تحمیل هزینه های متعدد به اهالی فرهنگ و هنر در استان نتیجه…

مرکزی دیلی : براستی این مشکلات ریز و درشتی که در حوزه فرهنگ و هنر چه به لحاظ سیاست های کلان و چه به لحاظ سلایق مدیریتی گوناگون اعمال می شود نهایتا چه چیزی را قربانی می کند؟ جنگ نرم یعنی اینکه آنها برای مردم ما شبکه های ماهواره ای با محصولات فرهنگی رایگان تولید کنند و اینجا یک فعالیت فرهنگی به بهانه نبود بودجه تعطیل شود. باورد بفرمایید با مبلغ کمی میتوان یک دیش و رسیور ماهواره گرفت و دائم از تولیدات متعدد فرهنگی غرب استفاده کرد که فارغ از اثر مخرب آن بر ذهن و روح آحاد جامعه هیچ هزینه جانبی برای خانواده ندارد. از اینهمه مسئولین مرتبط و نا مرتبطی که سخنرانی های آنچنانی فرهنگی دارند و تئوری های اینچنینی ، بسیار بعید است که استان فرهنگ پرور آفتاب دچار اینگونه مشکلات باشد. مشکلاتی که بررسی و حتی نام بردن از آنها در این مقال نمی گنجد. این نمونه ای از مشکلات فرهنگی استان است که از مسئولین فرهنگ دوست و همچنین اهالی صبور فرهنگ و هنر استان توقع می رود چاره ای برای آن بیندیشند…

اراکی‌های راست پنج‌گاهی می‌خواستند به یاد پنجاه و هشتمین زادروز استاد فقید پرویز مشکاتیان مستانه‌ای سر دهند و به یاد تولد این هنرمند گرانسنگ عرصه موسیقی ایران‌زمین دمی مردم علاقه مند به موسیقی را دور هم گردآورند و به آرامش بنشینند اما با وجود تلاش‌های پی در پی رضا ربیعی، رییس انجمن موسیقی استان برای برگزاری یک اجرای خوب، اینبار اداره اماکن به منظور ایجاد تامین امنیت سالن جمع و جور فرهنگسرای آیینه اراک تقاضای دو میلیون تومان جهت صدور مجوز کنسرت مستانه می‌کنند و هنرمندان گروه را بعد از ماه‌ها تمرین بر سر دو راهی اجرای کنسرت قرار می‌دهند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، به گفته سرپرست گروه، با پیگیری‌های مجدد سرپرست گروه و اداره فرهنگ و ارشاد و چانه‌زدن‌های بسیار، مبلغ دو میلیون تومانی را به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسانند و با نهایت دلخوری کنسرت را برگزار می کنند.

وحید گلستانی به خبرنگار ایسنا گفت: من در سال های ۸۲، ۸۴ و ۸۶ در اراک کنسرت موسیقی برگزار کرده‌ام، اما تابحال برای تأمین امنیت از من وجهی درخواست نشد؛ تأمین امنیت از وظایف اصلی اداره اماکن است.

وی با بیان اینکه یک روز قبل از اجرای کنسرت توسط رییس انجمن موسیقی استان متوجه این قضیه شدم که می‌بایست بابت اجرای کنسرت پول بپردازم، اظهار کرد: رییس انجمن موسیقی استان با من تماس گرفت و گفت که برای یک سری مراحل قانونی می‌بایست به اداره اماکن مراجعه کنم و آنها مرا به بنیاد تعاون ناجا معرفی کرده و در ابتدا به من گفتند باید مبلغ دو میلیون تومان برای برگزاری این کنسرت بپردازم.

گلستانی افزود: گفتم مگر چقدر بابت اجرای این کنسرت نصیب من و گروه می‌شود که مبلغی هم به شما بپردازم؛ و با هزار جور چانه‌زنی مبلغ دو میلیون تومانی را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رساندیم که گفتند در صورت عدم پرداخت این وجه کنسرت کنسل خواهد شد و اجازه برگزاری کنسرت داده نخواهد شد.

وی عنوان کرد: در زمینه گرفتن وجه در قبال تأمین امنیت کنسرت هیچ تبصره قانونی که گروه را ملزم به پرداخت چنین وجهی کند به ما ارائه ندادند.

گلستانی گفت: تنها تبصره‌ای که به ما نشان دادند این بود که در قانون آمده که مجریان و برگزارکنندگان کنسرت باید با نیروی انتظامی و اداره اماکن همکاری کنند، و در نهایت، این همکاری منجر به پرداخت مبلغی از طرف گروه مستانه شد.

سرپرست گروه مستانه ادامه داد: در نهایت به مسوول بازرسی و امور شکایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مراجعه کردیم و با هماهنگی‌های این مسوول با اماکن استان، این مبلغ به ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

این هنرمند موسیقی تاکید کرد: البته رییس اداره اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان قلبا دوست نداشت پولی بابت اجرای این کنسرت از گروه گرفته شود و به نظر من اگر دست خود ایشان هم بود حتی یک ریال هم از ما گرفته نمی‌شد.

وی یادآور شد: با این وضعیت اجرا و استقبال کم مردم از گروه‌های محلی که هنوز به نام و نشان و شهرت آنچنانی دست نیافته‌اند پرداخت این مبلغ بسیار زیاد است.

گلستانی گفت: من از این بابت متاسفم که برای برگزاری یک کار فرهنگی و ارائه هنر موسیقی جهت زنده نگه داشتن یاد استاد پرویز مشکاتیان اینگونه با یک گروه موسیقی برخورد شد.

نوازنده گروه مستانه تاکید کرد: ما هنرمندان موسیقی از این رفتارها دلسرد نمی شویم تا هنر موسیقی را در شهر خودمان اعتلا بخشیم.

وی با بیان اینکه ما در این شهر زندگی کرده ایم و خاک این شهر را خورده ایم و دوست داریم در این شهر فعالیت فرهنگی هنری انجام دهیم، افزود: به شخصه اگر سرمایه گذاری و هزینه ای برای برگزاری این کنسرت انجام نداده بودم، با وجود اینکه چهار ماه برای برگزاری این کنسرت زحمت کشیده بودیم، از روی اعتراض حاضر نبودم این مبلغ را بپردازم و کنسرت را کنسل می‌کردم

سرپرست راست پنجگاه گروه مستانه خاطرنشان کرد: قرار بر این است شکایت و اعتراض اعضای گروه توسط رییس انجمن موسیقی استان به دست سازمان بازرسی ناجا نیز برسد.

وحید گلستانی از سال ۷۶ نوازندگی سه تار را به صورت خودآموز آغاز کرده است در سال ۸۸ در مرکز موسیقی حوزه هنری استان مدت کوتاهی را به فراگیری سه تار نزد هنرمند جوان نیما حسین زاده پرداخت و در سال ۸۲ به نوازندگی تار روی آورده و به صورت خودآموز به فراگیری این ساز پرداخته تا سال ۸۴ به محضر استاد کیوان ساکت راه یافته است.

وی همچنین در سال های ۸۲، ۸۴، ۸۶ به همراه گروه دلشدگان و ققنوس اجرای کنسرت داشته است.

هنرمندان جوان اراکی بدون برخورداری از حمایت‌های مالی و تنها از طریق صرف هزینه‌های بسیار به اجرای برنامه و تولید آثار هنری می پردازند و پرداخت چنین هزینه‌هایی برای آنها باری است بردوش و سنگی در مسیر.

این خبرگزاری آماده دریافت پاسخ از سوی دستگاه‌های مرتبط در این زمینه است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.