موتورسیکلت‌ها بیشترین آمار فوتی‌های تصادفات استان مرکزی را تشکیل می‌دهند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها بیشترین آمار فوتی‌های تصادفات درون‌شهری استان مرکزی را تشکیل می‌دهند گفت: آمار فوتی‌های حوادث رانندگی درون شهری استان مرکزی ۴۳ درصد کاهش‌ یافت.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، کم‌توجهی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بین رانندگان از جمله ناهنجارهایی است که به صورت روزمره در سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌های داخل شهر، جاده‌ها و آزادراه‌های بین شهری مشاهده می‌شود.

در تصادفات رانندگی عوامل متعددی دخیل هستند که به طور کلی می‌توان به سه عامل مهم یعنی عامل جاده‌ای، عامل خودرویی و عامل انسانی اشاره کرد که نتایج آماری نشان می‌دهد که هرقدر اعتماد اجتماعی در بین رانندگان بیشتر باشد احتمال ارتکاب تخلفات رانندگی کاهش می‌یابد و هرچه رانندگان احساس کنند در صورت تخلف با جرایم سنگین روبه‌رو می‌شوند احتمال ارتکاب تخلف بسیار کاهش می‌یابد.

بنابراین یکی از راه‌های مؤثر در کاهش حوادث رانندگی را می‌توان تقویت فرهنگ ترافیک در نظر گرفت چراکه با توجه به روند روزافزون تصادفات و ضرورت ارتقای فرهنگ ترافیک و پراکندگی اقدامات سازمان‌ها و اقدامات آموزشی تاکنون الگوی منسجمی برای هماهنگی این فعالیت‌ها ارائه نشده است.

این درحالی است که با توجه به افزایش بی رویه تعداد تصادفات جاده‌ای، جان شهروندان و سرمایه‌های ملی را در معرض خطر قرار داده و ایمنی عبور و مرور در راه‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند که به همین علت فرهنگ سازی در بخش ترافیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین استمرار روند مرگ و میر ناشی از این قبیل تصادفات می‌تواند به یکی از مشکلات و معضلات کشور تبدیل شده و به لحاظ ایراد خسارت‌های فراوان و جبران‌ناپذیر به منافع ملی و آثار و تبعات مادی و معنوی ناشی از این تعداد تلفات و ضایعات انسانی، در آینده به عنوان یکی از مسائل بحران‌آفرین مطرح خواهد شد.

براین اساس، باتوجه به اهمیت موضوع فرهنگسازی در بحث فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی با دعوت از مسئولان و کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی استان به بررسی این موضوع مهم در جامعه پرداخته است.

در این میزگرد تخصصی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی که با موضوع “فرهنگ ترافیک” برگزار شد، “سرهنگ ابوالفضل امیدی” رئیس پلیس راهور استان مرکزی، “سرهنگ ایرج کهریزی” رئیس پلیس راه استان مرکزی و “سروان علی قاسمی‌مقدم” از کارشناسان پلیس راهور استان مرکزی و “ستوان‌یکم مجید غلامی” کارشناس پلیس راه استان مرکزی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های “سرهنگ ابوالفضل امیدی” رئیس پلیس راهور استان مرکزی در میزگرد تخصصی “فرهنگ ترافیک” در زیر می‌آید:

تسنیم: اهمیت فرهنگ ترافیک در چیست و در این راستا چه برنامه‌هایی تبیین شده است؟

امیدی: رشد افزون خودرو و موتور سیکلت‌ها را در سطح کشور داریم به طوری که در سال گذشته با طرح خروج خودروهای فرسوده در حدود ۲۲هزار و ۵۲ دستگاه خودرو در استان و ۱۱ هزار و ۷۱۱ خودرو هم در شهرستان اراک خودروهای جدیدوارد شده‌اند، که این موضوع می‌طلبد که در کنار تکنولوژی و تعداد خودروها، آموزش رانندگی هم در نظر گرفته شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی تمام اقدامات لازم اعم از آموزش و کنترل ترافیک را انجام داده و رفتار رانندگان هم نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته و نیاز است که سایر دستگاه‌ها هم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند این در حالی است که حدود ۱۸هزار تا ۲۲ هزار سازمان در زمینه ترافیکی نقش دارند که همچنین در بحث آموزشی حدود ۴۸ دستگاه در سند ارتقای فرهنگ ترافیک نقش داشته و نقش هریک هم مشخص شده تا ناهنجاری‌ها و بی‌هنجاری‌ها کاهش پیدا کند.

تسنیم: چه اقداماتی از سوی پلیس راهور به منظور کاهش تلفات و تصادفات درون شهری پیش‌بینی و چه اقداماتی انجام شده است؟

امیدی:نخستین اقدامی که شکل گرفته شناسایی نقاط حادثه‌خیز و پیگیری به منظور برطرف کردن و آشکارسازی است این در حالی است که برخی نقاط به بودجه و زمان زیادی نیاز دارد که در حال حاضر به شکل آشکارسازی با نصب تابلو، چراغ و علائم مشخص شده تا راننده متوجه ایرادات آن منطقه شده و دقت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

آموزش همگانی از اولویت‌هایی است که بیشترین اهمیت را دارد، در این زمینه سال گذشته بیش از ۳۲ هزار و ۷۸۵ همیار پلیس در مدارس آموزش داده شده و همچنین دو هزار و۷۳۲ فرهنگی آموزش و پرورش هم آموزش لازم را فرا گرفته‌اند.

دو هزار و ۸۹۵ نفر از رانندگان حمل و نقل عمومی هم آموزش‌های لازم را دریافت کردند، در بحث اطلاع‌رسانی ۶۵۵ دقیقه از طریق سیما و ۵۳۲ دقیق هم از طریق صدا انجام شده و همچنین تعداد گزارشاتی که در بحث جراید و خبرگزاری‌ها منتشر شده ۱۱۶ مطلب بوده است.

اولویت پلیس برخورد با رانندگانی است که تخلفات حادثه‌ساز دارند که در اینجا بیشترین ملاک بر همین رانندگان و خودروها است.

تسنیم: استان مرکزی از نظر هوشمندسازی دوربین‌ها در چه وضعیتی قرار دارد؟

امیدی: هوشمندسازی از دیگر مباحثی است که بسیار پیگیر آن هستیم این در حالی است که هوشمند سازی در گذشته به شکل کامل در استان مرکزی و شهر اراک انجام نشده بود که با قولی که داده شده از خرداد ماه امسال، سرورهای لازم وارد راهنمایی رانندگی شده و تعداد ۱۰ دوربین سرعت در اراک نصب می‌شود.

ایمن سازی معابر از دیگر مشکلات است که با شهرداری هماهنگ شده تا اقدامات لازم و ایمن‌سازی انجام شود، مطابق آخرین جلسه شورای ترافیک برگزار شده، امسال ۱۱ پل در اراک نصب می‌شود.

تسنیم: آمار تصادفات رانندگی در استان مرکزی در سال گذشته و امسال چه میزان بوده است؟

امیدی: بیشترین فوتی‌ها امسال ۳۸ درصد از عابران پیاده، ۶۲ درصد هم موتورسیکلت هستند و در بحث خودرو در داخل شهر در استان مشکلی وجود ندارد.

امسال در دو ماهه ابتدایی سال جدید ۴۳ درصد کاهش فوتی و ۱۱درصد کاهش مجروحان را داشته‌ایم، در سال گذشته چهاردرصد کاهش تصادفات را شاهد بوده‌ایم.

همچنین در سال گذشته حدود ۱۳۳ هزار و ۳۸۱ جلد گواهی‌نامه صادر شده است.

تسنیم: چه کمبودهایی در راهنمایی ورانندگی وجود دارد که سبب تشدید سوانح می‌شود؟

امیدی: پلیس تمام اقدامات لازم و یا حتی بیش از کاری که باید انجام بدهد را انجام داده و تنها مشارکت مردم باقی‌ می‌ماند و تا زمانی که مردم مشارکت نکنند مشکلات برطرف نمی‌شود و متاسفانه هنوز این فرهنگ رواج پیدا نکرده و نخستین درخواست من هم این است که مردم باید رعایت قوانین را از راننده مطالبه کنند و همچنین سرنشینان هم باید موارد لازم را رعایت کنند.

دومین موضوع مربوط به هوشمند سازی است که الان دیگر به روش سنتی نمی‌توان ترافیک را کنترل کرد و باید فضای هوشمند ایجاد شود، دوربین در استان یک نیاز نبوده و بلکه یک ضرورت است دراستان ۴۸ دوربین وجود دارد که کافی نبوده و اگر نسبت به هوشمندسازی اقدام شود می‌توانیم درصد بالایی کاهش تلفات و تصادفات را داشته باشیم.

کمبود پارکینگ هم یکی از کمبودهایی است که نیاز است مسئولان شهری نسبت به ایجاد پارکینگ اقدامات لازم را انجام دهند.

زیرساخت‌های هسته مرکزی شهر ما هنوز مانند سال‌های گذشته است که مردم با درشکه تردد داشتند در این راستا یک تعامل و همکاری بسیار خوب بین پلیس و شهرداری ایجاد شده و به محض ایجاد هرگونه مشکل بنابر ضرورت اقدامات لازم شکل می‌گیرد.

تسنیم: وضعیت امنیت و استاندارد مسیر شهری و درون شهری استان چگونه است؟

امیدی: متاسفانه در سطح کشور مدیریت شهری یکسان وجود ندارد و ارگان‌ها به شکل ناهماهنگ برای پروژه‌های خود در خیابان‌ها حفاری می‌کنند، که نتیجه آن ایجاد چاله‌های پی در پی است، که در صورت مشاهده گزارشات لازم ارائه می‌شود و اگر تصادفی در آن منطقه رخ دهد به مقام قضایی معرفی می‌شوند.

تسنیم: تخلفات بیشتر در چه وسایل نقلیه‌ای بوده و جرایم در هر کدام چه میزانی است؟

امیدی: طرح برخورد به صورت مقطعی وجود دارد اما در برخی مواقع این طرح تشدید می‌شود.

در سال گذشته ۱۵هزار و ۲۱۲ خودروی سنگین به سبب ورود به محدوده شهری و از بین بردن زیرساخت‌ها اعمال قانون شده‌اند.

همچنین در سال گذشته حدود ۸ هزار و ۹۰۵ دستگاه موتور سیکلت توقیف شده که بیشترهم به سبب نداشتن کلاه ایمنی و حرکات مارپیچ بوده که در این راستا نیاز است بحث فرهنگ سازی در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

تسنیم: بخشی از فرهنگ سازی ترافیک به آموزش آموزشگاه‌های رانندگی باز می‌گردد، نظر شما در این زمینه چیست؟ و همچنین مسیر دریافت کارت مربی آموزش رانندگی چگونه است؟

امیدی: مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین عامل برای هر فرد در هر زمینه‌ای بویژه بحث مورد نظر و فرهنگ ترافیک محسوب می‌شود، وظیفه شما رسانه‌ها این است که شفاف‌سازی لازم را انجام دهید که مردم متوجه شوند اگر اعمال قانونی انجام می‌شود تنها بخاطر خود مردم بوده و مردم متوجه نظارت‌ها بوده و از آن در راستای امنیت جان خود استقبال کنند.

تنها بحث داشتن گواهی‌نامه پایه دو برای آنها کافی نیست و افرادی که قصد دریافت کارت مربی‌گری در آموزشگاه‌ها را دارند بعد از تایید داشتن شرایط لازم، باید در راهنمایی رانندگی آموزش دیده و آزمون مجزا را پشت سر بگذرانند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.