشری است که در اقتصاد و رفاه کشور نقش موثری دارد و شاید امروز نبود این نعمت قابل تصور نباشد و با کوچکترین اختلال و قطعی کوتاه مدت، زندگی شهروندان، چرخ صنعت و خدمات کشور دچار چالش می‌شود.

صنعت برق از مهمترین صنعت‌های زیرساختی هر کشور محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در این صنعت جزو کشورهای سرآمد است و استان مرکزی نیز یکی از استان های موفق و پیشرو در حوزه صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و در این استان بیش از ۷۶۰ هزار مشترک برق وجود دارد.

۳۱ درصد از مشترکان بخش خانگی استان مرکزی مشمول طرح ملی برق امید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم گفت: طرح برق امید یکی از ابتکارات و خدمات دولت دوازدهم به شهروندان است که از ابتدای آبان امسال عملیاتی شده و با توفیقات چشمگیری نیز همراه بوده است.

محمد اله داد: این استان دارای ۵۹۰ هزار مشترک خانگی است که حدود ۳۱ درصد از مجموع این مشترکان از خدمات برق امید بهره مند هستند.

وی اظهار داشت: برق ۸۹ هزار مشترک کم مصرف خانگی استان مرکزی در طرح برق امید از آبان ماه امسال، تا ۱۵دی ماه سال جاری رایگان شد.

«محمد اله داد» افزود: تغییر نگرش مصرف کنندگان برق خانگی به استفاده صحیح از منابع انرژی، اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف و کمک به حفظ محیط زیست با استفاده از ساز و کارهای تشویقی و بازدارنده از اهداف اصلی طرح برق امید محسوب می‌شود.

مدیر عامل توزیع برق استان مرکزی اضافه کرد: ظرفیت انرژهای نو، در ابتدای سال ۹۲ در استان مرکزی ۲ و سه دهم مگاوات بود اما این رقم به همت پشتیبانی دولت تدبیر و امید به ۲۳ مگاوات رسیده که رقم قابل توجهی است.

ظرفیت ۱۰ برابری استفاده از انرژی‌های نو در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی میگوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت استفاده از انرژی‌های نو در این استان طی سال‌های اخیر با پیش بینی زیرساخت‌های لازم حدود ۱۰ برابر شده است.

اله داد اضافه کرد: طبق تعرفه‌بندی انجام شده، مشترکان برق به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می‌شوند که از این میان بهای برق مصرفی گروه کم مصرف با ۱۰۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

وی عنوان کرد: مشترکانی که در ماه‌های گرم خرداد تا شهریورماه، متوسط مصرف ماهانه آنها در یک دوره تا ۱۰۰ کیلووات ساعت باشد در دسته کم مصرف، ۱۰۱ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت در گروه خوش مصرف و مشترکان با مصرف بیش از ۳۰۰ کیلووات ساعت جزو دسته پرمصرف محسوب می‌شوند.

به گفته اله داد، برای سایر ماه‌های سال نیز مشترکانی که مصرف آن‌ها تا ۸۰ کیلووات ساعت باشد شامل مشترکان کم‌مصرف، بین ۸۱ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت خوش مصرف و بیش از ۲۰۰ کیلووات ساعت طبق تعرفه‌بندی طرح برق امید، مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی افزود: میزان مصرف انرژی الکتریکی از ابتدای سال ۹۲ حدود سه هزار و ۸۵۹ میلیون کیلووات ساعت بوده و هم اکنون این میزان با رشد ۳۰ درصدی به پنج هزار و هفت میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

اله داد عنوان کرد: در سنوات گذشته طرح های تشویقی برای  مشترکان صنعتی ،کشاورزی و عمومی اعمال می شد اما طرح برق امید تنها مشترکان خانگی را شامل می‌شود.

وی گفت: انتظار می رود با اجرای طرح برق امید، حداقل ۱۰ درصد در مصارف صرفه جویی شود و بخش صرفه جویی شده برای بخش‌های مولد صنعت و کشاورزی استان به کار گرفته شود.

گام بلند دولت در کاهش خاموشی‌های برق در استان مرکزی

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون گام‌های بلندی در راستای کاهش خاموشی‌ها در این استان برداشته است.

«محمد مرادی» افزود: میانگین زمان خاموشی هر مشترک برق استان مرکزی در ابتدای سال ۹۲ به میزان حدود ۲ دقیقه در شبانه روز بوده است که این مهم تا پایان ۹ماه امسال با بهبود وضعیت ۶۰ درصدی به کمتر از یک دقیقه در شبانه روز رسیده است.

وی گفت: به همت توانیر در دولت تدبیر و امید، از اول مهرماه سال ۹۸ قبوض کاغذی حذف و به جای آن از طریق ارسال پیامک اطلاعات قبض ارسال و قابلیت پرداخت دارد و این اقدام با شرایط به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، نقش موثری در خدمت رسانی به مردم، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش شیوع ویروس کرونا را به همراه داشته است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی سامانه آنلاین رویت پذیری پیک مصرف برق در این استان از سال ۹۸، از دیگر اقدامات دولت است که نقش مهمی در کنترل مصرف دارد.

مرادی اظهار داشت: شرکت‌های توزیع برق با این سامانه، بار مصرفی در ایام شبانه روز به ویژه در تابستان را به صورت لحظه‌ای رویت و اقدامات لازم را برای مدیریت مصرف و کنترل بار انجام می دهند.

افزایش ۲۷ درصدی مشترکان برق استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم گفت: تعداد مشترکان برق این استان از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون با افزایش ۲۷ درصدی همراه بوده است.

«حسین شمسی» افزود: در ابتدای سال ۹۲ تعداد مشترکان برق در استان مرکزی ۵۹۳ هزار و ۱۱۶ مشترک بوده که هم اکنون به حدود ۷۵۳ هزار مشترک رسیده است.

وی بیان کرد: طرح جهادی اصلاح شبکه‌های فرسوده به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر، ایجاد و ارتقای زیر ساخت‌های لازم در حوزه ارتباطات، صدور قبض سبز، سامانه موقیعیت مکانی GIS، داشبورد مدیریتی، نصب ۱۳ هزار کنتور هوشمند، راه اندازی مرکز خدمات غیرحضوری و پیاده سازی برنامه استراتژیک با چشم انداز ۱۰ساله تا افق ۱۴۰۴، از جمله اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید است.

رشد ۱۰ درصدی طول شبکه برق استان مرکزی در دولت تدبیر و امید 

قائم مقام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز گفت: طول شبکه توزیع برق این استان در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۸ هزار و ۶۷۲ کیلومتر بوده است که تا پایان ۹ ماه امسال این مهم به ۲۰ هزار و ۴۷۲ کیلومتر رسیده و در این مدت با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است.

«محمود محمودی» افزود: ظرفیت ترانس‌های برق این استان در ابتدای سال ۹۲ به میزان ۲ هزار و ۸۰ مگاولت آمپر بوده است که هم اکنون این رقم با رشد ۲۱ درصدی به ۲ هزار و ۵۰۷ مگاولت آمپر رسیده است.

وی بیان کرد: کنتورهای چند تعرفه نیز در ابتدای سال ۹۲ و آغاز دولت تدبیر و امید در استان مرکزی به ۴۱۳ هزار دستگاه رسیده و در این مدت با رشد ۱۰۲ درصدی همراه بوده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: تعداد روستاهای برقدار در این استان نیز در این مدت از یک هزار و ۱۶۱ روستا در سال ۹۲ به یک هزار و ۱۷۴ روستا رسیده  است.

محمودی اظهار داشت: تعداد چاه های برقدار آب کشاورزی استان مرکزی تا پایان سال ۹۲ به چهار هزار و ۸۰۴ حلقه رسید اما این تعداد هم اکنون به پنج هزار و ۶۳۲ حلقه آب اضافه شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.