نوازنی: تحقق طرح جامع کلانشهر اراک نیازمند کار کارشناسانه است

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، حمیدرضا نوازنی ظهر دیروز در جلسه بررسی طرح جامع کلانشهر اراک با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در اجرای طرح‌های جامع شهری اظهار کرد: اجرای طرح جامع در کلانشهر اراک نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت کارشناسان است و در اجرای این طرح اقدامات مصلحتی نباید دخالت داده شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی طرح جامع کلانشهر اراک دو سال است که شروع شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است، افزود به همین منظور مسئولان استانی و تمامی بخش‌ها باید بیشترین زمان برای بررسی و رفع مشکلات این طرح را با برگزاری جلسات کارشناسی در نظر بگیرند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی تصریح کرد: طرح جامع کلانشهر اراک یک طرح زودبازده نیست و باید در اجرای این طرح آینده این کلانشهر و افزایش جمعیت در توسعه شهر لحاظ شود تا در آینده با مشکل و چالش مواجه نشویم.

نوازنی با تاکید بر نگاه صحیح به واقعیت‌ها در زمینه اجرای این طرح بیان کرد: در اجرای این طرح باید قابلیت اجرایی شدن مورد توجه قرار گیرد، همچنین باید تلاش کنیم به منظور توسعه کلانشهر اراک از املاک دولتی به جای املاک مردمی استفاده شود.

وی ادامه داد: تحقق‌پذیری توسعه کلانشهر اراک در طرح جامع مشروط به استفاده از اراضی دولتی است، زیرا تملک این اراضی به سبب وجود یک مالک مشکلات بسیار کمتری را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با اشاره به موقعیت و جایگاه کارشناس طرح جامع کلانشهر اراک گفت: این کارشناس یکی از کارشناسان بسیار مجرب و کارآمد است که توسعه شهر اراک از سمت شرق را با بررسی تمامی جوانب بررسی کرده است.

نوازنی خاطر نشان کرد: طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی، تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات عمومی در این مناطق، بهسازی و اولویت‌های مربوط به این بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: تسریع در روند آماده‌سازی و ارائه طرح جامع کلانشهر اراک به منظور توسعه و پیشرفت شهری دارای اهمیت بسیار بالایی است و برگزاری جلسات به منظور نتیجه گرفتن از این طرح باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

در ادامه این نشست مشاور طرح جامع کلانشهر اراک نیز گفت: به منظور پیش‌بینی جمعیت کلانشهر اراک در آینده افزایش محدوده برای این مهم باید در طرح مورد توجه قرار گیرد.

رضا خسروی تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت کلانشهر اراک در افق ۱۴۰۵ و نرخ رشد ۱٫۲۴ درصدی، یک‌هزار و ۲۶۶ هکتار باید به توسعه فضای مورد نیاز اراک اضافه شود و در این راستا باید هم از اراضی دولتی و هم خصوصی استفاده کرد.

وی افزود: تمامی اراضی که امکان الحاق به توسعه کلانشهر اراک را در طرح جامع داشته باشند، مورد ارزیابی استراتژیک زیست محیطی قرار می‌گیرند و با توجه به این مهم این اقدام صورت خواهد گرفت.

مشاور طرح جامع کلانشهر اراک ادامه داد: فضای مورد نیاز به منظور تأمین مسکن و خدمات برای مازاد جمعیت تا افق ۱۴۰۵ از ۱۲۶۶ هکتار معادل ۴۷۶ هکتار زمین خواهد بود و مابقی مربوط به بخش‌های دیگر است.

در ادامه این نشست رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: قرار دادن مناطق سمت تالاب کویری میقان و شرق این کلانشهر با توجه به آلوده بودن اراک مناسب نیست و باید توسعه شهر از سمت مناطق آلوده را از طرح خارج کنیم.

اسماعیل تاج‌آباد خاطر نشان کرد: توسعه شهر باید به سمت مناطقی با آلایندگی کمتر مورد توجه قرار گیرد، همچنین با انجام کار کارشناسانه و همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه روند اجرای طرح جامع کلانشهر اراک باید تسریع شود.

عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز بیان داشت: با توجه به اهمیت طرح جامع کلانشهر اراک به عنوان یک سند معتبر تمامی عوامل اثرگذار در تهیه این طرح باید با تشکیل کمیته‌های تخصصی نسبت به ارائه نظرات، پیشنهادات و اطلاعات مورد نیاز با مشاور طرح همکاری داشته باشند.

در این نشست مصوب شد در کارگروهی با حضور راه و شهرسازی، شورای اسلامی کلانشهر اراک، شهرداری، نظام مهندسی، محیط زیست و دفتر فنی استانداری مرکزی طرح به منظور رفع ابهامات بررسی و نتیجه‌گیری نهایی انجام شود.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.