اعلام سیاست‌های اصلی‌ استان مرکزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- محمود زمانی‌قمی امروز در اولین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در استانداری مرکزی با اشاره به شعار سال ۹۵ “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل”، عملی کردن این سیاست را اصلی‌ترین موضوع سال جاری دانست و گفت: این شعار تنها مسیر استحکام بخشی به اقتصاد و عزت ملی در کشور است.

وی افزود: مصیبت زمانی ایجاد می‌شود که نیازمند دیگران باشیم و نیازمند نبودن در گرو ایستادگی روی پای خود و تقویت بنیان‌های اقتصاد کشور است.

زمانی قمی در ادامه با تاکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با بیان اینکه برنامه‌های پیشنهادی برای این مهم باید جزء به جزء توسط دستگاه‌ها اجرا شود، تصریح کرد: جهت اجرایی کردن این مهم، فرمانداران موظفند هر دو هفته یکبار جلسه‌ای در این خصوص تشکیل جلسه داده و صورتجلسه مربوطه را به دبیرخانه ستاد در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استاندار ارسال کنند.

وی ادامه داد: مدیران موظفند هماهنگی‌های لازم به منظور اجرای برنامه‌ها را با فرمانداران به عمل آورند در غیر این صورت از جلسات استانی خارج خواهند شد، همچنین هیچ عذری برای بی‌دقتی‌ها و تعلل در اجرای امور و رفع موانع رشد از هیچ اداره‌ای پذیرفته نیست.

استاندار در ادامه بر لزوم پیگیری چهار محور اساسی در استان تاکید و بیان کرد: احصاء واحدهای تولیدی مشکل‌دار، احصاء طرح‌های در دست اجرا، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حرفه‌های خرد و کوچک به عنوان چهار اصل مهم در راستای اجرایی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی در استان در نظر گرفته شده است که دستگاه‌ها موظف به پیگیری آنها هستند.

وی با بیان اینکه باید فهرستی از واحدهای تولیدی مشکل‌دار تهیه شود، گفت: راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات این واحدها باید ارائه شده و سایر مشکلات در این حوزه باید شناسایی شوند.

زمانی قمی افزود: حضور مسئولان استان در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی موجب شفاف‌سازی هرچه بیشتر مسائل، همچنین پرهیز از شعار دادن خواهد شد.

استاندار با تاکید بر اینکه همه افرادی که راهکارهای لازم جهت حل مسائل را در دست دارند می‌توانند برای شفاف سازی در جلسه مذکور حضور به هم رسانند گفت: روح صداقت و دیانت نیز مبتنی بر روشن شدن همه مسائل است.

ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری سبب ساز رونق اقتصاد

وی تاکید کرد: ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجب رونق اقتصاد می‌شود و می‌توان با تکیه بر این مهم بر مشکل بیکاری فائق آمد، غلبه بر مشکل بیکاری نیازمند سرمایه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است.

استاندار گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان باید به تمامی دستگاه‌ها داده شود، همچنین موانع مسیر سرمایه‌گذاری باید مشخص شود.

وی توجه به حرفه‌های خرد را موجب توسعه اشتغال دانست و اضافه کرد: دستگاه‌هایی همچون میراث فرهنگی، کمیته امداد، بسیج، جهاد کشاورزی، شیلات، آموزش فنی حرفه‌ای باید در این راستا توسعه پیدا کنند و باید برنامه‌های مشخص در زمینه فرصت‌های اشتغال‌زایی همراه با راهبردها را به ستاد مربوطه ارائه دهند.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر استفاده از این فرصت‌ها، گفت: در کارگروه مربوطه که سعی می‌شود هر دو هفته یکبار تشکیل شود، علاوه بر دستگاه‌های مذکور باید معاونان استاندار، سازمان صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، تشکل‌های صنعتی و کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سمن‌ها، دانشگاه و سپاه حضور داشته باشند.

تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به سخنرانی ندارد

وی در ادامه ضمن تاکید بر پرهیز از کلی‌گویی گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز به سخنرانی ندارد و باید همه توجه خود را بر راه‌اندازی صنایع تعطیل و نیمه تعطیل متمرکز کنیم، همچنین از سخنرانی‌های متعدد و تشکیل جلسات غیرضروری و تشریفاتی به طور جدی باید اجتناب شود، لزومی برای ادامه مراسم تشریفاتی نیست و استاندار امسال در اکثر قریب به اتفاق جلسات تشریفاتی حضور پیدا نخواهد کرد.

استاندار سخنرانی در حوزه‌های غیرتخصصی را ترویج فرهنگ عوام فریبی دانست و گفت: باید در قبال زمانیکه برای این امور اختصاص می‌دهیم پاسخگوی مردم باشیم و این تشریفات و تعارفات باید کنار گذاشته شوند.

وی همچنین بر بیان کردن اقدامات مثبت دولت، توسط دستگاه‌ها تاکید کرد.

زمانی قمی وضعیت اقتصاد در سال جدید را با توجه به شرایط موجود امیدوارکننده عنوان و بیان کرد: ممنوعیت استقراض از بانک مرکزی تصمیم درستی است که رئیس جمهور در راستای اجرای درست سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: کشور در بخش کشاورزی و تولید حبوبات به خودکفایی رسیده و در تولید گندم نیز در مرز خودکفایی است. پیش از این، خرید گندم از کشاورز زیر پنج میلیون تن بود، اما در حال حاضر این رقم از هشت میلیون تن هم گذشته که نشان از گام برداشتن دولت در مسیر درست است.

به گزارش ایسنا؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز گفت: تاکنون تنها حدود پنج دستگاه اجرایی برنامه‌های مدنظر جهت اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی را به ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان ارسال کرده‌اند که ماهیت اقدام و عمل آنها نیز کم بود.

رقیه یادگاری با اشاره به اینکه باید برنامه‌های اجرایی مشخصی در مورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، افزود: تشکیل گروه‌های کاری براساس محورهای ۱۲گانه سیاست مذکور در برنامه قرار گرفته که طی جلسات آتی مشخص خواهند شد.

به گزارش ایسنا؛ در طول جلسه تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، برنامه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در هر دستگاه برای سال جاری را عنوان کردند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.