قرائتی: احداث مساجد باید با پرهیز از تجمل‌گرایی انجام شود

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه سه شنبه در نشست ستاد اقامه نماز استان مرکزی با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز اظهار داشت: پنج نوبت در شبانه روز کلمه حَیّ به تعداد شش بار تکرار می شود و در واقع انسان مومن ۳۰ بار در شبانه روز این کلمه که معنای «برخیز» دارد را تکرار می کند.

وی افزود: باید یک نفر مسئول به پا خیزد و در استان مرکزی مشکل نماز را بررسی و حل و فصل و فردی را انتخاب کند که فقط مسئول احداث مسجد برای اقامه نماز جماعت باشد، کسی که چندین کار را بر عهده داشته باشد نمی تواند حق نماز را به طور کامل ادا کند.

قرائتی خاطر نشان کرد: پیگیری برپایی نماز و احداث مسجد نباید در حد برگزاری جلسات و شعار باشد، باید همه با هم یک حرکت جهادی داشته باشند و با رایزنی های طولانی و بی فایده نباید فرصت را از دست داد.

وی با اشاره به جایگاه نماز در نظر مسئولان کشوری گفت: مسئولان کشوری بارها اعلام کردند که برای ترویج نماز بودجه صرف می کنیم، مسئولان استان مرکزی نیز باید در نظر داشته باشند که به نماز بیش از پیش اهمیت دهند چراکه نماز مظلوم واقع شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: استان مرکزی باید به استانی تبدیل شود که در ترویج نماز در کشور الگو باشد و از نظر تعداد مساجد و اقامه نماز رتبه اول کشور را داشته باشد.

قرائتی اضافه کرد: زمانی که در یک استان با کمبود مسجد مواجه هستیم صحیح نیست اعتبارات موجود صرف مهدیه و حسینیه و فاطمیه و امثال آنها شود و باید ابتدا آن شهر و استان از وجود مسجد غنی باشد و وظیفه تمام ارگان های فرهنگی است که این مسئله را درست ترویج دهند.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: آنچه که در افکار باشد به عمل تبدیل می شود ما باید ابتدا خودمان در ذهن و قلبمان قصد تامین نیاز شهر در مورد مسجد را داشته باشیم.

قرائتی افزود: بسیاری از مساجد مجلل هستند که استفاده نمی شود اما بسیاری از مساجد ساده در ساعات نماز، مملو از نمازگزار می شود، بنابراین هزینه دکور و مجلل کردن یک مسجد را می توان صرف احداث مسجد دیگری کرد.

وی با اشاره به اهمیت برپایی نماز جماعت گفت: برای برپایی نماز جماعت ضروری نیست مکان بنا شود، زمین مسجد را مشخص کنید مردم می توانند تا زمان تکمیل ساختمان مسجد در تکیه نماز بخوانند.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: برپایی نماز در مدارس را جدی بگیرید، هر روحانی که در یک اداره نماز اقامه می کند موظف است مدرسه نزدیک آن اداره را با نظر مدیر اداره پوشش دهد و البته در مدارس مدیران و معلمان نقش پر رنگ تری در راستای هدایت دانش آموزان به سمت نماز دارند.

قرائتی خاطر نشان کرد: اصل نماز نباید سبب شود کارمندان از کار خود بمانند همچنین مدیران بالا دستی باید برای مدیرانی که در سازمان ها در عرصه اقامه نماز تلاش می کنند امتیاز قائل شوند.

لزوم احداث مسجد در راه های مواصلاتی استان مرکزی

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت فرهنگی و عبادی محورهای مواصلاتی استان مرکزی اظهار داشت: از تهران به سمت اراک در مسیرهای جدید و قدیم، همچنین از اراک به سمت استان های مجاور مانند همدان، اصفهان و لرستان، محورهای مواصلاتی فاقد مسجد و وضوخانه است.

وی افزود: خوانسار استان اصفهان در مسیر خود امکانات فرهنگی – عبادی زیادی دارد ولی در مسیر های منتهی به خمین، زادگاه بنیان گذار انقلاب اسلامی، مسجد وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: احداث مساجد بین راهی از ضروریاتی است که باید مسئولان مربوطه استان به این موضوع توجه داشته باشند.

دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: معاونت عمرانی استانداری مرکزی که مسئول احداث و غنی سازی استان از مسجد است بایستی پروژه ها را اولویت بندی کرده و طی زمان بندی به بهره برداری برساند و در محور های مواصلاتی استان، احداث حداقل شش مکان عبادی ضروری است.

وی افزود: در یکی از مناطق استان، مسجدی افتتاح شد که برای احداث آن ۲۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و این در حالی است که در آن منطقه مساجد متعددی وجود دارد.

امام جمعه اراک بیان کرد: خیران مسجدساز باید با دید باز و دریافت مشاوره از افراد مطلع عمل کنند و درست نیست یک منطقه چندین مسجد مجلل داشته باشد در حالی که مناطق دیگر از حتی یک مسجد کوچک نداشته باشند.

دری نجف آبادی اضافه کرد: دفتر نماینده ولی فقیه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار از سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت کرده که صرف ساخت حوزه علمیه شده است و به همین سبب برای اقدام نیاز به همکاری جدی مردم داریم.

مناطق فاقد مسجد باید شناسایی و از نظر احداث مسجد رفع نیاز شوند

معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت و جمعیت استان مرکزی اظهار داشت: با مطالعات انجام شده مشخص شده که محله های اراک به طور متوسط با فاصله ۴۰۰متر مسجد دارند، اما ۱۷ نقطه در اراک وجود دارد که از نظر داشتن مسجد در مضیقه هستند و با شناسایی این مناطق باید برای احداث مسجد در آنها اقدام شود.

عزیز فیلی افزود: به منظور غنی سازی استان از مسجد محلات فاقد مسجد شناسایی شده اند و کلنگ زنی چهار نقطه برای احداث مسجد انجام شده است.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: برای احداث مسجد در شش منطقه دیگر نیز در حال رایزنی با راه و شهرسازی هستیم تا زمین تهیه شود و در برخی نقاط برای خرید زمین اختلاف نظر وجود دارد.

فیلی خاطرنشان کرد: در ساوه به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان مرکزی، ۴۶ مسجد وجود دارد و این در حالی است که هفت محله در این شهر بدون مسجد هستند که زمین این محلات توسط مردم و شهرداری تهیه شده و به زودی احداث می شوند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: در اراک و ساوه به عنوان دو شهر پرجمعیت استان ۱۰ میلیارد ریال برای برنامه های فرهنگی و مذهبی مساجد صرف شده است.

زمانی قمی، استاندار مرکزی نیز در این نشست با اشاره به لزوم احداث ۳۰ مسجد در استان اظهار داشت: معاون عمرانی باید زمان پایان احداث این ۳۰ مسجد در سطح استان را اعلام کند و طبق زمان بندی پیش رود.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی که در حال حاضر استان مرکزی با آن دست به گریبان است، اما از گسترش احداث مساجد در سطح استان به طور جدی حمایت خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.