حقیقی: الگوسازی های مطالعه باید از کودکی انجام شود

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، مهدی حقیقی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: اگر خانواده ها به مطالعه کتب غیر درسی فرزندان توجه کنند و  نگاه ویژه ای به این دیدگاه داشته باشند در آینده شاهد رونق جدی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی شرایط استفاده از کتاب های الکترونیکی را نیز برای افراد به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم کرده است افزود: به رغم توسعه فضای مجازی ، کتاب جایگاه خود را دارد و باید جوانان و نوجوانان با مطالعه کتاب زمینه رشد آگاهی و دانش را در جامعه افزایش دهند.

حقیقی ادامه داد: امروزه رسانه ها و فضاهای مجازی اخبار واطلاعات را در اختیار مردم قرار می دهند و فرصت مطالعه را از عموم گرفته اند و وضعیت نامناسبی را برای کتاب وکتابخانه ها به وجودآورده اند که می شود از همین رسانه ها جهت تبلیغ فواید و اثرات خوب مطالعه کتاب استفاده نمود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی با تأکید بر اینکه کتاب باید جزو سبد خانواده باشد، اضافه کرد: کتاب سطح اطلاعات یک فرد را افزایش می‌دهد و بر اساس آن به سؤال‌هایی که برایش به وجود می‌آید، پاسخ می‌دهد و در زندگی هیچ چیز جای کتاب و مطالعه را نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که  ۲۳۰ بار در قرآن کریم به کتاب اشاره شده و ۴۹ بار به خود قرآن کریم و باقی موارد به سایر کتب آسمانی اشاره شده است اظهار کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی فرهنگ جامعه خواندن کتاب و سرانه مطالعه است.

این مقام مسئول ادامه داد: کتاب همواره به عنوان چراغ راه انسان و نمادی از تمدن و فرهنگ شناخته شده است و تأثیرات خود را در گذر زمان حفظ کرده لذا با توجه به اهمیت حوزه کتاب و کتابخوانی باید در اهداف خود تجدید نظر کنیم تا بتوانیم در آینده شاهد رونق جدی باشیم.

وی با بیان اینکه کتاب به عنوان یکی از راه ها و ابزارهای آگــاهی داشتن است گفت: کتاب منشا و سرچشمه علم است و از دو باب ، آگاهی بخشیدن و حفظ ارزش ها و علوم و انتقال آن به نسل های آینده اهمیت دارد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: کتاب و کتابخوانی را پاس بداریم و برای آن ارزش قائل شویم و بدانیم که کسب آگــاهی برای یک جامعه منشا تحویل آن می باشد و جامعه ای که علم و عالم نداشته باشد هیچ وقت حرکت نمی کند و متوقف و منقرض خواهد شد.

حقیقی به برنامه های این اداره کل در هفته کتابخوانی اشاره کرد و گفت: تقدیر از ۲۰ نفر از فعالان چاپ، تقدیر از ۳۵نفراز خادمین نشر، برپایی نمایشگاه های کتاب در سراسر استان مرکزی به همت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و برپایی دومین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و بازاریابی در اراک از جمله برنامه های این اداره کل است.

این مقام مسئول اظهار کرد: برپایی نمایشگاه کتاب در سطح مساجد توسط کانون ها، اجرای مسابقات کتابخوانی در کانون های مساجد، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و تجهیز کتابخانه های مساجد از جمله برنامه‌های هفته کتاب در کانون‌های فرهنگی هنری استان مرکزی است.

وی با بیان اینکه۸۲ کتابخانه مجوز دار رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق شهری و روستایی استان فعال هستند،  یادآور شد: هم‌اکنون ۴۵۰کتابخانه باز و ۱۸۵ کتابخانه ی مخزن دار در ۵۰۲ کانون فرهنگی هنری مساجد با بیش از ۱۳ هزار عضو کتابخوان مسجدی در استان مرکزی فعالیت دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.