تنفس “لکانی ها” با طعم سرب و روی/ اینجا برای نفس کشیدن هوا کم است!

کارخانه سرب و روی لکان  در ۱۵۰۰ متری روستایی به همین نام واقع شده و باطله‌های حاصل از تولید خود را به سدی از باطله‌ها که در نزدیکی خود احداث کرده منتقل می‌کند که اتفاقا به روستای لکان نیز نزدیک است و علاوه بر آلودگی حاصل از فعالیت خود کارخانه، ذرات سرب و روی موجود در سد باطله‌ها بواسطه باد به اطراف از جمله روستای لکان منتقل ‌می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، روستای لکان سالهاست که با این مشکل دست به گریبان است.

سال ۱۳۹۳ بررسی و ارزیابی در این رابطه صورت گرفت و بنا بر این بررسی‌ها مصوب شد که کارخانه مذکور از پلیمرهای جدید یا مالچ سبز در سد باطله‌ها استفاده کند تا زمینه کاهش آلودگی فراهم شود.

همچنین ارائه برنامه مدیریت زیست‌محیطی و ساماندهی وضعیت کارخانه و مدیریت زباله‌ها و ضایعات از دیگر مصوبات در این سال بود.

متاسفانه هیچ یک از این مصوبه‌ها اجرا نشد و اهالی روستای لکان همچنان با آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت این کارخانه مواجه هستند.

تعدادی از افراد این روستا به بیماری سل مبتلا شده‌اند و گفته می‌شود که این بیماری بی‌ارتباط با گرد و غبار سرب و روی نباشد.

جمعیت ۸۷۰ نفری این روستا در معرض خطر آلودگی‌های زیست‌محیطی قرار دارند و مصوبه‌ها بدون ضمانت اجرایی تنها تصویب می‌شوند در صورتی که پیگیری مصوبه‌ها و الزام کارخانه مذکور جهت رفع آلایندگی می‌توانست این مشکل را حل کند، اما متاسفانه مانند اغلب موارد شاهد عقب‌نشینی به نفع صنایع آلاینده هستیم نه به نفع مردم.

به گزارش ایسنا، تقی قاسمی از فعالان فرهنگی استان که در روستای لکان حضور داشته و از سد باطله بازدید کرده است، گفت: ذرات سرب و روی بواسطه وزش باد کاملا در هوا معلق شده و به روستای لکان منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: اهالی روستای لکان نسبت به هوای نامناسب روستا بسیار معترض هستند و در صورت ساعتی حضور در روستا و تنفس در آن بویژه در زمان وزش باد آلودگی هوا کاملا مشهود است.

به گزارش ایسنا، دهیار روستای لکان نیز در این رابطه گفت: این موضوع سال‌هاست مورد پیگیری قرار گرفته اما متاسفانه اقدام مطلوبی که به رفع مشکل کمک کند صورت نگرفته است.

محسن حمزه‌لو بیان کرد: با وجود اینکه در سال ۹۳ مقرر شد حداکثر در مدت دو ماه کارخانه سرب و روی تعهدات خود را عملی کرده و مصوبات را اجرا کند، اما هیچگونه اقدامی در این رابطه انجام نشد.

وی افزود: این کارخانه مازاد سرب و روی را در سد باطله‌ها رها می‌کند و ذرات سرب و روی بواسطه باد به روستا انتقال می‌یابد. علاوه بر آلودگی هوا ذرات سرب و روی بر سلامت آب و گیاهان روستا نیز تاثیر گذاشته است.

دهیار روستای لکان ادامه داد: در این روستا ۱۵ نفر به بیماری سل مبتلا شده‌اند و به نظر می‌آید دلیل این بیماری آلودگی هوای ناشی از فعالیت این کارخانه باشد.

به گزارش ایسنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: در روزهای اخیر تیمی کارشناسی به این منطقه اعزام شد و مسائل و مشکلات زیست‌محیطی آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی بیان کرد: منابع آب روستای لکان بررسی شد و در زمان بررسی انجام شده در خصوص آب مشکل آلودگی ناشی از فعالیت معدن در آن مشاهده نشد، اما این بررسی مربوط به لحظه بررسی منابع آبی است و این نتیجه را نمی‌توان به دیگر ساعات و اوقات تعمیم داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در رابطه با آلودگی هوای ناشی از فعالیت این کارخانه و تاثیر آن بر سلامت اهالی روستای لکان عنوان کرد: محیط بسیار گسترده است و متاسفانه به دلیل کمبود آب امکان تثبیت هوای این روستا با گیاه وجود ندارد.

ابراهیمی ادامه داد: اینکه روستای لکان تا چه میزان در معرض گرد و غبار ناشی از سد باطله قرار دارد، نیاز به بررسی جهت باد و فاصله روستا از سد باطله دارد که در این رابطه مطالعه جامعی صورت نگرفته است.

وی افزود: ارزیابی تمامی موارد مذکور در دستور کار قرار دارد و یک تیم مسئول بررسی و تحقیق و جمع‌آوری مستندات در این خصوص هستند که پیش‌بینی می‌شود این کار تحقیقاتی حداقل یک ماه به طول انجامد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: همچنین با استناد به ماده ۳۰ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا علیه این کارخانه طرح دعوا نیز شده است و موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل مصوبه‌های سال ۹۳ اجرا نشده است، بیان کرد: این کارخانه پیشنهادات دیگری را در خصوص کاهش آلودگی زیست‌محیطی مطرح کرده است که این پیشنهادات در کنار موضوع مصوبه‌های اجرا نشده در دست پیگیری است.

وی در رابطه با بروز بیماری سل در روستا و ادعای مطرح شده در رابطه با ارتباط این بیماری با آلودگی زیست‌محیطی ناشی از فعالیت این کارخانه خاطرنشان کرد: این موضوع جهت پیگیری و طرح شکایت از کارخانه در این بخش نیاز به دلایل قابل استناد دارد و برای این امر باید دانشگاه علوم پزشکی تحقیقات و بررسی لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، سد باطله از نوع بالارو و روش انباشت مواد به شکل خاکریز است و باطله کارخانه با لوله به این سد انتقال پیدا می‌کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.