نماهایی از نگاه علمی به کشاورزی در نمایشگاه گل و گیاه کشور در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، در گفت وگوهای بین غرفه داران و بازدید کنندگان از این نمایشگاه عباراتی چون ‘ آخرین تحقیقات علمی’ و’ منابع علمی زیاد’ شنیده می شود.

لزوم تعیین میزان دقیق نیاز گیاه به کود، نسبت کود و سم با واحد سطح ،نام علمی برخی آفات و بیماری ها از دیگر مواردی است که از غرفه داران شنیده می شود.

کشاورزی ارگانیک یکی از مظاهر کاربرد علم در این رشته با هدف تولید غذای سالم است که در چندین غرفه از این نمایشگاه معرفی شده است.

مسوول غرفه شرکت پرنیان کشت مرکزی در این خصوص گفت: کشاورزی ارگانیک به تولید محصول بر پایه سیستم های پایدار و سازگار با محیط زیست گفته می شود که منجر به تولید محصولی سالم و دارای کمترین باقیمانده آلاینده های شییمایی است.

‘ عابد زنجانی ‘ افزود: استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمایی باعث آلودگی منابع آب و نیز تخریب ساختمان و بافت خاک شده که این امر موجب کاهش کیفیت و کمیت محصولات می شود.

وی، استفاده از کودهای کمپوست به جای کودهای شیمایی و نیز استفاده از سموم طبیعی و روشهای مبارزه بیولوژیک به جای سموم شیمایی را راهکار علمی تقویت خاک و مبازره با آفات عنوان کرد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: کودهای کمپوست که از تبدیل کود آلی و تثبیت نیتروژن توسط باکتری های بی هوازی به دست می آیند فاقد بوی نامطبوع، آلودگی های بیماری زای گیاهی، قارچ ها و بذر علف های هرز هستند و تاثیر مهمی در افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی دارند.

زنجانی اضافه کرد: کود ورمی کمپوست موجب افزایش ۳۰ درصدی محصول باغ ها شده و ضمن حفط خاک در کاهش مصرف آب نیز موثر است .

وی گفت: هم اکنون گلخانه داران، باغداران، سبزی کاران و صاحبان گلهای آپارتمانی استقبال خوبی از مصرف این نوع کود دارند ولی برای جا افتادن مصرف آن در مزارع باید فرهنگ سازی شود.

یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه نیز تصویرهایی از گواهی ثبت اختراع خود را به غرفه خود آویخته و در خصوص اختراع خود و لزوم به کارگیری علم در کشاورزی برای بازدیدکنندگان توضیح می دهد.

برخی غرفه داران را جوانان دانش آموخته دانشگاهها و مراکز علمی تشکیل می دهند که در چند سال اخیر وارد حرفه کشاورزی شده و سعی کرده اند آموخته های خود را در عمل هم پیاده کنند.

در یکی از غرفه های این نمایشگاه طیف وسیعی از داروهای گیاهی که به روش علمی کاشت و فراوری شده اند در معرض دید عموم قرار گرفته و متصدی غرفه نیز با زبانی علمی ولی روان به توضیح مزایا و کاربردهای آنها می پردازد.

متصدی غرفه شرکت آنیلا در معرفی محصولات خود بر بهره گیری از روشهای علمی در کشاروزی برای کاهش آلودگی محیط زیست و نیز افزایش محصول تاکید می کند.

یکی دیگر از غرفه داران نیز تنظیم ph (بیان کننده ی میزان اسیدی یا بازی بودن ) و اسید خاک، تنظیم عناصر معدنی خاک و جلوگیری از آفت گیاه را از ویژگی های محلول تولیدی خود می داند و سعی می کند با زبانی ساده اصطلاحات علمی را توضیح دهد.

یکی از غرفه داران آزمایش خاک را یک روش علمی برای تعیین نیاز خاک به کود عنوان و بازدیدگنندگان را از مصرف بی رویه کودهای شیمایی بر حذر می داشت.

وی اعتقاد داشت که اکنون زمان آن رسیده تا با استفاده از دانش روز نیاز گیاه به عناصر ریز مغذی مثل آهن، روی، مس و منگنز تامین شده و از مصرف بی قاعده کودهای شیمایی پرهیز شود.

سازه ها و ماشین آلات گلخانه های به عنوان یک روش نوین و علمی در کشاروزی از دیگر بخشهای نمایشگاه گل وگیاه کشور در اراک است .

بر اساس اطلاعات مکتوب یکی از شرکتهای تولیدی، فناوری نوین، ابزار مدیریتی ارزشمندی را در اختیار گلخانه داران قرار و امکان تولید گیاهانی با ارزش افزوده بالا را فراهم کرده است.

یک شرکت صنعتی نیز پمپ آب خورشیدی تولیدی خود که با فناوری پیشرفته تولید شده را در این نمیاشگاه عرضه کرده که در تامین برق چاههای آب کشاروزی و نیز گلخانه ها کاربرد دارد.

تجهیزات هوشمند آبیاری از دیگر وسائلی هستند که با بهره گیری از دانش فنی تولید شده و در نمایشگاه گل و گیاه کشور در اراک عرضه شده اند.

این تجهیزات با در نظر گرفتن رطوبت خاک، دمای محیط و نوع گیاه به روشی علمی برای هر مزرعه طراحی نصب می شوند.

معرفی مجتمع آموزش جهاد کشاورزی در یکی از غرفه های این نمایشگاه نیز تاکیدی بر ضرورت بهر ه گیری از علم و دانش در این بخش مهم کشور است.

وجود جوانان دانش آموخته، رشد سریع علم و دانش در جهان، اهمیت تامین غذای سالم و حفاظت از محیط زیست زمینه به کارگیری روش های های نوین و علمی در کشاورزی را

فراهم کرده است که باید با استفاده از امکانات تبلیغی و ترویجی تا مزارع و روستاهای دور افتاده گسترش یابد.

دومین جشنواره گل و گیاهان زینتی ایران و نخستین جشنواره محصولات ارگانیک کشاورزی از دوشنبه هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی غرب کشور در اراک دایر شده و تا فردا (جمعه) نیز ادامه دارد.

تولیدات گل و گیاه زینتی، محصولات ارگانیک، کود، سم و ابزار نوین کشاورزی استان های فارس، اصفهان، تهران، مازندران و مرکزی در ۸۰ غرفه و در فضایی به وسعت پنج هزار متر مربع در این نمایشگاه عرضه شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.