پیاده راه خیابان حصار، طرحی که نیامده حاشیه ساز شد

شهردار اراک دیروز با حضور در مسجد حصار در جریان اعتراضات اهالی و کسبه نسبت به پیاده‌راه شدن خیابان حصار قرار گرفت.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایسنا، از حدود یک ماه پیش خیابان حصار اراک به عنوان پیاده‌راه معرفی شد به طوری که سه شنبه‌های هر هفته این خیابان پیاده‌راه می‌شود و از تردد خودروها به غیر تاکسی‌ها و خودروی ساکنان و کسبه جلوگیری می‌شود.

همین اقدام “پیاده‌راه شدن خیابان حصار و جلوگیری از تردد خودروها در این خیابان” واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت و حتی تعدادی از ساکنان و کسبه این خیابان اعتراض خود را به ساختمان خاکستری رنگ شورای شهر اراک بردند.

امروز سه شنبه اول مردادماه، مسلما باید این طرح اجرایی می‌شد، اما اعتراض کسبه و ساکنان این خیابان باعث شد که شهرداری اراک به همراه تعدادی از اعضای شورای و تقریبا تمامی مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری و معاونین شهردار با حضور در این خیابان و نشست با اهالی و کسبه خیابان در مسجد حصار اعتراضات شهروندان را بشنود.

حصار بدنه پویایی ندارد/آینده روشن است

در ابتدای این جلسه شهردار بافت تاریخی اراک با بیان اینکه پیاده‌راه‌سازی مرکز شهر در دستور کار شهرداری است، افزود: پیاده‌راه شدن خیابان حصار با هدف ایجاد فضایی زیبا برای تجمع‌ها و گردهمایی ساکنان و مردم و داشتن فضایی تفریحی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

نگین شاه‌کرمی تصریح کرد: خیابان بدنه پویایی ندارد و در واقع یک مسیر عبوری و پارکینگی شده است در حالی که پیاده راه شدن این خیابان در واقع به ایجاد فضایی آرام و گردشگری و تفریخی برای شهر و حفظ و استفاده از مجموعه بازار تاریخی اراک کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کاربری در نظر گرفته برای خیابان در واقع منطبق با فضای تاریخی بازار است تا مردم با بافت تاریخی شوند، گفت: کابردی‌ها به شکلی برای خیابان تعریف شده است که در طول روز و شب برای همه اقشار مفید باشد و حتی فضای تفریحی تا پاسی از شب برای شهروندان فراهم باشد.

شاه‌کرمی در خصوص عقب نشینی های لازم برای این خیابان بیان کرد: تمامی فعالیت های در محدوده بافت تاریخی باید در تعامل با میراث فرهنگی انجام گیرد و برای عقب‌نشینی خیابان نیز باید طی مذاکره با میراث فرهنیگ خانه ها و ساختمان‌های تاریخی باید حفظ و دیگر بناهای فاقد ارزش تاریخی عقب نشینی شوند و برای تغییر کاربری نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تردد خودرو در پیاده‌راه ممنوع است چراکه در پی ایجاد فضایی آرامی و تفریحی برای شهروندان هستیم، گفت: با توجه به دسترسی‌های این خیابان و واحدهای مسکونی برای ساکنان یک مسیر سواره در نظر گرفته شده است و برای تردد اورژانس و خودروهای امدادی نیز امکان تردد وجود دارد و حتی با توجه به برخی کاربری‌ها و مشاغل، امکان تخلیه بار در شب و یا ساعاتی در روز فراهم می‌شود.

شهردار بافت تاریخی در پاسخ به سوال یکی از کسبه که نسبت به اجرای طرح اعتراض داشت و خواستار تعیین مدت زمان مشخص برای اجرای طرح شد، اظهار کرد: قطعا اجرای این طرح، عقب‌نشینی‌ها، تغییر کاربری و فضاسازی به یک سال نمی‌انجامد و با توجه به همتی که شهردار دارد پروژه در حداقل زمان اجرایی می‌شود تا رضایت شهروندان جلب شود.

وی با بیان اینکه بدنه کاربری خیابان خدماتی و انبار است و عموما توان مالی کسبه این خیابان کم است، تصریح کرد: مسلما در شرایط کنونی پیاده‌راه‌ کردن این خیابان اشتباه است، اما به سمت جلو حرکت می‌کنیم، قرار است کاربری‌های جدید در بدنه خیابان تعریف شود که زمینه جذب گردشگر و توریست را فراهم می‌کند و قطعا ساکنان و کسبه از آن استقبال می‌کنند.

شاه‌کرمی تاکید کرد: ممکن است برای شهروندان این طرح همراه با ابهام باشد و ما برای رفع این ابهام اینجا هستیم، پذیرفتن پروژه و خارج از شدن از شرایط کنونی خیابان در ابتدای امر سخت است، اما آینده روشنی دارد و برهمین اساس از شهروندان تقاضای همراهی بیشتری داریم.

طرح فاقد مطالعات همه‌جانبه است/خیابان امیرکبیر اولویت اول اراک برای پیاده‌راه‌سازی

به گزارش ایسنا، به دنبال این صحبت‌ها، نماینده ساکنان خیابان حصار در دفاع از شهروندان و مخالفت با اجرای طرح اظهار کرد: گفت‌وگو اصول دارد و باید در عرصه گفت‌وگو گارد طرفین باز باشد. اینکه بیان می‌شود ما گفت‌وگو می‌کنیم، اما طرح را هم اجرا می‌کنیم در واقع اصول گفت‌وگو نیست بلکه باید گفت‌وگو کرد و در نهایت اگر طرح به صلاح مردم و شهر بود وارد فاز اجرایی شود.

حمید اخوان با بیان اینکه تغییر ذهنیت ممکن اما دشوار است، افزود: این طرح فاقد مطالعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و اگر مطالعه‌ای در این راستا وجود دارد همه شهرداری آن را رسانه‌ای کند و اگر این امر انجام نشده است اهالی خیابان آمادگی دارند با تشکیل هیات امنایی و به کارگیری مشاوری کارآمد مطالعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه ادعای انجام مطالعات زیستی محیطی طرح واهی است، گفت: در تبلیغات پیاده‌راه شدن خیابان حصار از عنوان شهر انسان‌محور استفاده شده است. بهتر بود قبل از اجرای طرحی انسان‌محور برای مردم حق رای قائل بودید و از آنها در خصوص پیاده راه شدن و یا نشدن خیابان نظرسنجی می‌کردید. اگر فکر می‌کنید با پیاده‌راه شدن چند خیابان شهر اراک انسان‌محور می‌شود محیط زیست پاک می شود مصرف بنزین کاهش می‌یابد قطعا اشتباه می‌کنید.

این فعال محیط زیست با طرح این سوال که چرا مدیران به دنبال اجراهای نمایشی هستند؟ افزود:شهر اراک انسان محور نیست و با این طرح هم انسان‌محور نمی شود. مسئله چیست که حتما باید خیابان حصار پیاده‌راه شود؟ قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ راه‌های دیگری هم برای رونق بخشید به این خیابان وجود دارد. چرا به جای پیاده‌راه سازی به بازآفرینی شهری در فضاهای تاریخی فکر نمی‌شود؟ ای منطقه رها شده است، عقب‌نشینی و تراکم مناسب به ان داده نشده است، اگر به دنبال رونق بخشیدن به حصار هستید کارگروه و اقدامات مسئله محور ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه شاید بهترین کار برای حصار پیاده‌راه‌سازی نباشد، افزود: هیچ مشکلی با پیاده‌راه‌سازی خیابان حصار وود ندارد، اما باید کار اصولی انجام گیرد، مسیر خیابان که عبور و مرور و حیات کسبه به آن وابسته است نباید بسته شود، پیاده‌راه‌سازی ممکن است سود داشته باشد اما اگر کسبه ضرر کردند شهرداری پاسخگو خواهد بود؟ اگر شهرداری تعهد کتبی می‌دهد که در صورت زیان کسبه آن را به روز جبران کند قطعا ما هم در اجرای این طرح کمک شهرداری خواهیم بود.

اخوان گفت: برخی از کاربری‌های خیابان نیازمند تردد ماشین است، با ۲۵ کارت تردد برای اهالی نمی‌توان کار را پیش برد، نباید تقلیل گرایی کرد، اگر این خیابان تبدیل به پارکینگ شده است مقصر آن اهالی هستند؟ اهالی این خیابان مظلوم‌ترین هستند که وضعیت خیابان به این شکل در آمده است. از زمان اجرای تبلیغات پیاده‌راه شدن خیابان آژانس و تاکسی‌های تلفنی وارد این منطقه نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح ناقض عدالت است، گفت: با اجرای طرح‌های ترافیکی در نقاط محدود نمی‌توان شهر را سامان داد باید سیاست‌های عمومی ترافیکی برای کل شهر تعریف کرد.

اخوان به برخی از اظهارنظر مدیران شهری در خصوص نداشتن بار و عملکرد ترافیکی خیابان حصار اشاره کرد و افزود: کافی است یک ساعت ابتدا و یا انتها‌ خیابان منتظر بمانید و تعداد ترددها را بشمارید این امر قطعا عملکرد ترافیکی خیابان را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس نظر مشاور طرح پیاده‌راه‌سازی مرکز شهر اراک، خیابان امیرکبیر اولویت اول پیاده‌راه‌سازی است، اما جای سوال است که چرا شهرداری پیاده‌راه‌سازی از خیابان حصار آغاز کرده است؟ در تمامی پارامترها بازی با اعداد را شاهدیم و تنها با یک جمله که حصار عملکرد ترافیکی ندارد در اولویت قرار گرفته است.

نماینده ساکنان خیابان حصار اضافه کرد: شرکت‌های مشاور بدون حضور در منطقه و تعامل با کسبه و اهالی طرح تهیه می‌کنند و تا زمانی که جزئیات آن برای مردم مشخص نشود و مراجع قانونی طرح را تصویب و تایید نکنند مخالف اجرا هستیم این طرح مصوبات بالادست خود را ندارد و نمی‌توان به مصوبه سال‌های گذشته شورای ترافیکی استناد کرد و این موضوع را خود شهرداری و مدیران شهری می‌دانند.

منتقدان را کنار می‌گذارند/شهردار و اعضای شورا با دوچرخه تردد می‌کنند؟

در ادامه مبتکر کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو در کشور با تاکید بر اینکه کار بدون مطالعه به ظرفیت‌های اجتماعی و اجرای یک طرح آسیب می‌زند، افزود: خیابان امیرکبیر اولویت اول پیاده‌راه‌سازی در اراک، اما شهرداری دست روی خیابان حصار گذاشته است و به جای استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی بدون تعامل اقدام به اجرا کرده است.

محمد بختیاری با بیان اینکه ظرفیت اجتماعی در اراک زیر خط فقر است و حتی در زمان بیان چالش‌ها و نظرات برخی از اعضای شورای شهر یا جواب نمی‌دهند و یا منتقدان را کنار می‌گذارند، افزود: من به عنوان آغازگر کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو در کشور با اجرای این چنینی طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان حصار در اراک مخالف هستم، اراک با تهران مقایسه نمی‌کنم با شهرهایی به مانند خودش همچون ملایر مقایسه می‌کنم، شهردار این شهر هر روز با دوچرخه تردد می‌کند، آیا شهردار اراک هم برای حضور در خیابان حصار از دوچرخه استفاده کرده‌است و یا با خودرو و راننده شخصی به محل آمده است؟

وی تصریح کرد: آیا مدیران شهری و اعضای شورای شهر اراک با دوچرخه در شهر تردد می‌کنند؟ مردم رفتار مدیران را رصد می‌کنند، اول باید خود مدیران انسان‌محوری را آغاز کنند و سپس شهر را انسان‌محور کنند. تا زمانی که خودمان اعتقاد نداشته باشیم نباید در خصوص توسعه شهر زیست محور و انسان‌محور دروغ بگوییم.

بختیاری با اشاره به اینکه اراک پیاده راه ندارد، افزود: خیابان طالقانی تنها پیاده راهی به عرض ۲ متر داشت که آنهم خراب و تبدیل به پل شد. این چه دیدگاه مدیریتی شهری است و با این روش تنها سرمایه‌های اجتماعی را محدود می‌کنیم و کاری هم پیش نمی رود.

شهرداری با چه اجازه‌ای به دنبال تغییر شغل مردم است؟

به گزارش ایسنا، در ادامه یکی از نمایندگان‌ سمن‌های فعال در حوزه حقوق شهروندی تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای مردم بدون حضور مردم در تضاد با اصول حقوق شهروندی است، گفت: با تضییع حقوق دیگران نمی‌توان حق جدید ایجاد کرد.

عادل حکمت با باین اینکه ساکنان خیابان حصار با پیاده‌راه‌ شدن این خیابان مخالفند، گفت: چرا برای آغاز طرح و بستن خیابان روزهای سه شنبه انتخاب شده است؟ این عمل در واقع شایبه یک اقدام پوپولیستی را ایجاد می‌کند. سه شنبه‌های بدون خودرو یک برند ملی ست و اگر به دنبال استفاده از این عنوان هستید نباید ضایع شدن حقوق مردم در کنار آن قرار گیرد.

وی در خصوص ایده شهرداری در تغییر مشاغل و کاربری خیابان بیان کرد: قانون به مسئولان ارشد کشور اجازه نداده است که به مردم بگویند شغل خود را تغییر بدهند، چطور شهرداری اراک به خود اجازه داده است که به مردم بگویند شغل خود را تغییر دهید.

حکمت تصریح کرد: گفتمان چاله‌میدانی رفتار متقابل چاله‌میدانی را می‌پسندد، این طرح دو هفته اجرا شد و هفته سوم مردم اعتراض کردند. بهتر است به جای تصمیم گیری برای مردم پشت درهای بسته، اجازه دهید مردم هم در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

در ادامه این جلسه تعدادی از کسبه در موافقت و یا مخالفت با اجرای طرح صحبت کردند.

پیاده‌راه‌سازی حصار، مولوی را بن‌بست کرده است

شیخ‌الاسلامی نماینده کسبه خیابان مولوی با بیان اینکه با پیاده‌راه شدن خیابان حصار، خیابان مولوی در واقع به پارکینگ تبدیل شده است، گفت: طی سه هفته اخیر این طرح چیزی جز گرفتاری، دردسر، مشاجره چیزی برای کسبه و مردم خیابان مولوی نداشته است.

وی افزود: نوع کسب و شغل ما عمده‌فروشی است و روزانه تعدادی زیادی ماشین یا بار تخلیه می‌کنند و یا بارگیری می‌کنند بسته شدن حصار و پارکینگ شدن مولوی مشکلات جدی را ایجاد کرده است. کوچه سعدی دارای ۲ مدرسه است که بار ترافیکی بالایی دارد و با بستن آن در واقع فاجعه رخ می‌دهد.

شیخ‌الاسلامی بیان کرد: اگر طرح همراهی مردم را به دنبال داشته باشد و مشکلات از ابتدا طرح و رفع شود، اختلاف نظرها برطرف شود چه اشکالی در اجرای طرح وجود دارد، اما این طرح دارای نواقص بسیاری است که با اجرای آن در واقع خیابان مولوی به یک کوچه بن‌بست تبدیل شده است.

اعتراض ما معنای اغتشاشگری ندارد/کار را اصولی انجام دهید

مختاری یکی از ساکنان خیابان حصار که مخالف اجرای طرح است، گفت: ما به صورت کامل مخالف اجرای طرح نیستیم، اما کار باید به صورت اصولی انجام گیرد، باید مکث اقتصادی، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی ایجاد شود و سپس قدم به قدم طرح اجرا شود.

وی تصریح کرد: ما مردم تنها به دنبال حق خود هستیم و این به معنای اغتشاشگری نیست، نباید با زور با مردم صحبت شود. ما را از پلیس امنیت نترسانید، پلیس از خود ماست، مدیران از دل این مردم برآمده‌اند و نباید خود رابرتر از مردم بدانند. این شیوه رفتار با مردم درست نیست.

مختاری گفت: ما عوارض پرداخت می‌کنیم و نمی‌خواهیم بیهود هزینه شود، ابتدای خیابان یک دیوار کاهگلی را رنگ زده‌اند این دیوار یک باد و باران تخریب می‌شود و در واقع هزینه بیهوده برای ان صورت گرفته است. چرا نباید کارهای اساسی انجام شود؟ در شرایط اقتصادی فعلی نباید هزینه‌ها را دوچندان کرد بلکه با همفکری و تعامل می‌توان پیش رفت.

چه کسی پاسخگوی رکود کاری کسبه است؟

به گزارش ایسنا، ترک‌نژاد یکی از کسبه خیابان با بیان اینکه شهرداری با این اقدام به شعور مردم توهین کرد، افزود: اینکه بدون دعوت از نماینده کسبه و اهالی چنین اقدامی انجام شود ناشی از عدم مدیریت درست شهری است. چرا قبل از اجرا به عنوان رفع مغایرت‌ها نبوده‌اید تا این چنین به مردم استرس وارد نشود؟

وی گفت: بدنه این خیابان مرمت اساسی لازم دارد، با رنگ‌‌آمیزی نمی‌توان خیابان را پیاده‌راه کرد. طبق اعلام برخی از منابع برای این خیابان ۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، امروز با این رقم یک ساختمان ۱۰ طبقه نمی‌توان ساخت شهرداری چطور یک خیابان با چنین طولی را می‌خواهد پیاده‌راه کند.

ترک‌نژاد با اشاره به رکودی که برای کسبه ایجاد می‌شود، بیان کرد: قبل از کار باید پتانسیل گردشگری ایجاد شود، برای تغییر شکل و رکود کاری شهرداری چه امتیازی به کسبه می‌دهد که از این طرح استقبال کند.

حصار بدترین و زشت‌ترین خیابان اراک

یکی از کسبه موافق طرح نیز بیان کرد: بدترین و زشت‌ترین خیابان اراک خیابان حصار است و بر همین اساس نباید مانع اجرای طرح شد بلکه باید بودجه و زمان اجرای طرح شفاف سازی شوند و به کسبه برای فعالیت تغییر کاربری و عقب نشینی امتیاز بدهند.

وی اضافه کرد: گفته می‌شود که طرح آزمایشی اجرا شده است پس بهتر بود مردم هم در این طرح آزمایشی به حساب می‌آوردید.

حصار بهترین خیابان برای پیاده‌راه‌سازی

در این نشست رییس پلیس راهور اراک اولویت اصلی برای کاربران شهری و ترافیکی را عابران دانست و گفت: از دیرباز سیاست‌گذاری اشتباهی در شهرها مبنی بر تعویض معابر از پیاده‌محور به سواره راه ایجاد شد و همین امر تصادفات عابران پیاده را بالا برد.

سرهنگ علی حسینی افزود: در اراک و اغلب شهرها با پدیده تصادف عابران پیاده مواجه هستیم. اگر یک کار و طرح به سود مردم است باید اجرایی شود و دغدغه ما نیز نجات جان افراد است و باید به سمتی حرکت شود که صدمه به عابران به حداقل برسد .

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت و ۶۰ درصد تصادفات منجر به جرح در اراک مربوط به عابران پیاده است که به دلیل عدم رعایت راننده، عابر و یا فراهم نبودن زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد، افزود: با ارائه طومار اهالی و کسبه خیابان حصار بالافاصله کارگروهی جهت بررسی تمامی موارد تشکیل شد. هدف همه طرح‌ها خدمت‌رسانی به مردم است، اما در کلاف سردرگم ترافیکی اراک مگر پلیس چه میزان توان دارد؟ آیا تاکنون موردی بوده است که مردم در مواجهه با برخی از تخلفات از ماموران راهنمایی و رانندگی حمایت کنند؟

حسینی اضافه کرد: اگر مشکلی در طرح وجود دارد بیان شود، مسلما با بررسی اگر به صورت مردم نباشد قطعا جلوی طرح را می‌گیریم چراکه وظیفه ما خدمت‌رسانی به مردم است. بهترین خیابان جهت پیاده‌راه‌سازی با توجه به وضعیت موجود خیابان حصار است و باید اشکالات را به خرد جمعی رفع کرد و امید است با دید مثبت نسبت به طرح‌ها به سمت ارائه شکل نوینی از ترافیک معماری شهری حرکت کنیم.

تفکر مهندسی توأم با تفکر انسانی باشد

در این نشست رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اراک با بیان اینکه جای خوشحالی است که مدیریت شهری به خود جرات داد و هرچند دیر در میان مردم حاضر شد، گفت: مطلوب بود که مطالعه انسان‌شناسی و جامعه شناسی برای طرح انجام می‌گرفت، متاسفانه تفکر مهندسی بر تفکر انسان‌محوری در شهرها عیان است.

مرتضی سورانه تصریح کرد: تفکر مهندسی اگر توام با مدیریت انسان محور نباشد قطعا همین اعتراضات را در پی دارد. شهر و شهرداری برای مردم است و باید عمیق‌تر عمل کر، البته در چنین جلساتی نباید با جوگیری صحبت کرد. مردم باید زیست سالم و توام با آرامش در شهر داشته باشد و اگر پیاده‌راه می‌خواهیم باید بارها بنشینیم و صحبت کنیم و ابهامات را رفع کنیم.

وی بیان کرد: کمیسیون و شورای شهر آمادگی دارد طرح را بررسی کند تا به نتیجه واحد برسیم و در وهله اول خیر و صلاح ساکنان و سرافرازای شهر را مدنظر خواهیم داشت. در حال حاضر تنها در بخشی از سمت چپ خیابان حصار منتهی به میدان ارگ بیش از ۱۰۰ خودرو پارک شده و در واقع خیابان به گاراژ و پارکینگ تبدیل شده است قصد شهردرای ایجاد تغیری و احیای خیابان به عنوان بافت تاریخی و اصلی شهر است.

سورانه تاکید کرد: خیابان باید پویایی اقتصاید خود پیدا و از حالت مخروبه و متروکه خارج شود و باید راهکار منطقی داشت تا زندگی شخصی و شغلی مردم دچار خدشه نشود.

در پایان سخنان اهالی، کسبه و برخی از مسئولان، شهردار اراک در خصوص طرح صحبت کرد.

طرح انجام نشده، به دنبال دریافت واکنش‌ها هستیم/سه‌شنبه‌ها؛ جلسه بررسی طرح در مسجد حصار

محمد کریم شفیعی بیان کرد: ۴ ماه است که شهردار اراک هستم و در این مدت باران، برف، سیل، طوفان و همه اتفاقات رخ داد و حتی در همین بارندگی ابتدای سال سقف بازار تاریخی اراک در آستانه ریزش بود که شهرداری با وجود آنکه مسئولیت و وظیفه‌ای نداشت سقف را نایلون کشی کرد.

وی با بیان اینکه من فرزند این شهر هستم و به اراک عرق و دین دارم و باید با ادبیات اینکه میخواهیم با هم کاری را انجام دهیم صحبت کنیم، افزود: اراک در بدو حضور مردم در شهرداری با ۴ پل عمرانی مواجه بود که فارغ از نگاه درست و یا نادرست بودن اجرای آن، بین ۴ تا ۱۱ سال نیمه‌کاره باقی مانده بود. شریعتی تنها راستگرد میرزای شیرازی باقی مانده است، پل شهید صیدی پس از سال‌های در حال آغاز به کار است و در واقع تا پایان سال هیچ پل نیمه‌تمامی در اراک وجود نخواهد داشت.

شهردار اراک بیان کرد: به دنبال ایجاد دغدغه برای مردم نیستیم، اختلاف نظری هم نداریم و برای خدمت‌رسانی باید نظر مردم را جلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌سازی خیابان حصار بخشی از پیاده‌راه‌سازی منطقه مرکزی اراک است، گفت: دسترسی‌ها در این طرح دیده شده است به طوری که باعرض ۴٫۵ تا ۵ متر امکان تردد خودروها امدادی و تاکسی و ساکنان مسیر است. دیدگاه و اندیشه ما شهر را می‌سازد. اگر حصار زشت و است این شرایط حاصل اندیشه ماست. چرا چند دهنه از بازار تخریب شد، خیابان حصار و محسنی تعریض شود؟ چون به دنبال توسعه خودرو بودیم.

شفیعی بیان کرد: پیاده‌راه‌سازی حصار هنوز انجام نشده است بلکه به صورت آزمایشی در حال رصد و دریافت واکنش‌ها هستیم و به این دلیل سه شنبه ها انتخاب شد که این روز به عنوان روز بدون خودرو در کشور نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تمامی اطلاعات طرح و فازبندی‌ها به صورت دفترچه در اختیار اهالی و کسبه قرار می‌گیرد و مسجد حصار نیز محل گردهمایی هر سه شنبه باشد تا طرح را بررسی و نظرات را دریافت کنیم، افزود: اگر به این نتیجه برسیم که طرح نباید اجرایی شود قطعا اجرا نمی‌کنیم. خدمت کردن به مردم با زور ممکن نیست.

شهردار اراک با اشاره به نامه ۲ هفته پیش شورای ترافیکی مبنی بر مصوب کردن پیاده‌راه مرکز شهر اراک گفت: اجازه دهیم یک قسمت از کار اجرا شود، قطعا خیابان بسته نمی‌شود و شاید این شرایط به این دلیل بروز کرده است که فرصتی برای ارائه طرح نداشتیم. هفته آینده طرح به همراه موضوعات مرتبط ارائه می شود و با همفکری یکدیگر کار را پیش می‌بریم.

شفیعی تصریح کرد: این پیاده‌راه در واقع عنوان اولین کار انسان‌محور و توسعه گرا در اراک است و باید پس از آن خیابان محسنی نیز پیاده‌راه شود و اگر در مسیر درست پیش رود قطعا کسی زیان نمی‌کند و ارزش افزوده املاک و نوع کارکردها آورده اقتصادی مناسبی دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.