تجلیل از عکاسان استان مرکزی در اوایل سال آینده

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- نمایشگاه گروهی عکس “پاییز” مشتمل بر آثار مربیان و هنرجویان انجمن سینمای جوانان اراک افتتاح و مراسم رونمایی از دو کتاب خاطرات عکاسان به قلم “یوسف نیکفام” در نگارخانه استاد اسماعیل آشتیانی فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.

در این نمایشگاه آثار سعید عبدالحمیدی، شمس‌اله دائی‌زاده، ایرج کیانیان، پریسا بهزادی، جعفر مجیدی، مهدی عماد، رامین ربیعی، محمد نادری، سینا یعقوب‌پور، ماکان مبارک‌آبادی، نیما وثوق، پونه بساکی، نیلوفر بیات، راضیه پور جعفریان، شیوا شیخی، کیمیا سجادی، فاطمه حیدری، مژده شاهروئی و مریم عبدالحمیدی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایسنا مهدی حقیقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در این مراسم به عشق و علاقه خود به سینما اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های دوران پربرکت انقلاب اسلامی ثبت وقایع بود.

وی با اشاره به موضوعات و وقایعی که طی ۳۵ سال بر انقلاب اسلامی گذشته است، به نقش عکاسان در این دوران تاکید کرد و گفت: نقش عکاسان بیانگر اهمیت این حرفه در انعکاس وقایع بوده است.

حقیقی همچنین به شرایط سخت عکاسی در دوران گذشته اشاره کرد و گفت: در دنیا هنر عکاسی وقتی ارزشمند است که برآمده از ذهن و خلاقیت فکری عکاس باشد نه دوربین.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه امروز در ادامه راه تکنولوژی که نمی‌توان آن را انکار کرد، خلاقیت و ابتکار عمل از عکاسان گرفته شده است، چرا که همه چیز آماده است و هر فردی می‌تواند با فشار دادن یک دکمه یک عکس را خلق کند.

وی گفت: هنر عکاسی جزو هنرهایی است که هیچگاه از بین نخواهد رفت. در حقیقت عکاس زنده و پایدار است و در بطن مسائل اجتماعی زمان خود حضور دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: یک عکاس یک شاهد واقعی است و نمی‌توان آن را انکار کرد. عکس از جمله هنرهای غیرقابل انکار و جاودانه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی نیاز به بودجه ندارد یا حداقل بودجه زیادی لازم ندارد، تصریح کرد: رونمایی از کتاب، دیدار با پیشکسوتان، سر زدن به هنرمندان پیشکسوت استان، موضوعی نیست که بخواهیم به بهانه کمبود بودجه از کنار آنها بگذریم.

حقیقی تقدیر از مقام شامخ هنرمند و دیدار با هنرمندان را یک فریضه بزرگ اداری و شرعی دانست و ابراز امیدواری کرد که توفیق دیدار با استاد محمدعلی داوری و استاد محمدحسین جمالزاده را در منزل آنان داشته باشد.

وی گفت: حیف است یک چنین فضایی را ایجاد کنیم، اما خیلی سریع از حضور این اساتید که نادر هستند محروم بمانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان از مراسم تجلیل از عکاسان استان در فضایی مناسب‌تر در اوایل سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش ایسنا، یوسف نیکفام نیز در مراسم رونمایی از دو کتاب “گردش روزگار برعکس است” و “عکاس همایونی” اظهار کرد: تاریخ شفاهی یک گفت‌وگو است، اما این گفت‌وگو ژورنالیستی نیست، چراکه گفت‌وگوهای ژورنالیستی با تحقیق همراه نیست و عمدتا تاریخ مصرف دارد.

وی گفت: مورخ در تاریخ شفاهی، تاریخ‌نگار و پژوهشگر تاریخی است، چراکه گفت‌وگویی که انجام می‌شود باید عمق داده شود.

 

این نویسنده و پژوهشگر افزود: در گفت‌وگو ممکن است اشتباه هم صورت بگیرد و مورخ است که باید این اشتباه را تصحیح کند. در نگارش این دو کتاب سعی کردم این رویکرد را داشته باشم.

به گزارش ایسنا رونمایی از دو کتاب “گردش روزگار برعکس است” با مضمون خاطرات شفاهی محمدحسین جمالزاده و کتاب” عکاس همایونی” خاطرات شفاهی محمدعلی داوری با حضور این دو عکاس پیشکسوت اراک و ابوالفضل عدل به نمایندگی از اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران اراک، مهدی حقیقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و معاون فرهنگی ارشاد برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اساتید برجسته عکاسی، مسئولین فرهنگی و جمع کثیری از هنرمندان عکاس و خانواده‌هایشان برگزار شد، سپاس‌نامه‌ای از سوی رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران شهرستان اراک به محمدعلی داوری و محمدحسین جمالزاده از اساتید شهرستان اراک تقدیم شد همچنین لوح سپاسی به یوسف نیکفام نویسنده این کتاب‌ها اهدا شد.

پس از رونمایی از آثار یوسف نیکفام جمع حاضر از نمایشگاه گروهی عکس آثار مربیان و هنرجویان انجمن سینمای جوانان اراک دیدن کردند.

این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۵ بهمن ماه برای بازدید علاقه‌مندان به هنر عکاسی در فرهنگسرای آیینه اراک دایر است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.