آغاز سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، مهرداد حاجی حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این سرشماری تا ۲۷ شهریورماه جاری ادامه دارد و هدف آن تعیین وضعیت و تعدد تنوع زیستی حیات وحش در شش ماه نخست امسال در این منطقه حفاظت شده است.
وی بیان کرد: رصد جمعیتی تنوع حیات وحش استان در قالب سرشماری از ۱۴ شهریورماه در مناطق یازده گانه تحت پوشش محیط زیست استان آغاز شده و نتایج آن در پایان شهریورماه جاری به منظور تصمیم سازی بهینه این حوزه ارایه می شود.
وی یادآور شد: این سرشماری بستر شناسایی تغییرات جمعیتی و بررسی شرایط خاص در مدیریت صحیح حیات وحش استان را فراهم می کند.
معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: دو منطقه حفاظت شده الوند خمین، هفتاد قله اراک، دو پناهگاه جاسب دلیجان و راسوند شازند و در شش منطقه شکار ممنوع کلاهه آشتیان، پلنگاب خنداب، چال خاتون شازند، بازرجان تفرش، خرقان زرندیه و تالاب میقان اراک در برنامه سرشماری مذکور رصد می شوند.
حاج حسینی اضافه کرد: ۴۵ نفر از نیروهای یگان حفاظت اداره کل محیط زیست در این سرشماری مشارکت دارند و روش آن به صورت مشاهده مستقیم و از طریق پایش های خطی صورت می گیرد.
حاج حسینی گفت: در این سرشماری اطلاعات مختلف حیات وحش استان از جمله نوع گونه، جنس گونه، سن گونه، علایم ظاهری حیات وحش، رفتارهای حیات وحش و سایر مشخصات در این سرشماری مورد بررسی قرار می گیرد و مسیرهای سرشماری توسط دستگاه جی پی اس کنترل و مختصات جغرافیایی برداشت و ثبت می شود که در سال های بعد نیز این مسیرها طی و میزان تغییرات جمعیت حیات وحش مقایسه و ارزیابی شود.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله به مساحت ۹۷ هزار و ۴۰۷ هکتار در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستان های اراک، محلات و خمین واقع شده است.
منطقه هفتاد قله اراک شامل دو محدوده شمالی و جنوبی است که محدوده شمالی در برگیرنده بخش های عمده ارتفاعات هفتاد قله و دره های سیبک و چکاب است و محدوده جنوبی شامل ارتفاعات ازنا، لته در و سله بهر است که زیستگاه ییلاقی و مهاجرت منطقه ای حیات وحش است.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک از اولین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در کشور است که از پیکره ای کوهستانی که در گسترده ای از تپه ماهورها و دشت ها قرار گرفته است.
منطقه هفتاد قله به دلیل ویژگی های خاص توپوگرافی، تنوع گیاهی و جانوری از قدیم جزو شکارگاه های مشهور ایران بوده و حدود ۶۲ کتیبه از دوران قاجاریه در کوه های هفتاد قله حک شده که بیانگر وفور شکار و سرسبزی این منطقه است.
رشته کوه هفتاد قله که بلندترین قله آن با ارتفاع دو هزار و ۶۸۶ متر در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد دارد مهمترین رشته کوه منطقه و کوه برف شاه با ارتفاع دو هزار و ۳۹۳ متر بلندترین قله منطقه است.
کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ،گورکن، خرگوش، تشی و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.
کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.
استان مرکزی دارای ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۲۲۲ گونه پرنده، ۶۵ گونه پستاندار، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی است که از این تعداد ۳۳ گونه از پرندگان، ۱۴ گونه از پستانداران و دو گونه از خزندگان این استان در معرض تهدید هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.