روستای رباط میل اراک؛ کانون کابینت سازی کشور

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، اگر چه با اجرای بسته سیاستی خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی،به طور طبیعی سطح اشتغال در کشور افزایش خواهد یافت اما در کنار تنظیم و اجرای سیاست هایی اقتصاد کلان، باید به ظرفیت های خرد به خصوص بنگاه های کوچک،متوسط و کمک به توسعه فعالیت های تولیدی آنها توجه داشت.
روستای رباط میل واقع در ۱۰ کیلومتری شهر اراک یکی از کانون های روستایی مستعد برای پذیرش بنگاه های تولیدی است که اغلب مردم آن در صنعت کابینت سازی مشغول به کار هستند و اهالی این روستا را می توان جزء کارآفرینان موفق کشور دانست.
مردم این روستا با هدفگذاری آگاهانه و تلاش توانسته اند مصداق موفقی از روستای صنعتی را دراستان مرکزی فرا روی بگذارند.
دهیار روستای رباط میل می گوید: این روستای صنعتی دارای ۲۵۰ کارگاه کابینت سازی و ۵۰ کارگاه مشاغل وابسته به این حرفه است و هر بامداد زندگی مردم این روستا آهنگ صنعتی خود را می آغازد و از روش های درآمد سنتی فاصله گرفته است.
اکبر دبیری فر افزود: در هر کارگاه به طور میانگین پنج نفر اشتغال مستقیم دارند و حداقل ۱۰ فرصت شغلی غیرمستقیم نیز در آن ایجاد شده و می توان گفت که هر روز حدود ۸۰۰ نفر از ساکنان روستاهای اطراف برای کار در کارگاه های تولیدی رباط میل می آیند که این موفقیتی بزرگ است.
وی گفت: این کارگاه ها در زمینه رنگ کاری، تولید در و پایه های کابینت، سیم جوش، باربندسازی، تانکر و اجاق گاز سازی فعالیت دارند و قدمت فعالیت های صنعتی در این روستا به ۵۰ سال می رسد.
دبیری فر در خصوص نحوه اشتغال،گسترش و روی آوردن مردم این روستا به این حرفه گفت: ساکنان این روستا ابتدا گرایش به اجاق گاز سازی داشتند ولی در گذر صنعتی شدن کار آفرینان رباط میلی دایره فعالیت های شغلی خود را بسط داده و در حال حاضر با وجود تنوع بالای کارگاه های صنعتی، غالب کارگاه ها کابینت ساز هستند و به صورت تخصصی در این رشته وارد شده اند.
دهیار روستای رباط میل افزود: با وجود حمایت های مالی مسئولان و فراهم شدن زمینه های کاری به دنبال گسترش و رونق حرفه های صنعتی در روستا هستیم تا آن را به قطب کابینت سازی تبدیل کنیم.
دبیری فر، کمبود نقدینگی، همکاری کمرنگ اتحادیه صنف کابینت سازان، نبود قدرت رقابت به دلیل هزینه های بالا، رسیدگی و ساماندهی کمرنگ مشکلات این کارگاه ها را از مشکلات شاغلان صنعتی این روستا دانست.
محمد نجفی مدیر پنج کارگاه کابینت سازی روستای رباط میل گفت: ۱۵ سال است که برای پا گرفتن ایده های صنعتی و فعالیت های کسب و کار در این روستا تلاش می کنم و توانسته ام مهارت های لازم را به عنوان کارآفرین کسب کنم.
وی افزود: در این مجموعه کارگاهی ۲۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و از اینکه با ایجاد یک کانون کسب و کار توانسته ام برای اهالی روستا درآمدزایی کنم به خود می بالم.
گفت: تولیدات این پنج کارگاه متناسب با تقاضای بازار است زیرا کابینت های تولیدی این کارگاه پیش ساخته و در اندازه های مشخص تولید می شود و ماهانه ۱۵ هزارمترمربع تولید داریم که هدف ما در این صنعت تولید بالا،فروش زیاد و سود کم است.
وی اظهار کرد: کارآفرینان این روستا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و یک تنه نمی توانند از پس آن برآیند چرا که در شرایط خاص اقتصادی فشارهای زیادی از جمله سود بالای مالیات دارائی، کمبود امکانات،نداشتن شهرک صنعتی کابینت، نبود نیروی کار، حمایت نکردن صندوق های اعتباری از کارگاه های زودبازده، خرید مواد اولیه کابینت مانند ورق گالوانیزه، نئوپان ملامینه، یراق آلات کابینت با قیمت بالا و مسائل دیگر آن ها را احاطه کرده است.
نجفی گفت: ۵۰ کارگاه این روستا با اشتغال زائی ۱۵۰ نفر مشکل گاز و برق دارند و از این تعداد ۱۰ کارگاه به صورت مشترک از این خدمات استفاده می کنند که همکاری و مساعدت دستگاه های متولی برای رفع این مشکلات نیاز است.
حاج احمد رباط میلی یکی از کارگاه داران که ۲۵ سال است در حرفه کابینت سازی حسن شهرت دارد نیز گفت: پنج نفر به طور مستقیم در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند که این تعداد با توجه به بازار فروش متغیر است.
وی میزان تولید ماهانه این کارگاه را ۱۵۰ مترمربع دانست و افزود: تولیدات این کارگاه به شهرهای خرم آباد، سنندج و کرمانشاه ارسال می شود.
رباط میلی افزود: مالیات سنگین و نبود بازار فروش مناسب از جمله مشکلاتی است که فعالان این صنعت با آن مواجه هستند.
آرش رباط میلی یکی از کارگاه داران این روستا که از سال ۱۳۵۲ در این حرفه مشغول به کار است در خصوص میزان تولیدات خودگفت: فعالیت این کارگاه خانگی است و میزان و نوع تولید به نوع سفارش بستگی دارد.
وی افزود: مشکلاتی که کارگاه داران با آن مواجه هستند رکود اقتصادی، همکاری کمرنگ وزارت راه برای توسعه و گسترش کارگاه ها و تذکر وزارت بهداشت برای بازسازی و نو کردن مغازه ها است.
غلامعلی رباط میلی یکی دیگر از افرادی که در زمینه کابینت سازی فعالیت می کند ، گفت: تولیدات کابینت و ارائه خدمات به کابینت سازها و مشاغل مرتبط با یک کارگاه خانگی انجام می شود و روزی شش متر مربع یا یک دست کامل از محصول کابینت در این کارگاه تولید می شود و به شهرهای ساوه، قم، تهران و همدان صادر می شود.
وی خواستار حمایت هدفمند دولت از کارآفرینان این روستا و بخش تولیدی شد و گفت: با حمایت های مالی،تسهیلات بانکی با سود کم و شرایط فروش اینترنتی می توان کارگاه ها را در این روستا با بازدهی بالا گسترش و افزایش داد.
خلیل رباط میلی یکی از فعالان این حرفه در مورد نوع و مقدار تولیدات ماهانه کارگاه خود گفت: تولیدات این کارگاه بازاری است و ۸۰۰ مترمربع کابینت تولیدی این کارگاه به شهرهای کرمانشاه، دورود، کاشان، ایلام و پل دختر صادر می شود.
وی افزود: بهره مند نبودن بخشی از روستا از نعمت گاز طبیعی و کمبود نقدینگی از عواملی است که مانع پیشرفت فعالان این صنعت در رباط میل می شود.
رئیس اتحادیه صنف کابینت سازان استان مرکزی نیز گفت: تا به حال ۱۰۰ پروانه کسب در این روستا برای فعالان این بخش صادر شده و برنامه های این اتحادیه، برگزاری دوره آموزش های فنی از طریق اتاق اصناف در این روستا است.
محمدرضا براتی افزود: با بررسی مشکلات و پیگیری های انجام شده از کارگاه داران و فعالان این صنعت دریافتیم پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات بیمه تامین اجتماعی و کاهش مبلغ پرداخت مالیات از مهم ترین نیازها و خواسته های این واحدهای تولیدی است که بیرون آمدن از رکود و تزریق نقدینگی در بخش تولید از جمله اقداماتی است که برای رفع مشکلات این بخش باید در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.
بخشدار مرکزی اراک نیز با بیان اینکه روستای رباط میل نقش مهمی در رونق اقتصاد تولیدی در استان مرکزی را بر عهده دارد، گفت: با وجود اینکه این روستا در حدفاصل اراک – شازند واقع شده که کانون آلودگی هواست باید از تسهیلات و اعتبارات عوارض آلایندگی بیشتر بهره مند شود و این اعتبارات در مسیر تقویت زیرساخت های صنعتی آن به کاربرده شود.
علیرضا زارعی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد عوارض آلایندگی واحدهای بزرگ منطقه به شازند و ۲۰ درصد دیگر به اراک تعلق می گیرد و این توزیع ناعادلانه اعتبار برای این منطقه باید اصلاح شود، زیرا روستای رباط میل توسط صنایع آلاینده احاطه شده و باید از عوارض آلایندگی برای گسترش کارآفرینی بهره مند شود.
وی عنوان کرد: این روستا به همت مردم کارآفرنینش تجربه صنعتی شدن را در کارنامه خود دارد ولی در زیرساخت های لازم مثل بانک، اتحادیه و صنف مستقل کابینت سازان و سایر زنجیره های خدماتی ضعف دارد و نیاز است تا مسئولان با برنامه ای حساب شده حمایت مناسب و کافی از فعالان این بخش داشته باشند و تجمیع کارگاه های این روستا در قالب شهرک صنعتی مستقل، استقرار اینترنت نسل چهارم مخابرات و امکانات موثر در زنجیره کسب و کار آن را ایجاد کنند.
وی اظهار کرد: استقرار سامانه اینترنتی کسب و کار برای این روستا در تسهیل تقاضاهای خرید، بازاریابی و فروش اینترنتی در دستور کار است و برای این مهم از طریق مخابرات برای فراهم کردن امکانات اینترنت پرسرعت در رباط میل اقدام شده است.
وی گفت: اقدام برای ایجاد شعب بانک کشاورزی و ملی در این روستا نیز در دست انجام است و برای فعال کردن اتحادیه کابینت سازان و همچنین شهرک مستقل صنعتی کابینت نیز در این روستا برنامه هایی تدارک شده است.
زارعی گفت:زمینی با قیمت مناسب برای ایجاد این شهرک صنعتی کابینت رباط میل در اختیار کارگاه داران قرار گرفت اما به دلیل دیدگاه سنتی کارگاه داران این مهم که یکی از مولفه های رشد این صنعت است،محقق نشده است.
وی گفت: گردش مالی سالانه کارگاه های کابینت سازی و صنایع وابسته رباط میل حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد ریال است و این کارگاه ها با تولیدات خود نیاز بیش از حدود ۹۰ درصد استان مرکزی را تامین می کنند.
روستای رباط میل در دهستان سده در مرز بین شهرستان اراک و شازند و در کنار جاده اراک – ملایر قرار دارد که ۵۷۵ خانوار و هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.