به بهانه راه اندازی کاروان غم یک شب قبل از عید قربان در مرکز شهر اراک

در ابتدا باید عرض شود که نگارنده نه تنها با تکریم شعائر مذهبی واقعی مخالف نبوده و نیست بلکه آن را همیشه ضامن حیات دین و رساندن پیام مذهب به نسل های آینده دانسته و می داند. اما واقعیت اینست که آنچه اختلاف تاثیر و نتیجه تبلیغ را به همراه دارد تفاوت نگاه به همین جزییات است که البته کلیت دین و مذهب را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. چیزی که کمتر مورد توجه مسئولین و سیاستگذاران فرهنگی و تبلیغی قرار گرفته و باید توسط دلسوزان آگاه عرصه تبلیغ و مذهب بطور جدی مورد توجه و اطلاح گری در صورت لزوم قرار گیرد.

در حالیکه ایام شادی اعیاد قربان و عید بزرگ غدیر نزدیک است طی دو روز گذشته شاهد بودیم در مرکز شهر اراک کاروان غم و دسته عزاداری به مناسبت شهادت حضرت مسلم راه اندازی شد و بدلیل تجمع عزاداران معابر مرکز شهر برای ساعاتی مسدود گردید. سوال اصلی اینست چرا باید برای رسمی که درستی آن زیر سوال است معابر اصلی مرکز شهر و عبور و مرور شهروندان در ساعات پیک تردد مسدود شود؟ مسئولین محترم قبل از اعطای مجوز، به عواقب این امر فکر نمی کنند؟ پاسخ این حق الناس را چه کسی خواهد داد؟ آیا اینگونه خودخواهی در روش های تبلیغی و فرهنگی موجب بدبینی و تبلیغ معکوس در اذهان جامعه نمی شود؟

حضرت امام صادق فرموده اند شیعیان ما اهل بیت، در شادی ما شاد و در عزای ما  غمگین هستند. باید پرسید که آیا الان زمان شادی اهل بیت است یا عزای ایشان؟ کدام روایت صحیح السندی در خصوص گرفتن دهه های مختلف عزاداری ما را مجاز به این امر می داند؟ در حالیکه نه شرع مقدس و نه سنت اهل بیت و حتی نه مراجع معظم تقلید بر لزوم پرداختن به اینگونه شعائر تاکید ندارند کدام بخش از جریان مذهبی و مکتبی در پی ترویج چنین سنت های شبهه ناک می باشد؟

آیا اولویت تبلیغ تشیع در این ایام تقویت عید بزرگ غدیر است که مورد تاکید جمیع بزرگان تشیع است یا اینکه ترویج رسوم یک دهه عزاداری در ایام شادی؟ ضمن احترام به تفکر عزیزانی که بدون شک خالصانه در پی تکریم شعائر مذهبی هستند عرض می شود حال که قرار است بجای اعمال خلاقیت و صرف تلاش برای ترویج تفکر و تشیع علوی در ایام شادی اهل بیت، برای حضرت مسلم یک دهه قبل از محرم عزاداری کنیم چرا فکر می کنیم اولویت دارد در مرکز شهر تجمع کنیم و راه خلق الله را مسدود و مردم را نسبت به کلیت شعائر دینی بدبین کنیم؟ می شود در همان حسینیه و مسجد خودمان مراسم را برگزار کنیم…

امام حسین فرمودند من برای امر به معروف و احیای دین جدم قیام کردم. ما هم اگر خود را دلسوز شریعت می دانیم، بیاییم برای احیای اسلام ناب، ضمن تلاش در شناخت دین و مذهب سعی خود ر در تفکیک خرافات ، زواید و زرق و برق هایی که اصل و کلیت دین را فدای فرعیات و حواشی می کند معطوف داریم. امید است با تمسک به سیره اهل بیت بتوانیم منش واقعی آن بزرگان را در زندگی شخصی و اجتماعی خود پیاده کنیم.  باشد که رستگار شویم…

ارادتمند – سردبیر پایگاه اخبار روزانه استان مرکزی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.