قصه درخت کشی در اراک ادامه دارد

باز هم سکوت و تاریکی شبانه به کمک قطع درختان اراک آمد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، مدتی است که درختان اراک بازهم و اینبار به بهانه اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح به صورت شبانه قطع می‌شوند.

حدود ۱۴ روز قبل با اطلاع یکی از شهروندان و پیگیری شبکه محیط زیست استان مشخص شد درختان انتهای خیابان هپکو اراک به صورت شبانه قطع شده‌اند.

با پیگیری‌های انجام شده و اذعان شهردار اراک به این موضوع قول توقف قطع درختان تا فصل زمستان و جابجایی به جای قطع داده شد.

حال با گذشت حدود ۱۴ روز باز هم به صورت شبانه نسبت به قطع درختان به صورت شبانه اقدام شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی در اینباره گفت: با بررسی اجمالی از محل قطع درختان می‌توان متوجه شد که درختان جابجا نشده بلکه قطع شده‌اند.

سیاوش آقاخانی بیان کرد: جهت جابجایی درختان باید اصولی از جمله حفر چاله به عمق ۷۵ سانتی متر تا یک متر انجام، حاشیه مشخص و آبیاری انجام شود که شواهد کاملا گویای عدم اجرای این اقدامات بوده و مشخص است که جابجایی درخت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در فرایند توسعه عمرانی کالبد شهر در مواقعی نیاز به برداشتن درختان هست، افزود: هیچ فردی با فرایند توسعه مخالفتی ندارد و مخالفت فعالان زیست محیطی و مردم با نحوه اقدامات در این زمینه است که براساس آن قطع درخت جایگزین جابجایی این موجود زنده می‌شود.

این دکترای محیط زیست عنوان کرد: درخت جزو اموال شهرداری نبوده جزو بیت‌المال محسوب می‌شود و نابود کردن درخت به معنای تجاوز به بیت‌المال است.

آقاخانی تاکید کرد: جهت رشد یک درخت آبیاری، هرس و حراست با صرف هزینه انجام می‌شود و بعد به راحتی در معرض نابودی قرار می‌گیرد و در جبران این قضیه گفته می‌شود که نهال کاری انجام می‌شود در صورتی که نهال‌های جدید هرگز کارایی درختان چندین ساله را ندارند.

وی ضمن انتقاد از امانت‌داری شهرداری اراک در خصوص درختان این شهر تاکید کرد: شبکه محیط زیست استان مرکزی به عنوان بخشی از شهروندان و در راستای حق مطالبه‌گری یک هفته منتظر پاسخ و برخورد مناسب شورای شهر اراک به عنوان نمایندگان محلی مردم می‌مانند و بعد از این مدت در صورت عدم برخورد مناسب از طریق مراجع قضایی اقامه دعوا می‌شود.

به گزارش ایسنا، رییس شبکه محیط زیست استان مرکزی نیز، با بیان اینکه به همراه اعضای شبکه شب گذشته در انتهای خیابان هپکو حضور یافتیم، بیان کرد: با اطلاع یک شهروند در زمان پخش مصاحبه تلویزیونی رییس جمهور از قطع درختان انتهای خیابان هپکو مطلع شدیم. با ورودمان به انتهای خیابان هپکو متوجه تعداد قابل توجهی کامیون و لودر شدیم.

حمید اخوان ادامه داد: کامیون‌ها و لودرها در این محل قرار گرفته بودند و آثار قطع درختان نیز کاملا مشخص بود. حدود ساعت ۲۴ کامیون‌ها و لودرها متفرق شدند و آخرین محل قرارگیری درختان علامت‌گذاری و عکسبرداری شد.

وی ادامه داد: در بازدید امروز صبح از محل علامت‌گذاری حدود ۳۰۰ متر از درختان قطع شده بودند که نشان از فعالیت شبانه برای قطع درختان داشت.

رییس شبکه محیط زیست استان مرکزی با طرح این سوال که شهرداری اراک چرا در اقدامات و انجام پروژه‌ها و فعالیت عمرانی شفاف‌سازی ندارد، بیان کرد: هر پروژه شهری که انجام می‌شود باید به صورت شفاف و با نصب تابلویی که مشخصات پروژه، زمان شروع و اتمام و دیگر ملزومات در آن درج شده، جهت آگاهی شهروندان در محل نصب شود که متاسفانه این موضوع در خصوص پروژه انتهای خیابان هپکو رعایت نشده است.

اخوان عنوان کرد: در صورتی که اقدامات قانونی است چرا به صورت شبانه درختان قطع می‌شوند و اقدامات همراه با تکذیب است چرا این موارد به صورت مشخص برای شهروندان توضیح داده نمی‌شود؟

وی با تاکید بر این نکته که شواهد نشان از پنهان کاری شهرداری دارد افزود: شهردار اراک در مرحله قبل قطع درختان این محدوده که حدود ۱۴ روز قبل اتفاق افتاد از توقف قطع درختان و ادامه کار در زمستان جهت جابجایی درخت خبر داد که این گفته با اقدامات شب گذشته تناقض دارد.

رییس شبکه محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر پیگیری قانونی این امور از طریق این شبکه بیان کرد: شهرداری باید به شهروندان پاسخ مناسب و توضیح شفاف دهد و این امر حق شهروندان است. ما به عنوان یک شهروند این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، نماینده شورای شهر در کمیسیون قطع اشجار شهرداری اراک با این توضیح که اطلاعی در خصوص قطع درختان انتهای خیابان در هر دو مرحله به وی داده نشده است، گفت: شورای شهر عنوان می‌کند که نمایندگی شورا در کمیسیون قطع اشجار به شخص دیگری از اعضای شورا واگذار شده که این موضوع غیر قانونی است.

منوچهر کاظمی ادامه داد: انتخاب نماینده شورای شهر در کمیسیون‌ها باید در صحن رسمی شورا و با انجام فرایند رای‌گیری صورت گیرد که طبق این فرایند من با کسب ۹ رای به عنوان نماینده شورا در کمیسیون قطع اشجار انتخاب شدم.

وی افزود: این در حالی است که بدون اطلاع‌رسانی شورای شهر به نماینده در کمیسیون قطع اشجار و بدون انجام فرایند رای گیری در صحن رسمی شورا، شورای شهر اقدام به معرفی شخص دیگری به عنوان نماینده شورا در کمیسیون قطع اشجار کرده است.

کاظمی ادامه داد: در صورت نیاز به انتخاب جایگزین برای نماینده کمیسیون باید موضوع به صورت طرح دوفوریتی در صحن رسمی مطرح و رای گیری انجام شود.

عضو شورای شهر اراک با تاکید بر غیر قانونی بودن این اقدام شورای شهر اراک بیان کرد: این موضوع به فرمانداری، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و بازرسی استان ارجاع داده شده و از لحاظ قانونی پیگیری می‌شود.

کاظمی عنوان کرد: صرفنظر از لزوم یا عدم لزوم قطع درختان این منطقه فرایند انجام شده جهت تصمیم‌گیری در خصوص قطع اشجار غیر قانونی است.

وی با طرح این سوال از شهردار که چرا درختان در فصل مناسب جابجا نشده‌اند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی جهت اجرای این پروژه از سال گذشته صورت گرفته و شهرداری می‌توانست با جابجایی درختان در فصل زمستان از نابودی این درختان جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، محمد شریفی عضو شورای شهر اراک که به عنوان نماینده جایگزین شورای شهر از طرف شورا معرفی شده نیز، از قطع درختان این محدوده به عنوان نماینده شورا در کمیسیون قطع اشجار اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش ایسنا، شکی نیست که قطع درختان باید در کمیسیون قطع اشجار که نماینده شورای شهر نیز، از اعضای این کمیسیون است مطرح و بررسی شود، این در صورتی است که نماینده شورا در کمیسیون قطع اشجار از این موضوع اطلاع ندارد.

از طرفی در خصوص نماینده شورا در کمیسیون قطع اشجار شهرداری و انتخاب جایگزین که در اسفندماه انجام شده ابهاماتی وجود دارد.

در رابطه با پروژه تقاطع غیر همسطح میدان ورزش که قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه تعیین شده یک نکته قابل توجه است، در خصوص این پروژه حدود یک سال قبل تصمیم‌گیری شده و با پیش‌بینی مانع بودن درختان در اجرای پروژه باید درختان در فصل سرما جابجا می‌شدند نه اینکه در اقدامی شتابزده نسبت به قطع درختان اقدام شود.

شورای شهر و شهرداری به عنوان نمایندگان محلی مردم که مسئولیت امور شهری و حفاظت از دارایی مردم که با عملکرد مناسب محقق می‌شود، را پذیرفته‌اند در خصوص حفاظت از جان درختان اراک که ریه‌های تنفسی این شهر آلوده محسوب می‌شوند، عملکرد مطلوبی نداشته‌اند و متاسفانه تنها انتخاب پیمانکار و واگذاری پروژه بدون در نظر گرفتن و تعریف پیوست‌های زیست محیطی مد نظر مسئولین شهری قرار می‌گیرد.

در صورتی که با اجرای هر یک از پروژه‌های شهری حجم قابل توجهی از درختان قطع شود قطعا در آینده‌ای نزدیک اراک با همت مسئولین شهری به بیابان تبدیل می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.