حیات دوباره هفت رشته فراموش شده صنایع دستی در استان مرکزی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: هفت رشته صنایع دستی فراموش شده این استان در دولت یازدهم احیاء شده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، قاسم کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این رشته ها شامل گره چینی، جاجیم بافی، قدک بافی، نقاشی پشت شیشه، گلیم گل برجسته، سوزن دوزی و قفل سازی است که سال ها مهجور مانده بود و از طریق دوره های آموزشی و تربیت هنرجو حیات دوباره آن ها با هدف اشتغالزایی و تولید انجام شد.
وی اظهار کرد: احیای دو رشته صنایع دستی استان شامل رودوزی سنتی و قفل سازی هردو در شهرستان تفرش به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به تازگی انجام شده است.
وی گفت: راهبردهای احیای رشته ابزار و ادوات ساخت قنداق اسلحه در این استان امسال در برنامه است و این مهم زیر نظر تنها هنرمند دریافت کننده نشان ملی انجام می شود.
وی افزود: ماندگاری هنرمندان در رشته های فراموش شده وابسته به استاد کار است تا با استفاده از مهارت کاربری صنایع دستی را با نیازهای امروز تغییر کاربری دهد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: رشته های احیاء شده صنایع دستی متقاضی عمومی ندارند و به همین منظور تغییر کاربری و روش های تلفیقی در طراحی و ساخت با توجه به ذائقه خریدران و سلایق روز در این هنرصنعت ها در دستور کار قرار گرفته است.
کاظمی گفت: صنایع دستی از قرن ۱۹ به علت نداشتن توان رقابت با صنایع ماشینی، واردات و کم توجهی متولیان امر در معرض فراموشی قرار گرفتند و برخی منسوخ شدند.
وی افزود: برای حیات دوباره و رواج هر رشته صنایع دستی درحال نابودی ، حداقل ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است تا از منسوخ شدن صنایعی که معرف بخشی از فرهنگ بومی و هویت منطقه است، جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: در رشته قدک بافی با همکاری بخش خصوصی ،یک کارگاه بافت در نیمور محلات راه اندازی شده تا از این صنعت دستی با تغییر کاربری بهره گیری شود.
وی گفت: احیای صنایع دستی در یک برنامه مدون شامل تحقیق و پژوهش، شناسایی رشته ها و برگزاری دوره های آموزشی انجام می شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: احیای هنرهای سنتی فراموش شده موجب جذب گردشگر به مناطق مختلف گردشگری و روستایی می شود.
کاظمی افزود: صنایع دستی باید در عمق و بطن زندگی مردم باشد و شیوه تولید و عرضه آن نباید تنها جنبه تزئینی داشته باشد بلکه باید با پاسخگوی نیازهای زندگی و عجین با خواسته های ملموس مردم شود.
وی عنوان کرد: برای رشد و تقویت صنایع دستی ، پرداختن به پژوهش در رشته های مختلف، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های تخصصی ، هویت بخشی به هنرمندان این عرصه، آموزش و تقویت نیروی انسانی متخصص، ارائه محصولات صنایع دستی با حفظ اصالت و کیفیت مطلوب و راه اندازی کارگاه های سنتی نفش کلیدی دارند.
وی، دستبافت های سنتی، طراحی و رنگرزی سنتی، گیوه بافی، هنرهای فلزی، کنده کاری روی چوب، کتابت و نگارگری، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ملیله سازی و پیکر تراشی چوب را از جمله رشته های رایج استان مرکزی عنوان کرد.
کاظمی ادامه داد: شیشه گری سنتی، نمد مالی، سفال زرین فام، کرباس بافی واشقان، ندافی محلات، جل و خورجین بافی از جمله رشته های هنری منسوخ شده این استان است که نیازمند احیاء است.
وی گفت: سایر رشته های صنایع دستی نیز در صورت بی توجهی و آسیب شناسی نشدن به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن بازار مناسب در معرض فراموشی قرار می گیرندو نیاز است راهبرد هدفمند حمایتی برای آن ها منطبق بر شرایط استانی ترسیم و اجرا شود.
۳۷۵ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ رشته در استان مرکزی فعال است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.