رونمایی از تمبر یادبود استاد نهرمیانی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی شامگاه دوشنبه در آیین یادمان مذکور در فرهنگسرای آیینه اراک گفت: پرداختن به قرآن، کانون‌های مساجد و بسیج هنرمندان سه ضلع یک مثلث هستند که اصلی‌ترین وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشکیل می‌دهند.

مهدی حقیقی افزود: موضوعات نمایشی، سینما، موسیقی و داستان‌نویسی، فعالیت‌های مطبوعات، خبرگزاری‌ها، مباحث قرآن و عترت نیز از جمله فعالیت‌های این اداره کل است که باید در سایه قرآن به آنها توجه شود.

وی بیان کرد: زمینه‌های قرآنی موجود در استان و اهمیت توجه به قاریان و حافظان قرآن موجب شد مراسم یادبودی از استاد نهرمیانی برگزار کنیم.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در ادامه این مراسم با ذکر این جمله که قرآن باب معرفت‌الله است، گفت: مربیان و معلمان قرآنی باب قرآن‌خوانی و معرفت را به روی مردم باز می‌کنند.

حجت‌الاسلام داود چمانی اظهار کرد: اخلاق نیکو و اخلاص که از اجزای آموزه‌های قرآنی هستند، از برجسته‌ترین خصایل استاد نهرمیانی و انسان‌های بزرگی چون وی است.

وی افزود: کتاب خدا دارای چهار جزء عبارات قرآنی مختص عوام، اشارات و رموز قرآنی مختص خواص، لطایف قرآنی مختص اولیای خدا و حقایق قرآنی مختص انبیاست.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به اندیشه‌های این استاد، ادامه داد: بر این اساس، هر چیزی که در عالم مشاهده می‌شود دارای چهار حقیقت ذهنی، لفظی، کتبی و عینی است، استاد نهرمیانی معتقد بود برای گام برداشتن در زمینه معارف الهی، اخلاق و اعتقادات فرد باید تدبر و عمل به قرآن را در دستور کار خود قرار دهد.

چمانی سعادتمندی را در گرو تنظیم خود و جامعه در سایه قرآن دانست و گفت: قرآن دو اثر بزرگ در زندگی انسان بر جای می‌گذارد؛ دل را زنده می‌کند و انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد.

فرزند استاد نهرمیانی نیز ضمن شرح زندگینامه استاد، گفت: استاد نهرمیانی در سال ۱۲۸۹ در روستای تاج دولتشاه از توابع نهرمیان متولد شد و در چهار سالگی به اراک عزیمت کرد، وی از هفت سالگی به مدت هفت سال به یادگیری علوم قرآنی پرداخت و به مدت ۷۰ سال در عرصه تعلیم قرآن مشغول بود و اساتید بزرگی را در این حوزه تربیت کرد.

وی افزود: او در جوانی کل قرآن را حفظ کرد و به مباحث تفصیلی و به خصوص اخلاق در قرآن توجه و تأکید بسیار داشت، این استاد نه فقط استاد قرآن بلکه مداح و ذاکر برجسته‌ای بود و در این زمینه شاگردان بسیاری را تربیت کرد، او همچنین اشعاری را در مدح و سوگ ائمه(ع) از خود بر جای گذاشته است.

فرزند استاد نهرمیانی تصریح کرد: استاد نهرمیانی در سال ۱۳۸۱ به عنوان خادم برگزیده قرآن انتخاب شد و در سال ۱۳۸۴ به دیار باقی شتافت.

قاری و مدرس قرآن و از شاگردان نهرمیانی نیز در این مراسم به شرح فضایل وی پرداخت و گفت: استاد نهرمیانی با استفاده از شیوه‌های جالب توجه و با برانگیختن حس کنجکاوی افراد، آنها را وادار به تفکر و جستجو در کتاب‌ها می‌کرد.

حبیب‌الله صابری‌نسب از این حافظ قرآن به عنوان کربلایی کاظم ساروقی دوم یاد کرد و افزود: وی با ساده‌ترین شکل مفاهیم قرآن را به دیگران منتقل می‌کرد، او در تعلیم قرآن از چهار روش الگویی، روش موعظه، روش مشاوره و روش داستان‌سرایی استفاده می‌کرد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.