مشارکت ۶۰.۴ درصدی مردم استان مرکزی/ اصول‌گرایان در مسیر بهارستان

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به مقل از مر، روند انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان مرکزی در روز هفتم اسفندماه به منصه ظهور نشست و مشارکت بیش از ۶۰ درصدی واجدین شرایط رای دادن در استان مرکزی انتخاباتی پرشور را رقم زد.

در این میان با مشخص شدن نتیجه شمارش آرا طی روز پس از برگزاری انتخابات، صاحبان دو کرسی استان مرکزی در مجلس خبرگان از سوی مردم انتخاب شدند و شمارش آرای مجلس شورای اسلامی نیز نتیجه نهایی این انتخابات را در سه حوزه استان مرکزی مشخص کرد و سه حوزه دیگر به دور دوم کشیده شد.

به بیان دیگر صاحبان چهار کرسی از هفت کرسی مجلس در استان مرکزی منتخب و مشخص شدند و شش نامزد دیگر در دور دوم انتخابات مجلس، بر سر سه کرسی باقی مانده رقابت می کنند.

در ثبت نام اولیه داوطلبان مجلس در استان مرکزی ۳۴۴ نفر نامزد شدند که بیشترین تعداد داوطلبان مربوط به حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب که تنها حوزه انتخابیه صاحب دو کرسی نمایندگی مجلس در استان مرکزی است، بودند.

در فرآیندهای بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات های اجرایی و هیات نظارت و با انصراف تعدادی از کاندیداها، شمار نامزدهای مجلس در شش حوزه انتخابیه استان مرکزی به ۱۴۵ نفر رسید که حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب با ۴۳ نفر کاندیدای نمایندگی مجلس، باز هم بیشترین تعداد داوطلبین را در استان داشت.

حوزه های انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان نیز با ۲۹ نفر داوطلب نمایندگی، حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه با ۲۳ نفر، حوزه انتخابیه شازند با ۱۹ نفر، حوزه انتخابیه خمین با ۱۷ نفر و حوزه انتخابیه محلات و دلیجان نیز با ۱۶نفر داوطلب به ترتیب بیشترین و کمترین داوطلبان را به خود اختصاص داده بودند.

مشارکت ۶۰.۴درصدی مردم استان مرکزی در انتخابات هفتم اسفندماه

طبق اعلام ستاد انتخابات استان مرکزی میزان مشارکت واجدین شرایط رای در استان مرکزی تقریبا با میانگین کشوری برابر بوده و حضور پرشور مردم در این انتخابات آمار مشارکت ۶۰.۴ درصدی را برای این استان رقم زده است.

یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر در این دوره از انتخابات در استان مرکزی واجد شرایط رای دادن و بیش از ۵۳ هزار نفر نیز رای اولی بودند.

همچنین بیشترین میزان تعداد رای دهندگان مربوط به حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب است که ۲۸۶ هزار و ۲۰ نفر از واجدین شرایط رای مربوط به این شهرستان هستند و این حوزه انتخابیه تنها حوزه صاحب دو کرسی مجلس در استان مرکزی است.

پس از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، بیشترین تعداد رای دهندگان مربوط به حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه است که ۱۲۲ هزار و ۶۲۴ نفر در این شهرستان در رای گیری انتخابات شرکت کردند.

چهار حوزه انتخابیه دیگر استان نیز به ترتیب تعداد رای دهندگان شامل حوزه انتخابیه شازند با ۷۱ هزار و ۴۶۶ رای دهنده، خمین با ۵۲ هزار و ۶۱رای دهنده، حوزه انتخابیه تفرش آشتیان و فراهان با ۵۰ هزار و ۲۷۵ رای دهنده و حوزه انتخابیه محلات و دلیجان با ۴۵ هزار و ۱۳۸ رای دهنده است.

نامزد مورد حمایت اصولگرایان منتخب اول مرکز استان شد

ائتلاف اصولگرایان استان مرکزی برای این دوره از انتخابات مجلس، با ظرفیت تکمیل خیز برداشت و هفت نامزد برای هفت کرسی استان در شش حوزه انتخابیه را به عنوان داوطلبان مورد حمایت خود مطرح کرد که با مشخص شدن نتایج شمارش آرا، دو نفر از نامزدهای تحت حمایت اصولگرایان استان به مجلس راه یافتند و دو نفر دیگر نیز به دور دوم رسیدند.

از میان نامزدهای مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان استان مرکزی، علی اکبر کریمی در حوزه انتخابیه اراک کمیجان و خنداب به عنوان منتخب اول با ۱۰۳ هزار و ۲۳۴ رای به مجلس راه یافت و حسن آصفری نیز که داوطلب دیگر مورد حمایت اصولگرایان استان است با کسب ۵۹ هزار و ۲۸ رای به دور دوم انتخابات مجلس رفت.

همچنین در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان نیز علیرضا سلیمی به عنوان نامزد مورد حمایت اصولگرایان حائر یک چهارم آرا شد و با ۱۱ هزار و ۴۷۰ رای مجددا به مجلس راه یافت.

در حوزه های انتخابیه «تفرش آشتیان و فراهان»، خمین و شازند نامزد مورد حمایت اصولگرایان رای لازم را کسب نکرد و در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه نیز شهلا میرگلوبیات به عنوان داوطلب معرفی شده از سوی ائتلاف اصولگرایان، حائز یک چهارم آرا نشد و به دور دوم انتخابات راه یافت.

شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان مرکزی نیز در این دوره از انتخابات پنج نامزد را برای هفت کرسی مجلس دهم به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود مطرح کرد که هیچ یک از این داوطلبان به مجلس راه نیافتند و تنها سیدمهدی مقدسی در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب با ۵۴ هزار و ۵۴۶ رای، به دور دوم انتخابات رفت تا با حسن آصفری، نامزد مورد حمایت اصولگرایان استان، برای کسب کرسی دوم مجلس در این حوزه انتخابیه رقابت کند.

نمایندگانی که دوباره به مجلس راه یافتند و نمایندگانی که بازماندند

تنها نمایندگان دوره نهم مجلس در استان مرکزی که مجددا در این دوره به مجلس دهم راه یافتند علیرضا سلیمی در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان است که این نماینده اصولگرا است و در این دوره از انتخابات، در لیست مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان استان مرکزی برای این حوزه انتخابیه قرار داشت و همچنین محمد ابراهیم رضایی در حوزه انتخابیه خمین نیز نماینده دوره نهم بود که در این دوره نیز مجددا به مجلس راه یافت و این نماینده نیز مشی اصولگرایی دارد.

در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب حسن آصفری نماینده دوره نهم مجلس بود که در این دوره نیز داوطلب نمایندگی شد و به دور دوم انتخابات راه یافت تا در رقابت با مهدی مقدسی، فرصت خود را برای انتخاب مجدد به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه امتحان کند.

در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه نیز شهلا میرگلوبیات نماینده دوره قبلی مجلس بود که وی نیز حائز یک چهارم آرا نشد و به دور دوم رفت تا با محمدرضا منصوری برای تک کرسی این حوزه انتخابیه رقابت کند.

در حوزه انتخابیه تفرش آشتیان و فراهان نیز عباس صلاحی نماینده دوره نهم مجلس بود که در این دوره انتخاب نشد. وی نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان استان در انتخابات دوره دهم بود.

همچنین در حوزه انتخابیه شازند، قاسم عزیزی نماینده دوره نهم مجلس بود که در این دوره نیز به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس دهم شرکت کرد اما به مجلس دهم راه نیافت.

رقابت مجلس پنجم خبرگان در استان مرکزی

فرایند مجلس خبرگان نیز در استان مرکزی با ثبت نام اولیه ۱۷داوطلب برای دو کرسی این استان در مجلس خبرگان آغاز شد و با انصراف سه نفر از ثبت نام کنندگان، نهایتا پنج نفر شامل آقایان احمد دانش‌زاده مومن، کاظم سپاسی آشتیانی، احمد محسنی گرکانی، محسن محمدی عراقی (اراکی) و سید جواد موسوی نامزدهای قطعی رقابت های انتخاباتی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان مرکزی شدند.

در نهایت با مشخص شدن نتیجه شمارش آرا، از مجموع ۶۳۴ هزار و ۵۴۵ رای اخذ شده و ۵۲۸ هزار و ۸۴۸ رای صحیح مربوط به انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری در سطح استان مرکزی، آیت‌الله محسن محمدی عراقی(اراکی) با کسب ۲۴۲ هزار و ۱۴۶رای به‌ عنوان نفر اول منتخب مردم استان به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

همچنین آیت الله احمد محسنی گرکانی نیز با ۲۰۷ هزار و ۶۵۵ رای، پس از آیت الله محسن اراکی بیشترین رای را از سوی مردم کسب کرد و با این وصف آیت الله محسن محمدی عراقی(اراکی) و آیت الله احمد محسنی گرکانی، از میان پنج نامزد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی به مجلس خبرگان راه یافتند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.