نگاه مردم به رسم غلط حیوان‌آزاری

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، هر ساله با نزدیک شدن ایام نوروز، هیاهویی برپا می‌شود و هر خانواده‌ای به میزان وسع خود در این ایام به تهیه اسباب نوروزی می‌پردازد اما در شلوغی خیابان‌ها و بساط دست‌فروشان شاید صدایی که بارها به گوشمان خورده ولی دقتی به آن نکرده‌ایم صدای جیک جیک جوجه‌های رنگی است.

جوجه‌های رنگی قربانی رسم غلط حیوان‌آزاری
جوجه‌های رنگی بی‌زبانی که در این هیاهو، مات و مبهوت یک رسم غلط شده‌اند، رسم خرید جوجه رنگی به بهانه شاد کردن کودکان در ایام نوروز، صدای جیک جیک و به دنبال آن گریه کودک در آن شلوغی پدر یا مادر را به ناچار به نزدیک کارتنی می‌برد که این جوجه‌ها در آن روی هم آوار شده‌اند و منتظرند دستی برسد تا آنها را از چاله به چاه بیندازد.
این گزارش مردمی نگاهی می‌اندازد به نگاه مردم در شلوغی عید و بهانه‌هایی برای خرید جوجه رنگی؛ حمیدرضا قلعه‌نوعی در حالی که به همراه دو دختر خردسالش در حال خرید چهار عدد جوجه رنگی است عنوان می‌کند: به عقیده من خرید این جوجه‌ها کار نادرستی نیست زیرا ما شرایط زیستی بهتری برای جوجه‌ها فراهم می‌آوریم و نمی‌گذاریم این جوجه‌ها بیش از این مورد آزار و اذیت فروشنده‌ها قرار گیرند.

شادی کودکان دلیل اصلی خرید جوجه رنگی
وی در ادامه عنوان می‌کند: دلیل اصلی من برای خرید جوجه رنگی شاد کردن کودکانم و آشنایی آنها با محیط زیست است، فرزندانم از سنین کودکی با حیوانات و نحوه زندگی آنها آشنا می‌شوند که بهترین روش برای ارتباط کودکانم با محیط زیست و حیوانات همین است چون فرهنگ آپارتمان‌نشینی که امروزه بر مردم جامعه حاکم شده اجازه نمی‌دهد کودکان همچون قدیم با حیوانات و محیط زیست ارتباط و آشنایی پیدا کنند.

حیوان‌آزاری عقوبت اخروی دارد
زهره نعمتی نظر متفاوت‌تری نسبت به آقای قلعه‌نوعی دارد، وی ضمن محکوم کردن این حرکت شنیع عنوان می‌کند: خرید جوجه رنگی مصداق بارز حیوان‌آزاری است، در اسلام از حیوان‌آزاری به عنوان یکی از گناهان کبیره یاد شده و شدیداً اسلام همه ما را از این عمل شنیع بر حذر داشته است.
نعمتی یادآور می‌شود: آنهایی که استدلال می‌کنند که با خرید جوجه رنگی شرایط تغذیه‌ای و محیطی بهتری برای این جوجه‌های بی‌دفاع فراهم می‌آورند، تاکنون به این نکته دقت کرده‌اند که این جوجه‌ها بعد از بردن به خانه چقدر زنده می‌مانند؟ خود من بارها شاهد بوده‌ام که جوجه‌هایی که توسط اقوام و دوستان خریداری می‌شدند یا توسط رفتار خشونت‌آمیز کودکان یا به دلیل بی‌توجهی والدین در مدت زمان کوتاهی جان خود را از دست می‌دادند.
رضا غفاری در حالی فرزند کوچک خود را از فروشنده جوجه رنگی دور می‌کند و مشغول توجیه کودک خود برای نخریدن جوجه رنگی است، می‌گوید: خرید جوجه رنگی حتی با  قیمت پایین برای من توجیهی ندارد زیرا من و همسرم با خرید چند عدد جوجه رنگی برای فرزندانمان در سال گذشته که قصد شادی و سرگرم کردنشان را داشتیم دریافتیم که واقعاً شرایط نگهداری این حیوان بی‌دفاع و کوچک را نداریم و همین امر باعث شد امسال تصمیم بگیریم جوجه‌های رنگی را فدای خودخواهی فرزندم نکنم زیرا بیشترین آسیب و آزار را همین جوجه‌های کوچک و بی‌دفاع می‌بینند.
غفاری با بیان اینکه اکثر جوجه‌های رنگی  که توسط والدین خریداری می‌شوند با استدلال شاد کردن و سرگرمی کودکان است عنوان کرد: به عقیده من اینگونه استدلال کردن، نوعی خودخواهی است که برای شاد نگه داشتن فرزندانمان جان حیوان بی‌گناه را بگیریم زیرا این جوجه‌ها علاوه بر تغذیه و محیط خوب همچون موجودات دیگر نیازمند مهر مادری هستند و با خرید جوجه رنگی ظلم بزرگی به حیوانات می‌کنیم.

حضور کمرنگ حامیان حیوانات
مریم کریمی دانشجوی ترم آخر دانشگاه پیام‌نور در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: به عقیده من خرید و فروش جوجه رنگی هر دو کار بسیار ناپسندی است و باید نهادهای اجتماعی و حامیان حیوانات در مقابل این اقدام ظالمانه واکنش نشان دهند و هم فروشنده و هم خریدار را جریمه کنند.
کریمی تصریح می‌کند: علاوه بر غیراخلاقی بودن این کار، فروش جوجه‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زند زیرا به جای اینکه جوجه‌ها در مراکز نگهداری شوند تا به شرایط باروری برسند تا بخشی از فرآوردهای پروتئینی کشور را تأمین کنند روانه بازار می‌شوند و همین امر یکی از عوامل بالا رفتن قیمت تخم مرغ و مرغ در کشور است.

جوجه‌های رنگی ناقل بیماری
رضا هاشمی دانشجوی ترم سوم دامداری نظر متفاوت‌تری نسبت به بقیه دارد وی در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: به جای اینکه به دنبال درست بودن و نبودن خرید این جوجه‌ها باشیم باید دلیل اصلی که همان فروش جوجه‌ها است توجه نماییم جوجه‌هایی که در مرغداری تولید می‌شوند آنهایی که سالم هستند نگهداری می‌شوند ولی آنهایی که از لحاظ وزنی دارای وزن استاندار نبوده و دچار مریضی هستند به دست افراد سودجو سپرده می‌شوند و با مواد سمی رنگ و درنهایت روانه خانه‌ها می‌شوند.
وی در ادامه تأکید کرد: علاوه بر بحث حیوان آزاری، والدین باید بدانند با خرید این جوجه‌ها بیماری‌های خطرناکی را برای خود و فرزندان به ارمغان می‌آورند که جا دارد حداقل اداره بهداشت و دام و طیور در این زمینه اقدامات آگاهانه را انجام دهد.

حیوان‌آزاری در شأن جامعه اسلامی نیست
آنچه از نظرات تعداد معدودی از مردم به دست آمد؛ با کمی تأمل و نگاه عاقلانه می‌توان به این نتیجه رسید که خرید جوجه رنگی ظلم و مصداق بارز حیوان‌آزاری است، جدا از اینکه در شرع مقدس اسلام آزار و اذیت حیوانات خود دارای احکام ویژه‌ای است و گناه محسوب می‌شود برای ما به عنوان یک مسلمان که داعیه‌دار حقوق حیوانات هستیم بسیار شنیع و دور از شأن مسلمانی است که به بهانه‌های واهی مانند شادی چند روزه کودکان دست به چنین ظلمی بزنیم اما مسئولان نیز باید دراین رابطه اقدام جدی انجام دهند تا هم از این فعل غیراخلاقی جلوگیری شود و هم زمینه‌های بروز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از بین برود، ضمن اینکه رسانه درفرهنگ‌سازی و دفاع از حقوق حیوانات بسیار می‌تواند نقش‌آفرین باشد، امری که بسیار کمرنگ است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.