مقدسی: حفظ محیط زیست نیازمند انجام سلسله اقدامات فرهنگی

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی فرهنگ‌سازی را راهکار موثری در بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور دانست.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، سید مهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – افزود: قبل از هر اقدامی در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و محیط زیست، نیازمند سلسله اقدامات فرهنگی و عزم ملی برای حفظ محیط زیست هستیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی آحاد جامعه را به ضرورت حفاظت از محیط زیست آگاه می‌کند، اظهار کرد: این آگاهی مشارکت جدی مردم را در تمامی بخش‌ها بویژه حفاظت از محیط زیست میسر کرده و عامل موثری در بهبود وضعیت محیط زیست خواهد بود.

مقدسی با تاکید بر اینکه در کنار انجام سلسله اقدامات فرهنگی، مسئولان ذیربط باید به رسالت خود در این حوزه به خوبی عمل کنند، اظهار کرد: طرح‌هایی که قبلا در استان مرکزی و بویژه اراک توسط ستاد رفع آلایندگی تصویب شده باید از مرحله شعار به عمل درآید و اعتبارات مورد نیاز جهت اجرایی شدن آنها اختصاص پیدا کرده و نظارتی که مسئولان مربوطه باید در این خصوص اعمال کنند به درستی اعمال شود.

وی با بیان اینکه دستیابی به توسعه پایدار در سایه توجه به محیط زیست، حفاظت از آن، بهره‌برداری خردمندانه از منابع تجدیدپذیر و مدیریت صحیح منابع تجدیدناپذیر حاصل می‌شود، افزود: در اصل پنجاهم قانون اساسی وظیفه حفاظت و صیانت از محیط زیست یک وظیفه همگانی عنوان شده است.

مقدسی افزود: بر این اساس، باید با مشارکت یکایک افراد جامعه برای دستیابی به هوای پاک، آب سالم و خاک عاری از آلودگی که سه عنصر اساسی حیات به شمار می‌روند تلاش و کوشش فراوان صورت گیرد.

وی در خصوص کمبود نیرو و محیط‌بان در اداره کل محیط زیست استان مرکزی و کشور گفت: دولت در زمینه رفع این مشکل باید اهتمام بیشتری داشته باشد و اگر ضعف‌هایی در راستای رفع این مشکلات وجود دارد که رفع آنها نیازمند مصوبه مجلس است، دولت می‌تواند موارد را از طریق سازمان محیط زیست به مجلس اعلام کند تا توسط نمایندگان مجلس پیگیری شده و قوانین لازم برای بهبود شرایط در این حوزه مصوب شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: با صیانت از تنوع زیستی و زیستگاه‌های حیات وحش، احترام به قوانین طبیعت، اصلاح الگوی مصرف، توجه به تفکیک زباله از مبداء و دفن صحیح و اصولی پسماندها، تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی، توسعه فضای سبز، نوسازی تکنولوژی فرسوده صنایع و خروج صنایع از محدوده شهرها گام‌های موثری در راستای ارتقاء وضعیت زیست‌محیطی استان و کشور برداشته خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.