زمانی قمی: پشت میزنشین‌ها از فرصت برجام به نفع مردم استفاده کنند

استاندار استان مرکزی به لزوم بهره‌گیری از فرصت‌های برجام جهت حل مشکلات جامعه تاکید کرد و پیگیری رفع مشکلات صنایع را ضروری دانست.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- محمود زمانی قمی در جلسه شورای اداری استان مرکزی با بیان اینکه یک سری سرمایه‌گذاری‌های جدید با توجه به فضای به وجود آمده در کشور آغاز شده و با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از این فرصت، گفت: کشور هزینه‌های بسیار زیادی جهت انجام مذاکرات متقبل شد تا بتوانیم به توافقی جامع دست یابیم و عین عقل و منطق است که از مزایا و فرصت‌های پیش‌رو در برجام استفاده کنیم و در عین حال مراقب حیله‌های طرف مقابل نیز باشیم، این دو هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.

وی ادامه داد: ما پشت میزنشین‌ها باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. وظیفه استاندار پیگیری و رصد حیله‌ها نیست بلکه وظیفه اصلی استاندار استفاده از ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات مردم و جامعه است.

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته با اجرای طرح عارضه‌یابی در استان میزان مشکلات صنایع مورد بررسی و بازشناسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح اطلاع دقیق از وضعیت صنایع تعطیل، نیمه‌فعال و فعال و دلایل تعطیلی و نیمه‌فعال بودن صنایع حاصل شده است.

وی تاکید کرد: واحدهایی که تا سال ۹۲ تعطیل شده‌اند و واحدهایی که از سال ۹۲ تا به امروز تعطیل، راه‌اندازی و تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند باید مشخص شوند. همچنین باید تعداد واحدهای تولیدی تعطیل شده‌ای که امکان راه‌اندازی و احیا به دلایل مختلف از جمله نبود بازار فروش ندارند نیز معلوم شود.

استاندار استان مرکزی عنوان کرد: صادرات ما وابسته به صنایع بزرگ است و به همین دلیل رفع مشکلات این صنایع در دستور کار قرار گرفت، از طرفی تصمیماتی نیز جهت رفع مشکلات صنایع کوچک و متوسط که خوشه‌های صنایع بزرگ محسوب می‌شوند اتخاذ شده است.

زمانی قمی با دعوت از تمامی اندیشمندان، صاحبنظران و کارشناسان جهت همفکری و ارائه راهکار جهت حل مشکلات موجود تاکید کرد: برای هیچ کدام از صنایع نمی‌توان نسخه واحدی در نظر گرفت. رفع مشکلات صنایع مسئله ساده‌ای نیست که در زمان کوتاهی انتظار حل تمامی مشکلات را داشته باشیم.

وی افزود: برای صنایع کوچک و متوسط ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به استان مرکزی نیز، بخشی اختصاص پیدا کرده است.

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه تا کنون برای ۱۰۶ واحد صنعتی کوچک و متوسط تشکیل پرونده داده شده است، ادامه داد: بر این اساس حدود ۲۰ روز است که اداره کل صنعت، معدن و تجارت و کارشناس استانداری ثبت نام‌ها جهت دریافت تسهیلات را به صورت هفتگی بررسی و پایان هفته در کارگروه تسهیل استان نهایی می‌کنند و واحد مورد نظر را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌کنند.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: قرار است، به اندازه ۱۶ هزار میلیارد تومان از مشکلات صنایع کوچک و بزرگ کشور حل و به این اندازه واحدهای صنعتی در ایران احیا شود نه به اندازه خیال آنهایی که فکر می‌کنند مشکلات کشور از ابتدای تاریخ ایران تا به حال باید در این دو سال حل شود.

زمانی قمی افزود: برای صنایع بزرگ هم اقداماتی در حد امکانات استان انجام شده که گرفتن ۱۰ میلیارد تومان در اسفندماه سال گذشته از مطالبات دولت برای واگن پارس و گرفتن وام بدون بهره برای کمباین‌سازی که تعطیل شده بود از جمله این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: شرکت لوله و پروفیل صفا ساوه تا آبانماه سال گذشته با ظرفیت کمتر از ۱۰ درصد کار می‌کرد که با اقدامات انجام شده در حال حاضر دو کارخانه این مجموعه صنعتی با ظرفیت ۶۰ و ۷۵ درصد مشغول به کار است.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: جهت حل مشکلات صنایع بزرگ از کارگروه اصلی در تهران نیز تقاضای تشکیل جلسه کرده‌ایم که این جلسه به زودی تشکیل و مسائل و مشکلات صنایع بزرگ استان در این کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان مرکزی نیز دعوت می‌کنم که در این جلسه حضور یابند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکلات کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است و در راستای حل این مشکلات حرکت می‌کنیم. برای این مهم فرمان بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده کشور یعنی مقام معظم رهبری را داریم.

زمانی قمی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان گفت: در مدت هشت ماه حدود هزار ساعت مذاکره بین ایران و شرکت بلژیکی جهت راه‌اندازی نیروگاه تولید برق صورت گرفت که بر این اساس چهار نیروگاه در کشور توسط این شرکت احداث می‌شود و بزرگ‌ترین نیروگاه مربوط به استان مرکزی است که در شهرستان ساوه احداث می‌شود.

وی ادامه داد: این نیروگاه هزار و ۲۰۰ مگابایتی سیکل ترکیبی با راندمان بالا با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار احداث خواهد شد.

استاندار استان مرکزی افزود: پالایشگاه پلاسمای خون که در ایران و خاورمیانه وجود ندارد توسط شرکت کره‌ای با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در زرندیه احداث خواهد شد.

زمانی عنوان کرد: همچنین ما توانستیم موافقت انتقال ۱۰۰ میلیون یورو از خارج از کشور برای شرکت هپکو را به دست آوریم. روند این انتقال در مرحله اعطای اختیار بانک مرکزی به بانک ملی جهت انتقال مبلغ مذکور است و در صورت تحقق این امر مشکلات یکی از صنایع بزرگ استان رفع می‌شود.

وی بیان کرد: در دلیجان نیز کلنگ احداث کارخانه ذوب سیلیس با مشارکت آلمانی‌ها به میزان ۳۵ میلیون یورو زمین زده شده است.

استاندار استان مرکزی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ۲۴۲ میلیون دلاری جهت تولید ۳۰۰ مگاوات برق جهت توسعه نیروگاه رودشور ابلاغ و سرمایه‌گذاری جهت تولید هزار مگاوات دیگر با مشارکت آلمانی‌ها در این نیروگاه نهایی شده است که با مساعدت دولت از طریق وام عرضی صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری خارجی شاهد توسعه این نیروگاه خواهیم بود.

وی بیان کرد: دولت جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری بر اساس شعار سال، تمامی امکانات را در سطوح ملی و سطوح استانی به کار گرفت، اما تحقق اقتصاد مقاومتی تنها معطوف به دولت نیست و سیستم قضا و مجلس و تمامی ارکان کشور باید برای این امر تلاش کنند.

استاندار استان مرکزی افزود: در اولین روزهای شروع کار اداری استان در سال جاری ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل و ۱۲ جلسه تاکنون تشکیل شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.