بهانه های انتخاباتی برای عدم تخصیص سهم واقعی اراک از عوارض آلایندگی!

به  گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- اسماعیل تاج‌آباد با بیان اینکه شهر اراک براساس پایش‌های انجام شده به عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور معرفی شده است، گفت: براین اساس در مصوبه های هیئت دولت وظایفی برای بخش‌های مختلف در خصوص کاهش آلاینده‌های هوا مشخص شده است که بخشی از آن به صنایع برمی‌گردد. این صنایع در استان ما عمدتا صنایع مادر اطراف اراک مثل پالایشگاه، نیروگاه، کارخانجات بزرگی مثل آلومینیم‌سازی و تعدادی واحدهای کوچک مثل ریخته‌گری‌هاست.

وی افزود: بخشی از آلودگی نیز به آلاینده‌های سیال مانند خودروها برمی‌گردد که به لحاظ اینکه شهرداری هم متولی حمل‌ونقل عمومی مثل تاکسیرانی و اتوبوسرانی است، وظایفی نیز برای شهرداری تعریف شده است، اما  عمر قانون کاهش آلودگی هوای اراک ۵ سال بوده است و به دلیل اجرایی نشدن تعهدات، تمدید آن صورت ګرفته است.

تاج‌آباد گفت: این قانون در سال ۸۶ در هیئت دولت مصوب شد و براساس آن زمانی برای خارج کردن کارخانجات آلاینده از شهر در نظر گرفته شد، به عنوان مثال آلومینیم‌سازی باید تا سال ۸۸ طی مدت در نظر گرفته شده واحد آندسازی را از شهر خارج کرده و کوره‌های احیا را تعطیل کند. امروز که در پایان سال ۹۴ هستیم و هشت سال از زمان در نظر گرفته شده گذشته است آندسازی  آلومینیم‌سازی هنوز بر جای خود باقی است، تنها دو کوره غیر فعال شده است و مابقی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی اظهار کرد: براساس این طرح مصرف مازوت توسط نیروگاه باید متوقف می‌شد، ولی تاکنون قطع مصرف مازوت به شکل کامل صورت نگرفته و در مقاطعی از این نوع سوخت استفاده می‌شود، چنانکه اخیرا عنوان شد که این امر انجام شده است.

تاج‌آباد تصریح کرد: اگر قرار باشد روند حرکت کارگروه به این شکل ادامه پیدا کند، چشم‌انداز و دورنمایی برای رفع این مشکل متصور نیست. برای مثال باید سالانه تعدادی اتوبوس جدید در اختیار ما قرار داده می‌شد تا جایگزین ناوگان فرسوده می‌کردیم که این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر عمر ناوگان حمل و نقل ما هفت و نیم سال است و این در حالی است که باید زیر پنج سال باشد. وزارت کشور باید سالانه ۲۰ الی ۵۰ اتوبوس در اختیار شهرداری قرار دهد تا این اتوبوس‌ها را از ناوگان حمل و نقل خارج کنیم. اراک در حال حاضر حدود  ۲۰۰ اتوبوس و ۲۷۰۰ تاکسی دارد و نزدیک به پنج سال است که جایگزینی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در این شهر رخ نداده است.

تاج‌آباد بیان کرد: دولت تعهد داشته ماشین‌های فرسوده را از رده خارج کرده و به احسن تبدیل کند ولی هیچ اقدامی در این حوزه انجام نشده است و هم‌اکنون پیکان‌های قدیمی و ماشین‌های مسافرکش فرسوده در شهر فعالیت می‌کنند.

بنزین یورو چهار ماشین یورو چهار می‌خواهد

وی در ادامه افزود: بنزین یورو چهار ماشین یورو چهار می‌خواهد، چراکه مصرف بنزین با کیفیت توسط خودروهای فرسوده نیز به تولید آلودگی می‌انجامد.

رییس شورای شهر اراک گفت: از طرفی بین شهری مثل اراک که آلوده است و شهری که آلوده نیست تفاوتی در تامین اعتبار وجود ندارد و اهرم‌های ویِژه‌ای با توجه به آلودگی هوای اراک در اختیار ما قرار ندارد تا با استفاده از آن از این بحران خارج شویم، هیچ چیز در اختیار ما نیست.

نتیجه کار کارگروه وقت دادن به صنایع آلاینده است

وی با بیان اینکه عزمی برای رفع آلودگی وجود ندارد و آنچه اتفاق می‌افتد تنها وقت دادن به واحدهای آلاینده است، افزود: برای ما بسیار سنگین است که پس از چندین سال آلومینیم آلاینده بودن خود را انکار کند، چنین ادعایی یعنی اینکه مصوبات هیئت دولت و نظرات کارشناسی محیط زیست که دبیر کارگروه کاهش آلودگی هواست و تمام اعتباراتی که تاکنون اخذ شده زیر سوال می‌رود.

وی افزود: کار به جایی رسیده که آلومینیوم ۲۰ میلیارد تومان به وکیل می‌دهد تا ادعای خود را اثبات کند و تلاش می‌کند ۱۴ میلیاردی که پرداخت کرده و ما با آن درخت کاشته‌ایم را هم از حلقوم مردم بیرون بکشد، با این شرایط به تمام ما اهانت می‌شود.

تاج‌آباد با بیان اینکه بالاترین مصوباتی که در هر کشور ابلاغ می‌شود از جانب هیئت وزیران صادر می‌شود، گفت: اگر این مصوبات بدون مبنای کارشناسی صادر شده است پس چرا این همه کارگروه وجود دارد. علت تحریم کارگروه کاهش آلودگی هوا انجام نوعی حرکت اعتراضی برای رساندن صدای مردم به مسئولان است.

وی افزود: براساس قانون کاهش آلودگی شهرداری باید زیر دویست میلیارد تومان در حوزه ترافیک شهری هزینه می‌کرد که ما طبق آمار بالای سیصد میلیارد در این حوزه هزینه کرده‌ایم. برای مثال از بودجه اقدامات عمرانی شهر کسر کرده و در این حوزه خرج کرده‌ایم.

تاج‌آباد با بیان اینکه در حال باز کردن رینگ‌های ترافیکی هستیم، افزود: سیستم ترافیک در حال هوشمند شدن است، تقاطع‌های غیر همسطح احداث شده‌اند و ۱۵ اتوبوس و ۴۰ تاکسی خریداری شده است. ایستگاه‌های معاینه فنی و ایستگاه‌های CNG به تعداد لازم در شهر راه‌اندازی شده است و در حال مکانیزه کردن سیستم جاروب شهر برای جلوگیری از ایجاد گرد و خاک هستیم، در حوزه درختکاری و افزایش فضای سبز نیز اقداماتی را در حد توانمان انجام داده‌ایم.

وی اظهار کرد: این اقدامات نشان می‌دهد که ما در حال حرکت در مسیر انجام وظایف هستیم، هرچند ممکن است این حرکت به علت مضایقی که وجود دارد مقداری کند باشد ولی انجام می‌شود. در حوزه‌های دیگر نه اینکه کاری انجام نمی‌شود، بلکه اندک کاری که انجام می‌شود را کتمان می‌کنند و می‌گویند ما تعهدی نداریم.

کاهش آلودگی به مدد باد و باران

وی افزود: می‌گویند کارهایی انجام شده تا روزهای آلوده از ۱۵۰ روز به ۵۰ روز کاهش پیدا کند، در حالی که کار چندانی انجام نشده و در واقع این کاهش آلودگی به مدد باد و باران صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان عقیده دارند ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح اصولی نیست و در اماکنی اتفاق افتاده است که گره ترافیکی را باز نمی‌کند.

تاج‌آباد در این خصوص گفت: کارشناس از نظر ما یعنی طرح جامع کاهش آلودگی هوا و در این طرح دقیقا مکان هایی که باید تقاطع همسطح ایجاد شود ذکر شده است و امکان حذف یا اضافه در این بخش وجود ندارد. البته در برخی موارد مطالعات به مشکل برخورده‌اند و مطالعات جدید در حال انجام است. برخی نیز در تملکات به مشکلاتی برخورده‌اند. گاهی اگر پلی ساخته شود مشکلات تملک کار را به شکایت و مراجع قضایی می‌کشاند و در برخی موارد پیگیری این موارد باعث طوانی شدن روند کار می‌شود و در نهایت بهره‌برداری از برخی پروژه‌ها به همین دلیل به تاخیر می‌افتد.

وی در خصوص هرس درختان که به گفته برخی کارشناسان به صورت کاملا غیرکارشناسی در حال انجام است، گفت: در زمان هرس فقط باید یک سوم شاخه‌های درخت قطع شود. قطع کامل شاخه‌های درختان تحت عنوان هرس اقدامی اشتباه است که متاسفانه در برخی موارد در سطح شهر انجام شده است.

سهم ۸۶ درصدی از آلودگی و سهم ۲۰ درصدی از عوارض!

تاج‌آباد در خصوص توزیع عوارض آلایندگی و سهم اراک با اشاره به ماده ۱۲۳ قانون توسعه پنجم جمهوری اسلامی گفت: در این ماده اشاره شده است که برای توزیع عوارض آلایندگی صنایع باید یک کمیسیون زیر نظر استانداری، محیط زیست و امور مالیاتی تشکیل شود تا صرفنظر از اقلیم، تکلیف سهم عوارض آلایندگی را مشخص کند.

وی با بیان اینکه آلایندگی بالای ۸۶ درصد به سمت اراک می‌آید گفت: علیرغم این شرایط به اراک ۲۰ درصد، به شازند ۷۰ درصد و خنداب ۱۰ درصد از عوارض آلایندگی تعلق گرفته است که به این روش تخصیص اعتراض کردیم ولی در پاسخ عنوان شد که این اعتراض جایگاهی ندارد و باید کار مطالعاتی در این خصوص انجام شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه اراک با این توجیه که این دانشگاه گرید لازم برای انجام مطالعات را ندارد، به عنوان مشاور تحقیقاتی مورد قبول واقع نشد، براین اساس قرارداد تحقیقات در این خصوص به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دانشگاه شهید بهشتی بسته شد و براساس تحقیقات این دانشگاه اعلام شد که اراک به میزان ۸۶ درصد متاثر از آلودگی هوای صنایع آلاینده است. در حال حاضر بیش از ۸ ماه است که درخواست اجرای تخصیص عوارض براساس این تحقیقات را مطرح کرده‌ایم، اما هر روز بهانه‌ای برای اجرای آن مطرح می‌شود، یکروز می‌گویند نزدیک انتخابات هستیم، یکروز می‌گویند فلان نماینده فشار می‌آورد و … ؛ در حالی که اینگونه نمی‌توان ادامه داد، مناسبت بسیار است و نمی‌توان به هر دلیل اقدامات موثر را به تاخیر انداخت.

تاج‌آباد با بیان اینکه براساس این تحقیقات شازند باید ۱۰ درصد عوارض را دریافت کند و این در حالی است که در حال حاضر ۷۰ درصد عوارض را دریافت می‌کند، افزود: این طرح هنوز اجرایی نشده است و هر روز اجرایی شدن آن به بهانه‌ای به تاخیر می‌افتد، ولی در هر صورت برمبنای این مطالعات درصدبندی توسط امور مالیاتی باید به درستی انجام شده و از ۱۰۰درصد عوارض ۸۶ درصد به اراک تعلق گیرد که پیگیری این کار با استانداری است. باید دید که چرا چنین مواردی اجرایی نمی‌شود، اگر تحقیقات را قبول ندارند اعتراض کنند.

وی بر لزوم مطالبه‌گر بودن مردم تاکید کرد و افزود: مردم باید بپرسند که چرا مصوبات هیات دولت انجام نشده است.

آسایش منهای آرامش را در اراک دنبال می‌کنیم

وی در ادامه با بیان اینکه بواسطه کلانشهر شدن چیزی به اراک تعلق نگرفته و تنها عنوان کلانشهر را به ما داده‌اند، اراک را کلانشهر مشکلات معرفی کرد و گفت: البته اعتقاد ندارم چون کلانشهر شده‌ایم باید بودجه بیشتری به ما داده شود. خودمان باید در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقدام کنیم. همه باید در شهر تلاش کنند که جایی که زندگی می‌کنند سالم باشد و نگاه‌ها باید در این رابطه تغییر کند.

رییس شورای شهر اراک پاکیزگی، شادی و نشاط، آشکار بودن فضایل و رعایت حقوق افراد توسط یکدیگر را از ویژگی‌های یک کلانشهر عنوان کرد و افزود: در و دیوار شهر می‌گویند مرا بسازید تا شما را بسازم، اما در حال حاضر آسایش منهای آرامش را در اراک دنبال می‌کنیم. شاید خوشخواب های خوبی داشته باشیم، اما خواب خوشی نداریم.

تاج‌آباد که حاضر نشد نمره‌ای به زیباسازی شهر اراک بدهد، در مورد برنامه‌های شورای شهر برای زیباسازی سیمای شهر گفت: معماری اراک منهای معماری سنتی آن مطابق ذائقه ما ایرانیان و مسلمانان نیست و در و دیوار شهر پیامی برای ما ندارد. مسیرهای شهر ما را تسکین نمی‌دهند و بانشاط نمی‌کنند و هرچه در این مسیرها پیش می‌رویم خشونت و عصبانیت شهر بیشتر می‌شود.

وی افزود: در واقع شهر یک موجود زنده محسوب می‌شود، اما زنده بود را در این شهر مشاهده نمی‌کنیم.

وی بر لزوم رعایت تقارن‌ها و تناسب‌ها در معماری شهری تاکید کرد و افزود: در واقع ما الگوبرداری‌هایی از بیرون انجام داده‌ایم که کامل نیستند، زمانی کوه‌ها از تمام نقاط شهر دیده می‌شدند، اما امروز ساختمان‌های بلند و برج‌ها امکان مشاهده مناظر زیبا و روحیه‌بخش را از مردم گرفته است.

شهرداری‌ها به تخلف‌ها امید بسته‌اند!

تاج‌آباد با بیان اینکه برخی بدون رعایت قوانین نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌کنند، سپس به کمیسیون ماده پنج می‌روند و جریمه‌ای می‌دهند و کار تمام می‌شود، افزود: شهرداری‌ها نیز به نوعی به این تخلف‌ها امید بسته‌‌اند تا مگر از این طریق منابعی مهیا شود در حالی که شهرداری باید به دنبال منایع پایدار باشد و تحقق این مهم نیازمند مشارکت مردم است.

وی بر لزوم برخورداری تمامی پروژه‌ها از پیوست فرهنگی تاکید کرد و افزود: شهر باید آسایش و آرامش را در کنار هم داشته باشد، اما اقدامات ما عموما جنبه آسایشی دارد تا آرامشی و هیچیک از این اقدامات پیوست آرامشی ندارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

تاج‌آباد با تاکید براینکه شهرداری باید الگوی مناسبی برای معماری به مردم ارائه دهد، اظهار کرد: خوشبختانه طرح جامع زیباسازی تهیه شده است و بر مبنای آن نیز کارهایی در حال انجام است. اگر اساس ساخت یک شهر زیبا باشد نیازی به زیباسازی نخواهد بود.

وی در خصوص تمرکززدایی در شهر اراک و لزوم ایجاد پیاده‌راه‌ در این شهر نیز گفت: در حال حاضر دو طبقه شدن خیابان امام امکان ایجاد پیاده راه در این نقطه ایجاد خواهد کرد.

رییس شورای شهر اراک افزود: مشکل اینجاست که در مقطعی مهاجرت های بسیاری از روستا به شهر انجام شد و شهر بواسطه صنایع گسترش یافت. اراک پیش از این توازن بود ولی ادامه توسعه این توازن را از اراک گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.