داوطلبان خبرگان استان مرکزی: نقش محوری ولایت فقیه در اقتدار نظام اسلامی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از مهر، نامزدهای نهایی انتخابات مجلس خبرگان در استان مرکزی آقایان آیت الله محسن اراکی، آیت الله احمد دانش زاده مومن، آیت الله کاظم سپاسی آشتیانی، آیت الله احمد محسنی گرکانی و آیت الله سیدجواد موسوی هستند.

تبلیغات رسمی این پنج نامزد مجلس خبرگان رهبری از روز ۲۲ بهمن ماه در استان مرکزی آغاز شده است و هر کدام از نامزدهای مجلس خبرگان مجاز به ۱۵۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی برای اشنایی بیشتر مردم استان با این داوطلبان در شبکه استانی هستند.

مجلس خبرگان رهبر ۸۸ عضو دارد و انتخابات آن هر هشت سال یک بار برگزار می شود. در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ۱۵۹ نفر از مجموع داوطلبان این انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که پنج تن از تاییدصلاحیت شدگان مربوط به استان مرکزی هستند.

نامزدهای مجلس خبرگان استان در گفت و گوها و نشست های خبری خود موضوعات مختلفی از وظایف و اختیارات مجلس خبرگان و ویژگی های عضو این مجلس تا مشارکت مردم در انتخابات را مطرح کرده اند تا به این طریق رای دهندگان شناخت بیشتری از این کاندیداها پیدا کنند و قاطع تر تصمیم گیری کنند.

حال باید به نظاره نشست که جمعیت یک میلیون و ۴۷ هزار نفری واجد شرایط رای دادن استان مرکزی کدام دو نفر از این پنج کاندیدا را برای دو کرسی استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می کنند.

آیت الله محسن اراکی: عضو مجلس خبرگان باید از عدالت و کاردانی برخوردار باشد

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. وی همچنین مؤسس مرکز اسلامی انگلستان و مجمع اندیشه اسلامی قم و مدرس دروس عالی فقه و اصول است.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: آگاهی از فقه اجتماعی- سیاسی، عادل بودن و کاردانی در امور از اصلی‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز کسانی است که در مجلس خبرگان حضور می‌یابند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه یک فقیه عضو مجلس خبرگان رهبری باید از صلاحیت‌های ویژه برخوردار باشد، اظهار داشت: اولین شاخصه این فرد آگاهی از فقه اجتماعی است و در واقع یک عضو مجلس خبرگان رهبری باید در عرصه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امور جاری جامعه صاحب نظر بوده و بتواند فقه اسلامی را در هر یک از این عرصه‌ها استنباط کند.

وی افزود: ویژگی مهم دیگری که فقیه منتخب برای مجلس خبرگان رهبری باید داشته باشد عادل بودن است، البته تمامی کسانی که در نظام اسلامی مسئولیتی برعهده دارند باید عادل باشند اما یک فقیه عضو مجلس خبرگان باید این عدالت را در بالاترین سطح ممکن نسبت به دیگر افراد جامعه داشته باشد.

آیت الله اراکی تصریح کرد: شاخصه دیگر یک عضو مجلس خبرگان رهبری، دارابودن تجربه و کاردانی در امور است و در واقع این شخص باید در امور مدیریتی و مسائل جامعه دارای تجربه و آگاهی عملی باشد.

وی افزود: استان مرکزی که صاحب دو کرسی در مجلس خبرگان است از استان‌های ویژه کشور با ظرفیت‌های خاص خود است و یکی از این ویژگی‌ها برخواستن مفاخر و افراد مهم و تاثیرگذار از این استان به ویژه در دوران معاصر از جمله امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

آیت الله اراکی بیان داشت: شخصیت‌های دیگری نیز همچون آیت الله العظمی اراکی و آقاضیاء الدین عراقی و همچنین سایر بزرگانی چون قائم مقام و امیرکبیر در عرصه‌های مختلف سیاسی و علمی از این استان برخواسته اند که در عرصه‌های مختلف در کشور ایفاکننده وظایف مهم بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار امام خمینی (ره) در سرنگونی طاغوت و مقابله بنیان گذار جمهوری اسلامی با مستکبرین گفت: امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین شخصیت دوران معاصر در تاریخ کشور و حتی جهان است که اقدامات ارزشمند ایشان در مبارزه با ظلم و استکبار امروز در تمام جهان به عنوان الگو مدنظر جهانیان قرار گرفته است.

آیت الله اراکی گفت: استان مرکزی از نظر موقعیت استراتژیک نیز در مرکز کشور و شاهراه مواصلاتی جنوب و غرب به پایتخت قرار دارد که این مسئله خود به وجود آمدن ظرفیت‌هایی را برای این استان رقم می زند که امید است در شرایط پس از تحریم، زمینه رشد بیشتر استان در همه عرصه‌ها فراهم شده و استان مرکزی به جایگاه شایسته خود در کشور دست یابد.

آیت الله احمد دانش زاده مؤمن: قواعد فقه در امور سیاسی اجتماعی اجرایی است

حجت الاسلام احمد دانش زاده مؤمن در حال حاضر در حوزه علمیه قم مشغول تدریس سطح عالی است و در مجمع مشورت فقی شورای نگهبان فعالیت دارد.

وی در زمینه حکومت اسلامی و ولایت فقیه گفت: امام خمینی (ره) نخستین فقیهی بود که در عصر غیبت توانست حکومت اسلامی را پایه گذاری کرده و به ثمر برساند و قواعد فقه را در امور سیاسی اجتماعی جامعه برقرار کند و فقهای مجلس خبرگان نیز پیاده کننده قواعد فقه در وظایف محوله هستند.

آیت الله دانش زاده مؤمن اظهار داشت: با وجود توطئه‌ها و برنامه ریزی‌های دشمن امروز کشور ما با دارا بودن رهبر مدبر و زیر سایه ولایت فقیه از بسیاری از مسائل و مشکلاتی که کشورهای منطقه با آن روبرو هستند در امان مانده است.

وی با اشاره به لزوم مشارکت پرشور مردم در انتخابات تصریح کرد: این مشارکت حداکثری منعکس کننده اقتدار نظام اسلامی و خنثی کننده برنامه ریزی‌های دشمن است و از بسیاری جوسازی‌های دشمنان نظام اسلامی در مسیر اهدافشان جلوگیری می‌کند.

آیت الله کاظم سپاسی آشتیانی: توطئه‌های دشمن با درایت ولایت فقیه همواره بی اثر شده است

حجت الاسلام کاظم سپاسی آشتیانی مدرس حوزه و دانشگاه در دروس فقه و فلسفه است. وی ده سال مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آشتیان و امام جمعه موقت این شهرستان بوده است.

حجت الاسلام سپاسی آشتیانی با اشاره به نقش محوری ولایت فقیه در پایداری و قدرت گرفتن نظام اسلامی در برابر دشمنان اظهار داشت: رهنمودهای مدبرانه و آینده نگرانه مقام معظم رهبری همواره توطئه‌ها و فتنه‌هایی که دشمن علیه نظام اسلامی برنامه ریزی کرده بود را بر هم زده و به پشتوانه ولایت فقیه این فتنه‌ها خنثی و بی اثر شده است.

وی گفت: حضور حداکثری و مشارکت پرشور مردم در انتخابات، نشانگر پایداری ملت در برابر توطئه‌های دشمن و صیانت از نظام اسلامی است.

حجت الاسلام سپاسی آشتیانی اظهار داشت: این انقلاب و نظام اسلامی همواره با پایداری و مقاومت مردم و ایثارگری‌های آنان به ثمر نشسته است و به سبب همین مقاومت، ایثار و بصیرت و همچنین پیروی از ولایت فقیه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که امروز جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت در منطقه و دنیا شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی شیوه‌ای متعالی از مردم مداری و مردم سالاری را به دنیا معرفی کرد که در آن حکومت دینی و مردمی تجلی می‌یابد و این الگو امروز از سوی بسیاری از مردم کشورهای منطقه پیگیری می‌شود.

آیت الله سپاسی آشتیانی بیان داشت: امام خمینی (ره) الگوی  صبر و استقامت و پایداری بود که پس از سال‌ها مبارزه به ظلم و ستم طاغوت توانست این انقلاب را به ثمر برساند و امروز نیز با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی هر روز بیش از پیش قدرت می‌گیرد.

وی با تاکید بر حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات پیش رو تصریح کرد: مردم با آگاهی تلاش کنند مناسب‌ترین شخص و افرادی که بیش از سایرین به ولایت فقیه وفادار بوده و در همه حال پشتیبان ولایت هستند را انتخاب کنند.

آیت الله احمد محسنی گرکانی: اصلی‌ترین وظیفه مجلس خبرگان حفظ جایگاه ولایت فقیه است

آیت الله احمد محسنی گرکانی سابق بر این رئیس دیوان عالی کشور و همچنین نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک بوده است.

آیت الله محسنی گرکانی با اشاره به اینکه مجلس خبرگان از جمعی از فقها تشکیل شده اظهار داشت: اولین و اصلی‌ترین وظیف محوله به این نهاد پاسداری و حفظ جایگاه ولایت فقیه در حکومت اسلامی است.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه و حکومت اسلامی دو مساله جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند افزود: باید از جایگاه ولایت فقیه در جمعه اسلامی همواره حفاظت و صیانت شود و تمام آحاد جامعه از مردم و مسئولین در این امر مهم، ایفاکننده نقش هستند.

آیت الله محسنی گرکانی تصریح کرد: نقش تاثیرگذاری که مردم می‌توانند در حمایت از ولایت فقیه ایفا کنند مشارکت و حضور پررنگ در عرصه‌هایی همچون انتخابات است و ین حضور حداکثری قطعاً دسیسه‌های دشمنان را بی اثر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امنیت امروز جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه که کشورهای متعددی دران درگیر ناامنی هستند نشان از آن دارد که ولایت فقیه و رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره نفشه های دشمن را با شکست مواجه کرده و مردم نیز با حضور در پای صندوق‌های رأی و مشارکت گسترده در انتخابات باید قدردانی از این امنیت را به جا بیاورند.

آیت الله سیدجواد موسوی: حاکمیت خرد و تدبیر در مجلس خبرگان اصل محوری است

حجت الاسلام سید جواد موسوی در موسسه تخصصی فقه و حقوق بقیه الله قم به پرورش طلاب فقه و اصول اشتغال دارد.

وی با اشاره به نقش محوری مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوعاتی که مجلس خبرگان در زمینه آنها به تصمیم گیری می‌پردازد حاکمیت خرد و تدبیر و دیدگاه جامعه نگران در تصمیمات این مجلس اهمیت بسیاری دارد.

آیت الله موسوی افزود: هم اکنون نیز مجلس خبرگان رهبری با به کاری گیری خرد جمعی و تدبیر تاکنون در امور خود موفق بوده و کمیسیون‌های ششگانه این نهاد براساس آنچه که در اصول ۱۰۷ و ۱۱۱ قانون اسامی جمهوری اسلامی به عنوان وظایف و اختیارات مجلس خبرگان رهبری تعیین شده عمل کرده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.