پاسخ‌‌دهی مستند شهردار اراک به سوالات عضو شورا

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، شهردار اراک امشب در پاسخ به سوال اول این عضو شورای دور چهارم مبنی بر انجام تخلف در صدور پروانه ساختمانی بدون رعایت ضوابط و تضییع حقوق ۱۱ میلیاردی شهرداری در دریافت عوارض صدور پروانه گفت: تصویب کمیسیون ماده ۵ دو پروانه مذکور قبل از فعالیت شورای دور چهارم انجام شده است.

محمد ابراهیم عباسی با بیان اینکه پرونده اول در دو تاریخ ۱۰ آبان ۹۱ و ۱۳ شهریور ۹۲ و پرونده دوم نیز در تاریخ‌های ۴ مهر ۹۰ و  ۲۱ اردیبهشت ۹۲ در جلسه کمیسیون ماده ۵ مطرح و به طور مستقیم مصوبه دریافت کرده‌اند، افزود: در پرونده اول از عوارض یک میلیارد و ۴۷۵ میلیونی یکصد میلیون ریال به صورت نقدی و مابقی به صورت ۴ فقره چک پرداخت شده و در پرونده دوم نیز از مبلغ ۱٫۲ میلیارد ریالی عوارض یکصد میلیون ریال به صورت نقدی و یک میلیارد و یکصد میلیون مابقی طی ۴ فقره چک بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مورد این دو پرونده در کمیسیون ماده ۵ امتیازات بسیار خوبی به مالکین داده است، اظهار کرد: بر اساس طرح تفضیلی در پرونده اول باید پروژه مذکور با ۳۲ درصد سطح اشغال ساخته شود که با امتیاز کمیسیون ماده ۵ طبقات زیر زمین، همکف، اول، دوم و سوم به صورت صد درصد و سایر طبقات به صورت ۶۰ درصد سطح اشغال مجوز دریافت کرده است.

* هیچ رد پایی از شورا و شهرداری دور چهارم نیست

شهردار اراک ادامه داد: در پرونده دوم نیز علاوه بر ۳ طبقه بیشتر تراکم ۳۵ درصد سطح اشغال بیشتر به این پلاک داده شده است که در این تصمیمات هیچ رد پایی از شورای دور چهارم و مجموعه شهرداری در دوره چهارم شورا نیست و همه اتفاق‌ها در دور قبل رخ داده است.

عباسی در ادامه در توضیح اینکه چرا محاسبه تعرفه در روزهای آخر سال ۹۲  و با توجه به تصویب تعرفه سال ۹۳ انجام شده است، یاد‌آور شد: محاسبه عوارض دو پروژه فوق بر اساس تعرفه سال ۹۳ با توجه به اینکه در تصویب تعرفه مالک مختار است که در صورت اقدام به ساخت مجتمع مسکونی تجاری ۲۵ درصد و در صورت ساخت مازاد تراکم مسکونی تا ۳۵ درصد را به شهرداری واگذار کند، منافع بیشتری برای شهرداری نداشته چون تمایل فرد در مصوبه تاکید شده است.

* کوچک‌ترین آسیبی به بخش تاریخی مقبره آقا نورالدین وارد نشده است

وی در ادامه در پاسخ به سوال دوم در مورد ساماندهی آرامستان قدیمی اراک و بقعه آقا نورالدین گفت: آرامستان در سال‌های اخیر به صورت مامن و ماوایی برای معتادین و مجرمین تبدیل شده بود و مشکلات زیادی را برای شهروندان و ساکنین منطقه رقم زده بود که با تشکیل ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان تعیین تکلیف و ساماندهی آرامستان قدیمی شهر بر عهده شهرداری نهاده شد.

شهردار اراک افزود: در نشست این ستاد که با حضور استاندار وقت، معاون عمرانی استانداری، مدیر‌کل اوقاف، نماینده دفتر امام جمعه، رئیس شورای شهر، مدیر راه و شهرسازی و… در ۱۵ مرداد ۹۳ برگزار شد مقرر گردید شهرداری ظرف یک سال نسبت به اصلاح و ساماندهی این مجموعه اقدام کند.

عباسی بیان کرد: در اجرای طرح ساماندهی این مجموعه سر سوزنی به آثار باستانی این مجموعه آسیب وارد نشده و مقبره آقا نورالدین و آب انبار مجموعه حفظ شده است و اکنون در حال بازسازی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای ۱۶ شهید مظلوم مدفون در این مجموعه طرح ویژه اجرا و نصب شده و اطراف مقبره نیز به صورتی که در شان آقا نورالدین این عالم بزرگوار باشد در حال ساماندهی و بازسازی است.

شهردار اراک یادآور شد: علی‌رغم تمامی ناهمواری‌های موجود این مجموعه با اجرای طرح ساماندهی به محیط امن تبدیل شده است و شهرداری اراک تلاش دارد پارک شهر را به بهترین پارک شهر تبدیل کرده و برای اصلاح ذهنیت قبلی با تعمیر سرویس‌های بهداشتی، تأمین و اصلاح روشنایی و استقرار پلیس در ورودی پارک گام‌های موثری برداشته است.

عباسی در ادامه در پاسخ به سوال بعدی در مورد بکارگیری نیروها و پرسنل شهرداری به صورت طولانی مدت در سمت سرپرستی اظهار کرد: تنها یکی دو مورد در معاونت‌ها و مدیریت‌های شهرداری این امر وجود دارد که  به زودی در مورد صدور احکام این افراد اقدام می‌شود.

* انجام ۹۰ مورد تملک در سال جاری

وی در مورد عزم شهرداری در مورد اجرای مصوبات شورا نیز تصریح کرد: در سال گذشته ۵۵ مورد تملک در اراک و ۴ مورد در سنجان و ۲ مورد در کرهرورد به مبلغ ۲۱ میلیارد ریال انجام شده و در سال جاری نیز تا کنون ۹۰ مورد تملک به مبلغ ۲۵ میلیارد و ۹۲۱ میلیون ریال انجام پذیرفته است.

شهردار اراک در مورد تاسیس گرم‌خانه شهرداری نیز اظهار کرد: مکانی از املاک شهرداری برای این منظور در نظر گرفته شده و اقدامات اولیه برای احداث گرم‌خانه در حال انجام است که تا ماه آینده این مهم انجام می‌شود.

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه مجموعه شهرداری تلاش داشته همسو با مصوبات شورای دور چهارم عمل کند، بیان کرد: شهرداری برای احداث بوستان ملت مصوبه و ردیف اعتباری بودجه داشته و بر اساس مصوبه عمل کرده است.

وی در پاسخ به چرایی طولانی شدن مدت ماموریت نیروهای مامور به شهرداری نیز گفت: به جز یک مورد هیچ یک از نیروهای مامور در شهرداری اراک بیش از ۵ سال در شهرداری فعالیت نداشته‌اند ضمن اینکه بر اساس اسناد و مدارک این موضوع محمل قانونی ندارد و حتی اشکالی برای ماموریت بیش از ۵ سال افراد وجود ندارد.

* نقصان‌های بهداشتی و تجهیزات کشتارگاه اصلاح شده است

وی در پاسخ سوالی مبنی بر دلیل عملکرد ضعیف سازمان نوسازی شهرداری و کشتارگاه بیان کرد: چارت سازمان نوسازی و بهسازی نیازمند اصلاحاتی بوده که انجام شده و کشتارگاه صنعتی نیز نقصان و کمبودهایی در بهداشت، تجهیزات، نظافت و… در ابتدای مسئولیت این حقیر داشته که در رفع آنها تا کنون اقدامات موثری انجام شده است.

شهردار اراک تصریح کرد: برای بهبود شرایط کشتارگاه صنعتی اراک اقداماتی از جمله خرید دستگاه پیش سردکن، حفر دو حلقه چاه، پیگیری صدور مجوز کف شکن، بازسازی و بهسازی دفتر کارشناسان دامپزشکی، نصب ۳۸ دستگاه الکترومغناطیس دفع کننده حیوانات موذی، اصلاح سیستم تاسیسات، خرید و نصب باسکول‌های توزین دیجیتال، طراحی و ساخت اتاق‌های انتظار و طراحی و ساخت تصفیه خانه پساب کشتارگاه انجام شده است.

عباسی منطقه بندی شهرداری را یک کار مستند و متکی بر قوانین دانست و ادامه داد: با توجه به ادغام شهرهای اراک، سنجان و کرهرود و با دستور شورای شهر منطقه بندی بر اساس ۱۱۰ هزار نفر جمعیت یک منطقه انجام شده و در وزارت کشور تایید شده است.

در مجموعه شهرداری فعالیت‌های فرهنگی بسیار خوبی انجام شده است

وی با تاکید بر اینکه در مجموعه شهرداری فعالیت‌های فرهنگی بسیار خوبی انجام شده است از سوال طرح شده مبنی بر نبود اعتقاد به کار فرهنگی در شهرداری گلایه کرد و افزود: در سال گذشته ۹ همایش خانواده و در سال جاری تا کنون نیز ۵ همایش فرهنگی و خانواده برگزار شده است.

شهردار اراک خاطر نشان کرد: در سال جاری تا کنون ۶ مسابقه فرهنگی، ۵ محفل انس با قرآن، ۶ همایش پیاده روی خانواده، ۷۳ جشنواره و همایش و مراسم فرهنگی ورزشی و ۷۵ کارگاه آموزشی در این حوزه برگزار شده است.

عباسی پیگیری احداث پارک بانوان، برگزاری مسابقه یک مدرسه یا مسابقه، برگزاری مسابقه کتابخوانی فرهنگی به صورت ماهانه، چاپ ۴ عنوان کتاب کودک و برگزاری جشنواره هنری چارسوق را از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری عنوان کرد.

وی اظهار کرد: برگزاری اولین جشنواره ملی کاریکاتور شهر+ من در حوزه شهروندی و جشنواره عکس من و شهر و زشت و زیبا نیز از جمله برنامه‌های فرهنگی شهرداری است که در حال برگزاری است.

گفتنی است شهردار اراک در این نشست که سه ساعت به طول انجامید به ۱۲ سوال از ۳۱ سوال کتبی یکی از اعضای شورا پاسخ داد و مقرر شد در نشست فوق‌العاده روز شنبه شهردار اراک به باقی سوالات پاسخ دهد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.