راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در تمام شهر‌های استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، قاسم کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، با اشاره به وجود ۱۱۰ رشته صنایع دستی در استان اظهار داشت: هم‌اکنون ۸ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف هنری در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۱ هنرمند توانسته‌اند نشان ملی صنایع دستی ایران و ۴۰ نفر نیز مهر اصالت جهانی یونسکو را دریافت کنند.

وی با اشاره به مشکل اصلی صنایع دستی استان افزود: در حال حاضر مشکل اصلی هنرمندان نبود بازارچه‎‌های دائمی در زمینه فروش صنایع دستی در تعدادی از شهرستان‌های استان است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات تا پایان سال ۹۵ و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی شاهد رفع این مشکلات باشیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه در ۷ شهرستان استان مرکزی کلنگ‌زنی انجام شده و در بهمن ماه سال گذشته در دلیجان و ساوه این بازارچه‌ها ساخته و تحویل هنرمندان داده شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه خوشبختانه استان مرکزی در حوزه راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی دائمی از استان‌های پیشرو کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: در سال جدید فروش محصولات هنری هنرمندان و تکمیل بازارچه‌های دائمی صنایع دستی دارای پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در شهرستان‌های استان با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی در مسیر عبوری بسیاری از مسافران قرار دارد تلاش بر این است در ایام تعطیلات تابستان به منظور فروش محصولات هنرمندان نمایشگاه سراسری را داشته باشیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: استفاده از بناهای تاریخی به عنوان نمایشگاه موقت در ایام خاص و همچنین برگزاری هفته فرهنگی تاکنون توانسته به هنرمندان کمک بسیار خوبی در زمینه فروش محصولات داشته باشد که در سال جدید نیز این اقدامات نیز انجام خواهد شد.

کاظمی با اشاره به رشته‌های احیا شده صنایع دستی در سال ۹۴ بیان داشت: یکی از رشته‌های احیا شده «گره‌چینی» و «گلیم برجسته» خمین است که احیا شده، همچنین سال گذشته کارشناسان در حوزه دست بافته‌های دستگاهی از جمله کرباس بافی، لبافی و ندافی و احیای قدک‌بافی یا کاربافی اقدامات مهمی را انجام دادند.

وی اظهار کرد: امسال تلاش بر این است که یکی از رشته‌ها در بخش آثار فلزی و قفل سازی را که جزء رشته‌های بومی فلزی در تفرش است، توسط یکی از هنرمندان فعال در این عرصه که در بخش چاقو سازی هم فعال است، احیا شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: در راستای حمایت از هنرمندان ارائه کارت بازرگانی به هنرمندان به منظور استفاده از مبادی گمرک اراک در زمینه صادرات نیز در برنامه قرار دارد، همچنین ارائه تسهیلات با بهره کم توسط صندوق مهر امید به هنرمندان نیز امسال ادامه خواهد داشت.

کاظمی تصریح کرد: بیمه هنرمندان از سال ۸۹ شروع شده و تا اواسط سال ۹۳ ادامه داشته و ما همچنان پیگیر این مسئله هستیم، اما باید توجه داشته باشیم که اگر مشکل فروش آثار هنری هنرمندان رفع شود همه مشکلات از جمله مشکل بیمه هنرمندان حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: میزان فروش صنایع دستی استان طی سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال بوده است که امیدواریم در سال ۹۵ این رقم افزایش یابد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.